VC Las Vegas vyhráli Mercedesy, ale korunovace čekala Maxe Verstappena!
Říká se, že co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas. V tomto případě to rozhodně neplatí. Max Verstappen pokračuje ve svém přepisování historie Formule 1, což se mu ve městě hříchu podařilo ziskem již neuvěřitelného čtvrtého mistrovského titulu v řadě. Spolu s ním se po závodě těšily i Mercedesy z dvojitého vítězství a Carlos Sainz ze třetí příčky.
George Russell měl před startem závodu velký respekt. Jeho poslední dvě pole positions totiž nedokázal proměnit ve vítězství; v Belgii byl diskvalifikován a v Brazílii doplatil na podmínky i nevhodně načasovanou zastávku v boxech.
Start velké ceny však zvládl bravurně. Udržel se v čele, které svým soupeřům nechtěl propustit za žádnou cenu. Zpočátku na něj tlačil Charles Leclerc, kterému vyšel start, a na vnitřní straně si poradil s Pierrem Gaslym i Carlosem Sainzem. Vypadalo to dobře.
Monačan však po několika kolech na středně tvrdé směsi zcela náhle přišel o své tempo – na konci stintu ztrácel na jezdce kolem sebe téměř tři sekundy na kolo. Středně tvrdá směs nakonec potrápila i Sainze, který nabral pětivteřinovou ztrátu na Russella. Mercedes si vydechl.
Max Verstappen a Lando Norris se na startu ocitli na jedné úrovni, ale to byl prakticky jediný reálný útok v podání britského jezdce. Namísto toho, aby se Verstappen bránil, začal dohánět trápící se jezdce Ferrari, a dokonce se po zastávce dostal před oba.
Už v té chvíli vše nasvědčovalo tomu, že se stane mistrem světa. McLarenům totiž chyběla rychlost. Kromě toho, že museli řídit teploty pohonné jednotky, měli už po pár kolech problémy s pravou přední pneumatikou a drobením gum. Norris byl v podstatě až do konce závodu bezmocný. McLaren alespoň minimalizoval škody tím, že Norrise v posledním kole poslal do boxů, kde zajel nejrychlejší kolo závodu.
Lewis Hamilton se mezitím postupně propracovával na čelo. Střed pole mu nedělal problémy a ani McLaren nepředvedl obrannou jízdu století. Předjet Ferrari však ve druhém stintu nebylo snadné. Nakonec mu pomohlo samotné Ferrari, které povolalo Carlose Sainze do boxů, ale na poslední možnou chvíli mu přikázalo zůstat na trati. „Co se stalo?“ ptal se Sainz a dostal odpověď, která ho nepotěšila. Mechanici prý nebyli připraveni. „Kluci, probuďte se!“ naléhal Španěl. Když o kolo později přezul, Hamilton už dokonal svůj undercut.
Sedminásobný mistr světa se poměrně snadno dostal i před Maxe Verstappena, který si uvědomoval, že v Las Vegas má zcela jiný cíl než porazit Hamiltona. Trpělivě pokračoval ve svém vlastním závodě. Nakonec dosáhl svého cíle a pod šachovnicovou vlajku dorazil před Landem Norrisem.
Charles Leclerc po své druhé zastávce rovněž spadl za Lewise Hamiltona. Pilot Mercedesu tak měl před sebou už jen George Russella. Zpočátku ho stahoval o téměř sekundu na kolo a zdálo se, že uvidíme velmi napínavý závěr závodu. Postupem času se však tento rozdíl v rychlostech začal zmenšovat. Na poslední útok to nestačilo, ale Mercedesy získaly jasné dvojité vítězství.
A přestože Ferrari po druhých zastávkách bylo za Maxem Verstappenem, dokázalo ještě najít pevnou půdu pod nohama a v posledním stintu se posunulo na třetí a čtvrté místo. Získalo tak velmi cenné body do konstruktérského šampionátu, který nadále vede McLaren.
Za pátým Maxem Verstappenem skončila poměrně nenápadná dvojice jezdců McLarenu. Oscar Piastri navíc doplatil na to, že na startu stál nesprávně ve svém boxu – předními koly zajel příliš daleko, což FIA potrestala pěti trestnými vteřinami.
Nico Hülkenberg si odváží čtyři body za osmou příčku před Júkim Cunodou a Sergiem Pérezem, který sice získal jen jeden bod, ale předvedl jeden z nejkrásnějších manévrů této sezóny. Ve čtrnácté zatáčce si nevídaným způsobem poradil najednou s Kevinem Magnussenem a Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso nebyl za svůj bojovný výkon odměněn žádným bodem, stejně jako Alex Albon a Pierre Gasly. Oba dnes jezdili v první desítce, ale technické problémy je vyřadily ze závodu. V Gaslyho případě jsme viděli, že pohonná jednotka začala kouřit, a Albon musel odstoupit na příkaz týmu. Když dorazil ke svým mechanikům, ti okamžitě začali kontrolovat otvory chlazení, jako by se do nich něco dostalo.
Z Maxe Verstappena se tak stal čtyřnásobný mistr světa. V konstruktérském šampionátu je však ještě vše otevřeno. O jeho vítězi se rozhodne během posledních dvou Velkých cen mezi McLarenem, Ferrari a Red Bullem.
Závod - GP Las Vegas 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | 1:22:05,969 | 50 | 1. | 1:35,717 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +7,313 | 50 | 10. | 1:35,480 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | +11,906 | 50 | 2. | 1:35,875 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | +14,283 | 50 | 4. | 1:35,674 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | +16,582 | 50 | 5. | 1:36,248 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | +43,385 | 50 | 6. | 1:34,876 | 9 |
7. | Oscar Piastri | McLaren | +51,365 | 50 | 8. | 1:36,598 | 6 |
8. | Nico Hülkenberg | Haas | +59,808 | 50 | 9. | 1:36,585 | 4 |
9. | Júki Cunoda | RB | +1:02,808 | 50 | 7. | 1:36,957 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Red Bull | +1:03,114 | 50 | 15. | 1:36,326 | 1 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:09,195 | 50 | 16. | 1:36,553 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | +1:09,803 | 50 | 12. | 1:36,557 | |
13. | Kuan-jü Čou | Stake | +1:14,085 | 50 | 13. | 1:36,324 | |
14. | Franco Colapinto | Williams | +1:15,172 | 50 | 20. | 1:36,867 | |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | +1:24,102 | 50 | 18. | 1:37,179 | |
16. | Liam Lawson | RB | +1:31,005 | 50 | 14. | 1:36,980 | |
17. | Esteban Ocon | Alpine | +1 kolo | 49 | 11. | 1:36,511 | |
18. | Valtteri Bottas | Stake | +1 kolo | 49 | 19. | 1:36,601 | |
- | Alex Albon | Williams | nedojel | 25 | 18. | 1:38,008 | |
- | Pierre Gasly | Alpine | nedojel | 15 | 3. | 1:38,314 |
Live
- Štítky
- GP Las Vegas 2024