logo F1zpravy.czF1online.sk

Rosberg tvrdí, že soupeře ohromil progres McLarenu

Lando Norris, oslava titulu McLarenu
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 19:48

Mezi týmy Formule 1 panuje velká rivalita, ale stále dokážou uznat kvality soupeře. Red Bull a Mercedes to potvrdily loni při rozhovorech s Nicem Rosbergem, který tvrdí, že tyto dva týmy jsou ohromeny pokroky, které se během posledních dvou sezón podařilo udělat McLarenu. Při návrhu koncepce auta prý trefili do černého.

McLarenu na začátku ledna konečně dorazila do továrny konstruktérská trofej, pro kterou okamžitě našli místo ve vitríně. Ve Wokingu se objevila vůbec poprvé od roku 1998, přičemž o této době před dvěma lety by nikdo nic takového nepředpokládal — sezónu 2023 papájoví odstartovali nejhůře, jak mohli, když se ocitli na posledním místě průběžného pořadí.

Od té doby se však vyšvihli až na jeho čelo. Expert britské Sky Sports Nico Rosberg tvrdí, že v konkurenčních týmech se na rychlost progrese McLarenu dívali s obdivem. „Říkáte, že všechna jejich oddělení fungují — tohle můžete slyšet i od konkurenčních týmů. Když jsem se bavil s Red Bullem nebo Mercedesem, řekli, že trefili hřebík po hlavičce.“

Technické oddělení odvedlo famózní práci. „Geometrie monopostu maximalizuje využití pneumatik, aerodynamiky, jako by každá součást monopostu byla opravdu na limitu. Některé z nich jsou dokonce flexibilní a při nich víte, že existuje nějaký limit. Oni opravdu maximálně využili každou jednu oblast.“

„Ostatní týmy jsou vskutku užaslé z technologického progresu, kterého McLaren dosáhl. Je to zkrátka neskutečný výkon,“ prohlásil mistr světa z roku 2016.

Pokud McLaren skutečně dokázal vytěžit z každé oblasti monopostu maximum, může to pro něj představovat problém v roce 2025. Red Bull má totiž velký prostor pro zlepšení, dokáže-li odstranit problémy s ovladatelností monopostu. McLaren bude potřebovat najít stejně mnoho desetin, ale má kde?

Technický ředitel McLarenu Neil Houldey však v nedávném rozhovoru prohlásil, že monopost MCL38 ještě není nejlepší verzí sebe sama — papájoví se prý umí zlepšit „ve všem“. Neplatí to jen o monopostu, ale také o práci na boxové zídce. Loni jsme viděli množství strategických chyb přímo během závodů, ale také taktické zaváhání z pohledu boje o šampionát, když se tým neodhodlal vsadit vše na svou největší naději Landa Norrise. Před novou sezónou chce pokračovat ve vývoji i přesto, že každá hodina ve větrném tunelu může mít cenu zlata v roce 2026.

„Následující rok bude snad takový, že už před prvním závodem se budeme moci rozhodnout zabojovat o šampionát,“ řekl Lando Norris na posledním závodě uplynulého ročníku. „Dosud jsme na to nikdy ani nepomysleli. Necítili jsme to tak ani z perspektivy týmu, ani jezdce.“

Říci si už po testech v Bahrajnu, že McLaren zabojuje o titul, tak bude velká změna oproti minulosti. „Následující rok bude snad tím rokem. Samozřejmě, čeká nás hodně práce a Ferrari bude na to dost tlačit, ale to nás čeká v příštím roce.“

Související zprávy

Diskuze