logo F1zpravy.czF1online.sk

Uvidíme Norrise a Piastriho na 24-hodinovce Le Mans? Podle Browna o to mají zájem

Oscar Piastri, Zak Brown a Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala8. 3. 2025

Už dávno jsou minulostí časy, kdy piloti Formule 1 rutinérsky závodili i v jiných sériích. Pamětníkům se však brzy mohou tyto vzpomínky vrátit. Podle Zaka Browna je reálné, že v blízké budoucnosti se 24hodinovky Le Mans zúčastní i Lando Norris a Oscar Piastri – dokonce vedle jejich povinností ve Formuli 1.

Jediným majitelem slavné Tříkoruny v historii je Graham Hill. K pěti vítězstvím v uličkách knížectví a triumfu na Indy500 přidal v roce 1972 i celkové vítězství na 24-hodinovce Le Mans – v sezóně, kdy stále naplno závodil ve Formuli 1.

Ze značek se podařilo získat Tříkorunu jen McLarenu, Mercedesu a Fordu, ale jen McLaren to dokázal jako tým. Ford vyhrál VC Monaka 1968 jen jako dodavatel motorů a Mercedes na 24-hodinovce v Le Mans 1952 triumfoval jako výrobce šasi a motoru. Tým totiž nesl název Daimler-Benz.

Papájoví by chtěli své statistiky ještě zvelebit. McLaren se podle všeho v dohledné době chystá vstoupit do vytrvalostního šampionátu WEC v nejvyšší kategorii Hypercar. Generální ředitel McLarenu Zak Brown proto uvažuje, jaké piloty by do jednoho z největších závodů v motorsportu mohl nasadit.

„Miluji závodění ze staré školy – Mario Andretti, Dan Gurney, oni jezdili v různých formulích,“ vzpomíná Zak Brown, kterého zajímají různé série a nebojí se bojovat na více frontách současně. „Sport je nyní velký a korporátní, takže narážíte na konflikty mezi výrobci, sponzory, na konflikty v kalendáři. Proto jsem měl tak rád závodění s Fernandem. Zda to bylo Le Mans, Indy nebo Dakar, on chce zkrátka závodit.“

Podobnou mentalitu prý mají i současní piloti McLarenu. Pokud by se tým skutečně vrátil do nejvyšší kategorie WEC a podařilo by se synchronizovat povinnosti jezdců ve Formuli 1 s 24-hodinovkou v Le Mans, mohli bychom na nejslavnějším závodě světa vidět i přední jména efjednotky.

„Myslím si, že jsme věcem velmi otevření. Kdo by nechtěl vyhrát v Le Mans? Mluvil jsem o tom s Landem a Oscarem a řekli, že by chtěli závodit v Le Mans. To je super, no ne? mne si ruce Brown. „Myslím si, že toto spojování motorsportovních kategorií je skvělé.“

Brown také naznačil, že více o plánech McLarenu bychom se mohli dozvědět v červnu. Brzy bude britská značka slavit i 30. výročí od jejího vítězství na 24-hodinovce v Le Mans s modelem F1 GTR. Letos však na celkový triumf nedosáhne; připíše si v nejlepším případě vítězství v kategorii LMGT3 s týmem United Autosports, který spolu s Brownem vlastní Richard Dean.

„Milujeme závodění ve sportovních autech. My jsme jediný tým, který vyhrál Tříkorunu a bylo by super se o to pokusit opět. Ohromují nás pravidla a soutěž,“ pokračoval šéf britské značky. „Můžeme říci, že v LMGT3 tak trochu testujeme vody. Je to fantastická kategorie, ale určitě by bylo hezké vidět pár McLarenů i v čele jiné výsledkové listiny.”

Brown se už teď těší na začátek léta. „V červnu jsem z toho vždy nadšený. Le Mans je akce, které se musíte zúčastnit. Je to mrzuté, že letos termínově koliduje s Velkou cenou Kanady, ale můžu vám říct, že já budu ve Francii, ne v Kanadě. To je naše priorita s pěknou výstavou v Muzeu Le Mans. A snad budeme mít letos nějaké vzrušující zprávy, o které se budeme moci podělit,“ šibalsky naznačuje oznámení vstupu McLarenu do kategorie Hypercar.

Nakonec dodal: „Určitě to už nějaký čas zkoumáme. Potřebujeme jen zjistit, jak se nám bude dařit ve Formuli 1 a v IndyCar. Nemyslím si však, že by načasování mohlo být lepší. Je jasné, co bychom chtěli udělat: Chtěli bychom zaútočit na celkové vítězství v Le Mans, a naše ostatní týmy jsou ve velmi dobré kondici.”

Související zprávy

Diskuze