Russell: Některé tratě nás nutí, abychom auto nastavili nesprávně
Jakékoliv pochybnosti o závodním tempu Mercedesu v chladných podmínkách se rozplynuly. Monopost W15 vládl na specifickém okruhu v Las Vegas jak v kvalifikačním, tak v závodním tempu. George Russell položil základy svého vítězství v kvalifikaci a v závodě ho úspěšně potvrdil.
Je to pro britského závodníka velká satisfakce. Jak sám řekl, v této sezóně měl nemálo smůly. Samozřejmě, v první řadě šlo o nelichotivé výkony týmu a jejich stroje, ale červené vlajky v Brazílii příliš ovlivnit nemohl. V Rakousku vyhrál po kolizi Maxe Verstappena s Landem Norrisem, ale další velký úspěch mu z různých důvodů unikal.
„Měl jsem pocit, že když jsme měli v této sezóně tempo, vždycky nám něco padlo pod nohy. V Brazílii jsme vedli závod a přišly červené vlajky, v Montrealu se po startu z pole position měnilo počasí, v Belgii mě po vítězství diskvalifikovali. Ptal jsem se, kdy se konečně štěstí přikloní na naši stranu? Dnes jsem celý závod čekal, co se stane, ale nic se nestalo,“ řekl vysmátý George Russell v rozhovoru pro Sky.
Podle svých slov rozhodl o vítězství už v prvním stintu. I když se k němu v závěru blížil Lewis Hamilton, Russell měl podle svých slov náskok a nemusel riskovat. „První stint byl velmi dobrý a právě ten se postaral o rozdíl. Věděl jsem, že závod můžu ztratit jen kvůli drobení pneumatik. Hodně jsem je manažoval v klíčových pasážích,“ vysvětlil britský závodník.
„I když se Lewis blížil v posledním stintu o dvě nebo tři desetiny na kolo, doháněl mě jen v zatáčkách, kde jsem šetřil pneumatiky. Věděl jsem, že tímto tempem mě nedoběhne, a nechtěl jsem zrychlit a riskovat, protože to podle mě nestálo za to. Řekl bych, že jsem to měl pod kontrolou,“ dodal spokojeně Russell.
Monopost Mercedesu je velká záhada. Víme, že má velmi úzké pracovní okno, ale jak jsme viděli i ve Vegas, když je všechno správné, je téměř neporazitelný. Lewis Hamilton po závodě poznamenal, že ani samotní inženýři týmu nevědí, proč vlastně byly jejich stroje tak rychlé.
„Když je auto ve správném okně, je jako na kolejích. Není tajemstvím, že jsme se trápili s jízdou. Na hrbolatých tratích proto musíme zvýšit světlou výšku a změkčit auto, čímž zcela ztratí optimální přítlak. Když však monopost můžeme snížit a nastavit ho natvrdo, tak letíme. Musíme rozšířit jeho pracovní okno, proto vidíte velké výkyvy formy,“ vysvětlil Russell.
„Není to tak, že bychom zapomněli, jak nastavit auto. Prostě nás některé tratě nutí, abychom ho nastavili tak, jak nechceme,“ dodal George.
Mercedes se v roce 2025 plánuje zapojit do boje o titul. Podle všeho nás čeká bitva čtyř týmů o svatý grál. Všichni však mají před sebou obrovskou výzvu, protože se musí soustředit na zcela novou generaci pravidel a obětování příliš mnoha zdrojů na rok 2025 by mohlo znamenat dlouhé trápení po roce 2026.
„Existuje několik faktorů, u kterých jsme si uvědomili, že jsme s tímto autem udělali drobné chyby. Směrem do příštího roku pracujeme na změnách a jsem přesvědčen, že uděláme krok správným směrem. Nevíme však, co chystají naši soupeři,“ říká Russell.
„Kromě toho, od 1. ledna se velmi soustředíme na rok 2026. Pro jezdce je to zvláštní pocit, protože chcete investovat veškeré své soustředění na krátkodobý horizont. V roce 2026 však nechceme být pozadu. I když jsou nová pravidla třináct měsíců daleko, všechno to začne už v lednu,“ konstatoval britský závodník.