logo F1zpravy.czF1online.sk

Strčte to auto do muzea a už se ho nechytejte! žertuje Verstappen

Max Verstappen
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala7. 12. 2024

Až do poslední chvíle jsme čekali bitvu o pole position mezi McLareny a Maxem Verstappenem. Úřadující mistr světa se do ní nakonec nezapojil. Prozradil, že v kokpitu ho trápily podobné problémy jako v celé uplynulé sezóně.

Po skončení kvalifikace se Max Verstappen ocitl na pátém místě. V závěrečném kole se nedokázal zlepšit, přestože v poslední zatáčce tentokrát nedostal smyk. Ve vysílačce konstatoval, že monopost neměl dobrý balanc. „Na všechno je strašně citlivý. Pokud zatočíte o trošku dříve nebo později, dostanete smyk.“

Potvrzuje se, že monopost RB20 má velmi úzké pracovní okno a i nejmenší změny v nastavení mohou udělat z auta na pole position monopost z druhé vlny. „Změnili jsme pár věcí na předním křídle, a pak to celkem přestalo fungovat,“ prozradil Verstappen, podle něhož auto nikdy nebylo „jako přilepené“. „Páté místo není ideální, ale byla to těžká kvalifikace s těžkým autem.“

„Tohle se nám dělo i během roku. Někdy jsme to zvládli, jako například v Kataru, ale se zdejšími hrboly a obrubníky je to náročnější. Nemáme balanc, jaký bych v zatáčkách chtěl. Když jezdíte na limitu, snadno se to může vymknout kontrole,“ vysvětlil. Když se pokusil vyladit nastavení na průjezd jedné zatáčky, pokazilo se to zase v nějaké jiné.

Verstappen měl přitom v poslední části kvalifikace výhodu ve srovnání s ostatními, jelikož jako jediný měl dvě čerstvé sady měkkých pneumatik. V prvním pokusu však nechal na stole přibližně dvě desetiny, když v poslední zatáčce dostal smyk.

„V jednu chvíli jsem šel čelně k bariéře, tehdy jsem si pomyslel, že tohle bude ještě zajímavé!“ zasmál se v mixzóně. „Ten průjezd poslední zatáčkou možná vypadal efektně, ale z pohledu času na kolo dobrý nebyl. Už i to by nás posunulo na druhou příčku, což by nebylo špatné vzhledem k problémům, které nás trápily v kvalifikaci. Zároveň to však také docela dobře shrnuje naši sezónu. Auto bylo trochu nepředvídatelné a těžší se v něm jezdilo. Někdy tyhle věci zvládnete, ale jindy je to obtížné. To se stalo i dnes v kvalifikaci.“

Verstappen vidí také nějaké plusy. „Měli jsme lepší přední část [než v trénincích], což je pozitivní. Na některých tratích se nám však v zatáčkách přesouvá balanc, což nás pak omezuje.“

„Měl jsem stát v první řadě, ale nebylo to tak špatné, protože víme, že pokud odstraníme naše problémy, získáme hodně času na kolo. Jde však o tu nápravu, protože při změnách balancu je obtížné najít správný kompromis s nastavením tohoto auta. Před dalším rokem na tom potřebujeme popracovat, ale na druhé straně jsem sebevědomý, že máme rychlé auto na závod.“

Monopost RB20 mu sice pomohl získat další jezdecký titul, ale od svého předchůdce má hodně daleko. Tak či onak, už jen jeden závod a bude konec. Mnohé to potěší. „Ano, strčte to auto do muzea a už se ho nikdy nechytejte!“ žertoval Verstappen.

(Ne)smazaný čas Pérezovi pokazil kvalifikaci

Sergio Pérez tentokrát postoupil do třetí části kvalifikace, ve které obsadil desáté místo. S kvalifikací nebyl spokojen, protože v Q1 si musel minout o jednu sadu měkkých pneumatik více, než by chtěl. Ředitelství závodu mu příliš pozdě vrátilo jeho čas, aby nemusel sáhnout po nových softech.

Ve třetí části kvalifikace tak měli všichni s výjimkou Maxe Verstappena stejně rozdané karty – jedny nové a jedny použité softy. Sergio Pérez v tom vidí svůj handicap, který ho připravil o lepší výsledek.

„Je trochu škoda, že jsme o to kolo přišli. Znamenalo to, že jsme museli obout další sadu. To nám trochu uškodilo,“ vrátil se k první části kvalifikace Sergio Pérez. „Já jsem věděl, že jsem v limitu. Cítil jsem to, protože jsem na to dost tlačil. Na druhé straně je to škoda. Myslím si, že by neměli trestat překročení traťových limitů, pokud je nedokážou pořádně kontrolovat.“

Ve třetí části kvalifikace mohl skončit i výše. „Se dvěma sadami nových pneumatik by to byl velký rozdíl. Komisařům trvalo příliš dlouho, než nám ten čas vrátili. V tu chvíli jsem měl už odjeto další kolo.“

Ve zcela posledním pokusu se Red Bull rozhodl vyslat Péreze na trať dříve, aby mu nikdo nepřekážel. Nevyšlo to. „To je takový souhrn naší sezóny. Snažíte se najít balanc. Když si zlepšíte přední část auta, o něco přijdete vzadu…“

Související zprávy

Diskuze