logo F1zpravy.czF1online.sk

Bearmana fascinuje, jak si Hamilton upravil volant ve Ferrari

Volant Lewisa Hamiltona
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala26. 2. 2025

Aby pilot podal stoprocentní výkon, své auto musí znát jako vlastní dlaň. Při přestupu Lewise Hamiltona do Ferrari si tak můžeme všímat několika novinek na jeho volantu, ale nebudeme jediní. I Oliver Bearman pozorně sleduje svého krajana – zásahy sedminásobného šampiona ho prý fascinují.

Oliver Bearman patří k naprosto nejmladším jezdcům ve startovním poli, a tak se může něčemu přiučit prakticky od každého. Velkým vzorem mu v mnoha směrech může být jeho krajan a sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton, jehož kariéru by chtěli napodobit všichni piloti efjednotky.

Součástí toho, co se od něj může naučit, je také práce britského šampiona ve zcela novém světě – ve Ferrari, kde se musí přizpůsobit novému stylu práce, novému autu, softwaru i volantu. Bearman tak pečlivě zkoumá, co všechno Hamilton podnikl. V budoucnu mu to totiž může pomoci, když on bude přestupovat z Haasu například přímo do zmiňované Scuderie.

„Viděl jsem pár zajímavých věcí. V první řadě Lewise ve Ferrari, což je opravdu paráda. Viděl jsem také, kolik toho změnil na svém volantu. Zaujalo mě to,“ prozradil na předsezónních testech Ollie Bearman, který si na Hamiltonově volantu všiml například přelepeného tlačítka. „Tam, kde má Mercedes na volantu tlačítko DRS, má Ferrari neutrál. Pár věcí tedy popřesouval.”

Britského jezdce to nepřekvapuje. „Dokonce i když jsem já šel do Haasu, tak jsem si pár věcí popřesouval podle toho, na co jsem byl zvyklý. Je to důležité. Umím si představit, že když ve stejném autě sedíte deset let, tak si vypěstujete nějaký zvyk.”

Bearman o sobě prozradil, že je velkým fajnšmekrem do formulových volantů. Jelikož jako pilot Haasu už není do té míry zainteresován v tom, co se děje v italské stáji, i prostřednictvím volantu a novinek na něm tak trochu pohlíží do kuchyně Scuderie.

„Věděl jsem, že si na volantu pár věcí pomění. Děje se to každý rok. Se zájmem jsem sledoval, co vlastně upravil. Stejně i já jsem udělal pár změn na volantu Haasu. Je to zajímavé, já jsem tak trochu magor do těchto věcí,“ zasmál se Bearman.

Nová posila Haasu má za sebou jen tři velké ceny ve Formuli 1. Nejvíce zkušeností má přirozeně z Formule 2, kde pracoval se zcela jiným volantem, než ho čeká letos. A bude se lišit i proti volantu, který měl loni na VC Saúdské Arábie ve Ferrari či jako pilot Haasu v Ázerbájdžánu.

„V F1 jsem hlavně jezdil na simulátoru Ferrari, takže jsem zvyklý na tento volant,“ prozradil 19letý rodák z anglického Chelmsfordu. „V pár věcech se odlišuje od volantu Haasu, takže zatím mi není stoprocentně přirozený. Při přepínání tlačítek se stále musím podívat dolů. To však přijde se zkušenostmi a odjetými koly. O tomto je celé testování.”

Ve středu ráno jsme si během tréninkových startů Lewise Hamiltona mohli všimnout, že volant Ferrari si přizpůsobil po vzoru Mercedesu. Ba dokonce si ho shora přidržel levou rukou, aby buď zabránil neúmyslnému podřazení během rozběhové fáze, nebo si tak pomohl lépe vycítit správný záběr spojky, která je na pravé straně dolů – vše přesně jako v Mercedesu. Staré zvyky nevymírají.

Cvičný start Lewise Hamiltona na předsezónních testech (FOM)

Volant na míru si vyvíjel i Bearman. „Mám vyrobenou vlastní speciální spojku, na které jsme s chlapci přes zimu tvrdě pracovali. Zatím jsem měl dobré starty, takže s tím jsem spokojen.”

Esteban Ocon má zdvojenou páčku spojky. Verze jeho zkušenějšího kolegy ho však zatím neláká. „Já jsem spokojen s jednou páčkou spojky. Funguje mi to. Neopravuj, co není zkažené.”

Související zprávy

Diskuze