logo F1zpravy.czF1online.sk

Připravil zákaz „mini DRS“ jednu z největších porážek McLarenu v sezóně?

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 11. 2024

Když se snažíte vysvětlit výkonnostní výkyvy týmů v průběhu této sezóny, pořádně se zapotíte. Las Vegas vidělo nevídané povstání Mercedesu a ani Ferrari zcela nenaplnilo očekávání, ale pohled na McLaren byl neméně šokující. Monopost MCL38 předvedl během této sezóny nevídanou univerzálnost, ale tu ve Vegas nepotvrdil, což vedlo k četným mediálním spekulacím.

Chladné podmínky v Las Vegas se svým charakterem nedají přirovnat k žádnému jinému okruhu v kalendáři. Kdybyste však hledali paralely v samotném charakteru tratě, automaticky se nabízí jako jedna z možností Baku, kde zvítězil Oscar Piastri. Podnik na pobřeží Kaspického moře však možná přinesl událost, která poznamenala dlouhodobé úsilí McLarenu.

Dlouhá hlavní rovinka a klikatý prostřední sektor jsou ideálním bojištěm pro flexibilní komponenty a pohled na zadní křídlo australského závodníka v souboji s Charlesem Leclercem vyvolal horečnaté diskuse. Red Bull zahájil politickou ofenzivu a dovedl ji do úspěšného konce. McLaren musel upravit své zadní křídlo.

Lando Norris a Oscar Piastri tak neměli ve Vegas k dispozici zadní křídlo z Baku či Monzy a utrpěli nejhorší porážku od jarní části sezóny – identický výsledek dosáhli i na mokré trati v Brazílii za ne zcela reprezentativních podmínek. Přestože Ferrari nebylo po Vegas spokojené, z náskoku McLarenu ukrojilo dalších dvanáct bodů.

„Stáj z Wokingu si ve Vegas užívala velkou pozornost a Red Bull si zkoumáním oranžového monopostu chtěl ověřit jeho výkonnost po svých stížnostech na půdě FIA. Ty McLaren jistě ovlivnily při výběru křídla s nízkým přítlakem. Využívání triku s vodou v pneumatikách není potvrzen, ale mistrovský tým je o něm poměrně přesvědčený,“ píše ve svém článku pro portál Autoracer.it italský novinář Piergiuseppe Donadoni.

„Nelichotivá výkonnost monopostu MCL38 v Las Vegas opět posílila spekulace o využívání různých triků ze strany týmu šéfa Andrey Stelly. Inženýry soupeřů zaujala zejména neschopnost McLarenu pracovat se zadním křídlem s nízkým přítlakem, které mělo v Baku efekt mini DRS a zajišťovalo pár kilometrů za hodinu k dobru na rovinkách, ale zároveň dodatečnou přilnavost v zatáčkách,“ pokračoval Donadoni.

„V Las Vegas jsme sledovali premiéru ultratenkého zadního křídla, které tým zavrhl v Monze a překvapivě raději sáhl po specifikaci s vyšším přítlakem a mini DRS. Inženýři to museli udělat, když chtěli zabránit ztrátě rychlosti na dlouhých rovinkách. To mohla předchozí verze kompenzovat dodatečným přítlakem v zatáčkách, který by zároveň pomohl problémům s drolením pneumatik,“ píší v Itálii.

Je však otázkou, do jaké míry to pomůže Ferrari a Red Bullu před zbytkem sezóny. Skutečnost, že tak slabý výsledek jsme od McLarenu neviděli v podstatě od Suzuky či Bahrajnu, nás naplňuje zvědavostí před víkendem v Kataru. Okruh Losail by měl být jako stvořený pro monopost MCL38, ale jak jsme už v této sezóně několikrát viděli, raději bychom se měli připravit na překvapení.

„Přímí soupeři jsou přesvědčeni, že neschopnost nasadit DRS trik na trati s nízkým přítlakem ve Vegas připravila lídra Poháru konstruktérů o značnou část výkonnosti v závěrečném boji o titul. Bohužel pro ně však toto křídlo na konci roku neuvidíme a na posledních dvou podnicích se vrátíme ke specifikacím s vyšším přítlakem,“ uvedl Donadoni na závěr.

Související zprávy

Diskuze