Proč Carlos Sainz nedostal trest za překročení čáry v nájezdu do boxů?
Ve 27. kole Velké ceny Las Vegas vrcholil souboj Carlose Sainze s Lewisem Hamiltonem a Ferrari s Mercedesem. V té době většina jezdců mířila podruhé do boxů. Namířeno tam měl i španělský závodník, který si to však na poslední chvíli rozmyslel a přetnul čáru při vstupu do boxů. Vypadalo to jako jasná penalizace, ale Sainz přesto žádnou nedostal. Jak je to možné?
Známý incident z Velké ceny Německa, kdy se v Mercedesu neuměli rozhodnout a Lewis Hamilton se vrátil na trať přes trávu po dnes již památné sérii příkazů: „Stay out, stay out… in, in, in, in, in, in, in, in…“ Už tehdy se říkalo, že něco takového se přece nesmí a že to má být jasná penalizace.
Nebyla. Velmi podobně vyvázl bez újmy i Carlos Sainz v Las Vegas, ačkoli mezi těmito dvěma incidenty jsme viděli nespočet dalších, které vyústily v penalizaci. „Sainz si to namířil do boxů, ale pak přetnul čáru a vrátil se na trať,“ avizoval okamžitě Lewis Hamilton.
Když se Sainz ptal svého inženýra, proč mu na poslední chvíli nařídili zůstat na trati, Ricardo Adami odpověděl: „Nebyli jsme připraveni.“ Na což Carlos bezradně reagoval: „Proberte se, kluci. No tak!“
Nejen Hamilton si v té chvíli myslel, že pilot Ferrari učebnicově porušil pravidla a obdrží jasný trest. Nový ředitel závodu Rui Marques si incidentu všiml, ale žádný trest nepřišel, přitom Sportovní pravidla uvádějí: „S výjimkou případů zásahu vyšší moci nesmí překročit žádná část pneumatiky monopostu vjíždějícího do boxové uličky čáru namalovanou na trati za účelem oddělení aut vjíždějících do boxové uličky od těch na trati.“
Na první pohled to zní jednoznačně, ale vůbec tomu tak není. Z pohledu pravidel totiž Sainz udělal totéž, co často vídáme v Rakousku. Pilot překročí bílou čáru, ale nezamíří do boxů, takže to může udělat. Čáru v podstatě nesmíte překročit pouze v případě, že skončíte v boxové uličce.
Ředitel závodu může zakázat počínání, jaké jsme viděli u Sainze. Rui Marques to však v pokynech před závodem neudělal, a proto je vše v pořádku. I když Sainzovy pneumatiky jednoznačně překročily dělící čáru mezi vjezdem do boxů a závodní tratí, Sainz se nedopustil porušení, protože nikdy nevstoupil do boxové uličky. Pokud by ji překročil a pokračoval do boxové uličky, pravděpodobně by to vedlo k trestu.
V pokynech ředitele závodu před závodem často nacházíme ustanovení, že když jednou překročíte bílou čáru v nájezdu do boxů, musíte tam zamířit a nemůžete se vrátit, ale takový pokyn tento víkend chyběl. Sainz měl buď štěstí, nebo si pozorně prostudoval pokyny a věděl, že tento víkend si to může dovolit.
„To nemůžete udělat… to bude trest pro Carlose Sainze,“ řekl ostřílený závodník a komentátor Martin Brundle v přenosu televize Sky.
Navázal na něj i jeho kolega Karun Čandhok. „V pravidlech se píše ‚kromě případů vyšší moci.‘ Já tam žádnou vyšší moc nevidím, tým mu zkrátka řekl, ať zůstane na trati, což určitě není vyšší moc. Nevím, jak se to Ferrari podařilo vyargumentovat, pokud argumentovali, ale podle znění pravidel v příloze L, článku 4, odst. 4, písmeno d) by měl dostat trest,“ uvedl Čandhok, který sice citoval správné ustanovení (máme ho v článku výše), ale nevyložil si ho správně.
Naše logika nám automaticky našeptává, že přece nesmíte překročit čáru. Jak se ukázalo – a všimli si toho i komentátoři přenosu na Sky – ředitel závodu vyhodnotil toto počínání Carlose Sainze pouze jako překročení traťových limitů a i v tomto případě si s tím poradil správně.