Ferrari doplatilo na technickou direktivu zejména rozpočtem, říká Vasseur
Nejnovější technická direktiva, která upravuje používání titanových plotní v deskách podlahy, překvapila mnohé týmy. Na výkonnosti jsme to zatím jasně nepozorovali, ale krátce před koncem sezóny může mít zcela jiný negativní efekt. Šéf Ferrari Frédéric Vasseur přiznal, že Ferrari to pocítí z pohledu rozpočtu.
Krátce před koncem sezóny jsou rozpočty napjaté a každý nečekaný výdaj může znamenat riziko, že stáj překročí svůj limit. Největší obavy zřejmě mají ve Williamsu, kde je tíží četné nehody, ale spokojeni nejsou ani ve Ferrari. Vůbec totiž nepočítali s tím, že budou muset předělat podlahu.
Předpokládá se, že zveřejněním technické direktivy FIA k tomuto kroku přiměla přibližně polovinu startovního pole. Zejména ve Ferrari jsou z toho zklamaní, protože tvrdí, že před sezónou se na dodatečné titanové ochranné ploténky ptali FIA, která jejich nasazení schválila.
„Odeslali jsme jim všechny nákresy ochranných plotní a od FIA jsme dostali zelenou,“ řekl nespokojený Frédéric Vasseur. Technické oddělení FIA návrhy schválilo, protože zastávalo názor, že každý tým si smí připravit vlastní rozmístění těchto prvků.
Mělo to však háček. Podle magazínu Auto Motor und Sport v Red Bullu dospěli k závěru, že pravidla ve skutečnosti takovou extra ochranu desky zakazují, i když FIA zaujala jiný přístup. Red Bull měl navíc obavy, že McLaren podá protest, což by mohlo vést k diskvalifikaci poloviny startovního pole. Proto FIA požádali o objasnění, i když netušili, že v McLarenu o tomto dvojím výkladu pravidel nevěděli.
„My jsme museli provést změny. Ještě předtím jsme však od FIA dostali potvrzení, že naše deska podlahy je legální,“ pokračoval Vasseur. Ferrari tak chvíli zvažovalo, že novou technickou direktivu bude ignorovat a pokud někdo začne protestovat, bude argumentovat tím, že pod jeho nákresy se vyjímalo razítko FIA.
Nakonec k takovému sporu nedošlo a Ferrari nepřilévalo olej do ohně v boji o konstruktérský titul. „Myslím si, že tohle byl správný přístup, že jsme nebojovali, protože se chci stále soustředit na konstruktéry, ne na takovou debatu. Jejich přístup byl však zvláštní.“
FIA by za jistých okolností mohla říci, že nová technická direktiva bude platit až od následujícího roku, ale zcela jiná situace nastává, když je něco proti pravidlům, a když je něco v šedé zóně.
Namísto toho týmy dostaly šest dní na to, aby opravily své monoposty. „Je pravda, že technická direktiva přišla velmi pozdě. Dostali jsme ji předchozí pátek, tedy jeden týden před kvalifikací. To je trochu tvrdé.“
Na výsledek Ferrari to ale nemělo vliv, míní Vasseur. „Tohle není výmluva za náš výkon, jsou to dvě samostatné věci. [V Las Vegas] jsme měli spíše problém s managementem pneumatik, s tímto to nijak nesouviselo.“
S něčím to však souvisí. Na výkonnost Ferrari to může mít dopad prostřednictvím rozpočtu – je možné, že při vývoji příštího vozu se inženýři budou muset do konce prosince trochu uskromnit. „Mělo to dopad na náš rozpočet? Ano, a velký, protože jsme museli předělat všechny ochranné desky.“