O titulu rozhodla i flexibilní křídla, míní Vasseur
Mistra a vicemistra konstruktérského šampionátu loni dělilo jen čtrnáct bodů. Bitva byla proto mimořádně vyrovnaná a rozhodovaly i detaily. Flexibilní křídla však do kategorie detailů nemůžeme zařadit. Frédéric Vasseur vysvětluje, že jejich nasazení a rozhodnutí FIA nezasáhnout proti nim změnilo tvář šampionátu.
V jarní části sezóny se McLarenu a Mercedesu podařilo výrazně si polepšit. Vděčí za to i svým flexibilním předním křídlům, která kromě snižování odporu na rovinkách posouvala aerodynamický bod balancování monopostu správným směrem a tím rozšiřovala pracovní okno auta.
Když se Red Bull a Ferrari obrátily na FIA se žádostí o upřesnění pravidel, FIA oznámila, že zátěžové testy nebude zpřísňovat. Od VC Belgie sice monitorovala přední křídla kamerami, ale McLaren s Mercedesem nemusely svá křídla upravit, ba ve skutečnosti Ferrari muselo vyvinout vlastní řešení.
Frédéric Vasseur dostal podle portálu motorsport.com otázku, zda podle něj byla flexibilní křídla jedním z rozhodujících prvků šampionátu: „Myslím si, že ano,“ přikývl šéf italské stáje. „Jsem z toho poněkud frustrovaný, protože je to jasný výkonnostní prvek a dva měsíce jsme čekali na rozhodnutí, zda je legální.“
Během těchto dvou měsíců se konkurence těšila z výkonnostní výhody. Ferrari s Red Bullem měly svázané ruce. „Vždy musíte pamatovat na rozpočtový strop. To znamená, že se svým rozpočtem musíte být efektivní. Inu a to znamená, že pokud začnete s vývojem a nakonec se ukáže, že je to nelegální, tak jste spálili 600 tisíc eur.“
„Před dvěma lety jsme se bavili o této věci v souvislosti s Red Bullem. Nejde o to, že spálíte půl milionu ze 150 milionů. To je půl milionu ze tří nebo čtyř milionů v rámci vývoje. Máte totiž náklady na své lidi, na závody, na tohle, támhle a na vývoj vám zůstane iks milionů. Toto iks je však malá suma, no a pokud půl milionu spálíte pro nic za nic, nemůžete je utratit jinde. Proto to z mého pohledu bylo dost hraniční,“ pokračoval francouzský manažer.
Rozpočet týmů na sezónní vývoj se odhaduje na 10–15 milionů dolarů, takže vývoj flexibilního křídla mohl spolknout přibližně pět procent z rozpočtu na vývoj. To ovšem podle Vasseura není všechno. I když flexibilní křídla mohla poskytnout jen drobný časový zisk, ve vyrovnaném poli se jeho efekt výrazně zvětšil.
Ferrari nasadilo flexibilní křídlo kolem VC Singapuru, resp. v Austinu. Vasseur proto dostal otázku, zda jeho pozdní představení mělo větší dopad na šance Ferrari v konstruktérském šampionátu než nepovedený balíček ze Španělska.
„Je pravda, že čím je soutěž nabitější, tím více zkoumáme detaily. Když auta dělilo šest desetin, asi jsme ty detaily až tak neřešili,“ uvědomuje si Vasseur. „Nicméně, pokud máte k dispozici flexibilní křídlo v takové Monze, kde se čtyři nebo pět aut vešlo do jedné desetiny, způsobí to obrovský rozdíl. Myslím si, že je to spíš důsledek přísných pravidel. Nevyvíjí se snadno, ale i v šampionátu je to stále těsnější.“
„Nevím [zda nás chybějící flexibilní křídlo stálo víc než podlaha], protože sezónu neumíme začít znovu. Nemáte stejný přístup. O jedné věci jsme věděli a byli jsme v nevýhodě, když jsme se rozhodovali, jestli půjdeme do toho. Ta druhá věc se týká vývoje. Nečekali jsme takový problém,“ přiznal na margo španělské podlahy, která způsobila poskakování auta. „U křídla to je čistě matematický přístup.“
- Štítky
- Ferrari
- Frédéric Vasseur