logo F1zpravy.czF1online.sk

Bayer reaguje na kritiku: Ostatní týmy spolupracují ještě úžeji než my s Red Bullem

Peter Bayer a Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 12:23

Spolupráce mezi dvěma týmy přináší v době rozpočtového stropu obrovské výhody nejen ze sportovního hlediska, což se přirozeně soupeřům nelíbí. Red Bull se svými dvěma týmy proto už nyní čelí tlaku, aby jeden z nich prodal, což se časem a v případě silné juniorské stáje bude jen stupňovat. Podle generálního ředitele Racing Bulls Petera Bayera však soupeři dělají kolem tohoto tématu zbytečné haló.

Red Bull před časem oznámil velké spojování „synergií“ svých týmů. Jako jejich vlastník chce co nejvíce posílit propojení mezi nimi, zvýšit jejich konkurenceschopnost a snížit náklady. Kromě toho se dvěma týmy přicházejí i další výhody – při hlasování týmů má dva hlasy místo jednoho.

Ostatní stáje to dosud akceptovaly, ale pokud se začne Racing Bulls dařit, což je dost reálné, hlasy proti němu budou sílit. Red Bull totiž pro svůj juniorský tým připravil přímo v Milton Keynes vysunuté pracoviště, kde se už vše rozbíhá. V závěru loňského roku jsme například viděli, že juniorský tým začal odebírat zadní zavěšení a převodovku z monopostu Red Bullu.

Zak Brown už na začátku loňského roku upozorňoval na úskalí takového propojení: „Podle mých znalostí žádný velký sport nepovoluje spoluvlastnictví dvou týmů, které bojují mezi sebou. Teď jsme v éře rozpočtového stropu, proto si myslím, že sport usiluje o deset nezávislých týmů ze sportovního, politického a technického hlediska.“

Týmy mají být skutečně nezávislé, ale i v uplynulé sezóně o tom někteří měli pochybnosti – jedním příkladem byla VC Singapuru, když Daniel Ricciardo pomohl Maxi Verstappenovi tím, že Landu Norrisovi vzal bod za nejrychlejší kolo.

Toto však podle některých mohla být jen špička ledovce. Kdoví, co si inženýři dvou týmů řeknou v zákulisí a zda se navzájem neusměrňují? I drobné postrčení správným směrem nebo upozornění na slepou uličku může ušetřit peníze a čas ve větrném tunelu.

Generální ředitel Racing Bulls Peter Bayer si z těchto spekulací či kritiky ze strany soupeřů těžkou hlavu nedělá. Namísto toho ukazuje prstem na ně. „Upřímně mě to vůbec nedráždí, protože jsem dost dlouho pracoval ve FIA a vím, jak ostatní týmy spolupracují. Už jsem to řekl a myslím si, že to můžu říct zas: S jistotou vím, že Ferrari a Haas mají užší spolupráci než Red Bull s námi. Chápu však, že je zde vyhrocená konkurence a každý se snaží házet ostatním klacky pod nohy.“

„Jen se na to podívejte a zaposlouchejte se do slov našich jezdců a inženýrů, poslouchejte jejich zpětnou vazbu,“ argumentuje třiapadesátiletý Rakušan, který svá tvrzení opírá o slova pilotů. Júki Cunoda například v závěru loňského roku konstatoval, že mezi Red Bullem RB20 a Racing Bulls VCARB01 jsou odlišnosti.

„Můžete slyšet, že naše auto je jiné. Není to prostá kopie. V opačném případě bychom ani nebyli na naší současné pozici,“ připomněl osmé místo týmu v Poháru konstruktérů. „V druhé řadě si můžete poslechnout vyjádření našich kluků a také Ollieho Bearmana, který jezdil v Haasu a ve Ferrari. Když se ho zeptali, čím se odlišují ty dvě auta, řekl, že barvou!“

Bayer následně vysvětlil, že nasazování řešení svého dodavatele nepřináší skutečnou výkonnostní výhodu a ani tomu tak nebude. „V souvislosti s pravidly pro rok 2026 se nic nemění, protože každý podle mě ve svém nitru ví, že nebudete rychlejší jen proto, že máte společné odpružení nebo převodovku. Menším týmům to však umožňuje koncentrovat se na jiné věci – kam investujete svůj čas, peníze a vývoj. Přichází jedenáctý tým a vidíme, že s výjimkou Williamsu a nás mají všechny stáje propojení na automobilky.“

„Kdyby se dala získat konkurenční výhoda odkoupením zavěšení, Williams by se ho vzdal,“ naráží na fakt, že Williams si vyvíjí vlastní zadní zavěšení. „Vzdávají se ho z důvodů spojených s rozpočtovým stropem. Kdyby však bylo rychlejší [odkoupit ho], garantuji vám, že by našli způsob, jak si pořídit zavěšení Mercedesu.“

Týmy, které si vyrábějí své komponenty, mají další výhodu ve srovnání s takovým Racing Bulls. „Kromě toho čelíte i jiné výzvě. Například velké týmy tlačí na vývoj až do konce sezóny, aby vyrobily nejnovější specifikaci, ale my v podstatě musíme čekat. Pokud mám říct pravdu, dělá se tu hodně povyku pro nic.“

Red Bull a Racing Bulls v tuto chvíli neporušují žádná pravidla. Zak Brown to ani nevyvrací, ale chce otevřít diskusi o tom, zda by v královně motorsportu měla být taková úzká spolupráce vůbec povolena. FIA to má podle něj začít řešit.

Peter Bayer vysvětlil, jak vedení dospělo k rozhodnutí utužit spolupráci mezi týmy. „Tyto synergie jsou tématem, na které se nás ptali akcionáři, když nám řekli: ‚Podívejte, kluci, vidíme, kde se dá spolupracovat. Musí to být však stoprocentně legální, musí to být černobílé, žádné šedé zóny.‘“

Příkladem je zmíněné zavěšení: „Loni [v roce 2023] AlphaTauri používala vlastní zavěšení, ale myslím si, že to nejsou nejrozumnější investované peníze. Pokud si ho umíme koupit, kupme si ho a věnujme se tomu, abychom jiné věci udělali správně – například podlahu, protože do ní potřebujete investovat lidi a čas na oddělení uhlíkových vláken.“

Související zprávy

Diskuze