Podle Leclerca Ferrari zažilo návrat do reality. Oba jezdce trápila nedotáčivost auta
Ferrari se v pátečním tréninku jasně ujalo pozice nejrychlejšího týmu ve startovním poli, ale jak se říká, nekřič hop, dokud nepřeskočíš. Ve Formuli 1 to platí dvojnásob. Se změnou podmínek se změnilo také rozložení sil a italský tým se ocitl v problémech způsobených nedotáčivostí auta.
Charles Leclerc v prvním tréninku porazil Landa Norrise na měkkých pneumatikách o téměř půl sekundy. Třetí část kvalifikace se jezdila na téže směsi, ale výsledek byl zcela opačný. Najednou byl v čele McLaren se ziskem tří desetin k dobru.
„Není to dobré, když do toho dáte všechno a obsadíte jen čtvrté a páté místo. Není to dobré vzhledem k tomu, jak je tento víkend pro nás důležitý,“ připomněl neutuchající bitvu o konstruktérský titul Charles Leclerc. „Řekněme to však tak, že z nějakého důvodu první trénink výrazně převýšil naše očekávání. Tato sprintová kvalifikace více odpovídá našim předpovědím, takže jsme se vrátili do reality.“
„Po prvním tréninku jsme živili naději, že bychom mohli dopadnout i lépe, ale nevyšlo to,“ pokračoval monacký závodník, který věřil i ve sprintové vítězství. „Podíváme-li se na první trénink, tak jasně ano, ale pokud se podíváme na kvalifikaci, tak už ne. Zatím je reprezentativní kvalifikace, takže nejsme v nejlepší pozici. Nikdy však nevíte, v den závodu je vždy všechno jiné.“
Čím více gripu, tím hůř?
Oba jezdci si v kvalifikaci stěžovali na nedotáčivost monopostu. Carlos Sainz to zvládl o něco lépe a obsadil čtvrtou příčku, ale rozhodně z ní nejasá. Také vnímá velký rozdíl mezi tréninkem a kvalifikací.
„Dobrou zprávou bylo, že auto se z hlediska vyvážení chovalo lépe, než jsme očekávali, což se odrazilo i na výsledkové listině,“ řekl Carlos Sainz na adresu rychlosti Ferrari v tréninku. „Do kvalifikace jsme šli s obavami, že naši soupeři by tu stejně mohli být rychlí. To jsme také viděli.“
„Podle mě jsme nevyužili náš balík na maximum, i když jsem měl čisté kolo. Auto bylo velmi nedotáčivé, v podstatě jsem celé kolo nedokázal zatočit,“ popsal hlavní problém monopostu. „Bylo to i těžké kolo, protože to byla moje jediná šance přidat nějaký čas. Nemohl jsem riskovat s traťovými limity. Myslím si, že v sobotu máme potenciál výrazně zlepšit auto, zejména na měkkých pneumatikách. Snad uděláme krok vpřed.“
Sainz chtěl zajet dobrý čas hned po výjezdu na trať, ale svůj pokus si nakonec musel odložit. „Do prvního a druhého sektoru jsem šel s Maxem přede mnou, který si připravoval pneumatiky. Jel jsem za ním v dost špinavém vzduchu, navíc vyvážení auta bylo mimo, měli jsme problém zatočit,“ poznamenal. „Pak jsem potřeboval dvě kola, abych pneumatiky ochladil. Když jsem se do toho opět opřel, pořád jsem měl nedotáčivé auto. Musel jsem však odjet nějaké kolo, což stačilo jen na čtvrtou příčku.“
Kde se vzala nedotáčivost? To vysvětlil Frédéric Vasseur, podle něhož tento problém nabývá na intenzitě se zlepšující se přilnavostí na trati. Podmínky na okruhu se rychle zlepšovaly a gripu bylo každým kolem více — protože zadní kola jsou větší než ta přední, i grip na zadní nápravě roste rychleji než na přední a střed vyvážení se posouvá směrem vzad. Nedotáčivost se tím jen posiluje a je třeba na ni reagovat zvýšením přítlaku na předním křídle nebo jinými nastaveními. Ferrari to neodhadlo, nebo už nemělo k dispozici žádná protiopatření.
„Když se přilnavost zlepší, tento problém je větší. Mezi dnešním odpolednem a nocí byl obrovský rozdíl v míře gripu,“ konstatoval Frédéric Vasseur.