Norris: Verstappen by v McLarenu titul nezískal. My jsme neměli takovou výhodu
Max Verstappen po zpečetění svého vítězství v šampionátu suverénně vzkázal, že v této sezóně by dokázal získat titul i s McLarenem, ba dokonce ještě dříve. Lando Norris to ale vidí jinak. Už před víkendem vysvětlil, proč by něco takového jeho hlavnímu soupeři v boji o titul nevyšlo.
Tábor Red Bullu označil Velkou cenu Brazílie za jednu z nejdůležitějších letošního roku. Max Verstappen vyhrál po startu ze sedmnáctého místa, zatímco Lando Norris opět neobhájil pole position a nakonec skončil až šestý.
Týden po závodě byl podle jeho slov „dost na hovno“. Uvědomil si, že promarnil obrovskou příležitost, a dva dny vůbec nespal. Po víkendu nešel ani na sociální sítě, protože věděl, jaké reakce se objeví po další nevydařené velké ceně.
„Vymazal jsem si všechny sociální sítě [z mobilu], takže jsem je neměl,“ prozradil Lando Norris ještě před víkendem v Las Vegas pro britský Telegraph. Bez upozornění se mu určitě dýchalo snáze, přesto byl celý týden skličující. „První dva dny jsem doslova nespal. Nějakých 36–40 hodin jsem byl pořád vzhůru, což věci ještě zhoršilo. Když jste unavení, jste i náladoví. Má to jakoby dvojitý efekt.“
„Jen jsem doma seděl o samotě. Pravděpodobně bych na tom byl lépe, kdybych byl s přáteli, ale oni nežijí v Monaku. I oni mají své životy a mají na práci mnoho jiných věcí,“ konstatuje rodák z Bristolu. „Já nad vším příliš přemýšlím. Během celého letu domů a celý týden se mi jednotlivé události promítaly v hlavě.“
Norris si kladl různé otázky a hledal odpovědi. „Co jsem mohl udělat jinak? Proč jsem udělal tohle a proč jsem neudělal tamhle? Začnete uvažovat o všech možných scénářích, za které se do jisté míry obviňujete. V těch dnech to na mě dolehlo i proto, že nad vším si tak lámu hlavu. Nebyly to lehké dny.“
Čas zahojí všechny rány. Norrisovi se opět vrátila jeho veselá nálada i s pomocí přátel či rodiny, přičemž zmínil také Andreu Stellu. Když dorazil do Las Vegas, už byl se vším smířený a našel i mnoho odpovědí, které hledal.
Ve čtvrtek na tiskové konferenci například přiznal, že zřejmě na bitvu s Maxem Verstappenem ještě nebyl připraven. Na druhé straně však může být za takový boj vděčný. Mnozí piloti stráví ve Formuli 1 dlouhá léta, než se dostanou do podobné pozice a nasbírají tolik zkušeností, kolik jich nyní získal Norris během pár měsíců.
„Letos jsem podával lepší výkony než loni. Můj progres byl snad rychlejší než za poslední ročníky,“ zamyslel se Norris. „Po letní přestávce jsem pořád tu a tam udělal chybu, ale každý dělá chyby, dokonce i mistři světa. Myslím si však, že jsem podával výkony na úrovni, na které jsem to potřeboval.“
Dnes už má i odpověď na otázku, zda za rok bude dostatečně ostřílený na to, aby zabojoval o titul, bude-li mít podobně rychlý monopost: „Myslím si, že ano.“
Verstappen by v McLarenu titul nezískal
Max Verstappen však těch zkušeností bude mít stále více, což má vliv i na jeho sebevědomí. Po závodě v Las Vegas dosáhlo zřejmě svého vrcholu, když prohlásil, že v roce 2024 by získal titul i s McLarenem. V jiném rozhovoru k McLarenu přidal také Ferrari.
„Ano, dokonce bych byl ještě víc vpředu,“ řekl na adresu McLarenu Max Verstappen a následně se zamyslel nad Ferrari a Mercedesem: „Myslím si, že [s Ferrari] by platilo v podstatě totéž. A Mercedes? To ne. To by bylo náročnější.“
Lando Norris nereagoval na tato Verstappenova slova, protože on svůj rozhovor poskytl už před prvními tréninky. Svým způsobem tak odpověděl už v předstihu, když prohlásil, že v McLarenu by titul nezískal ani „jeden z nejlepších jezdců všech dob“, jak Verstappena nazval.
„Ne, to rozhodně ne,“ zněla okamžitá odpověď Landa Norrise, se kterým zřejmě mnozí nebudou souhlasit. McLaren totiž udělal nespočet strategických či jezdeckých chyb, které ho připravily o obrovské množství bodů. V Norrisově případě to byly zejména nepovedené starty či nedostatečná obrana před Piastrim v Monze a před Verstappenem v Austinu.
Norris vnímá své chyby, ale zároveň připomíná: „Podívejte, nikdo nikdy v historii Formule 1 nedokázal smazat tak velký deficit, jaký jsem měl já,“ podotýká v souvislosti s 84bodovou ztrátou, kterou měl po závodě ve Velké Británii. „Nikdo. Nikdy. Navíc v minulosti jsme viděli mnohem větší výkyvy ve výkonnosti aut, než je tomu dnes.“
„V úvodu sezóny měli [v Red Bullu] mnohem větší výhodu, než jsme měli my,“ zdůraznil vzápětí.
Ve skutečnosti se opravdu nikomu nepodařilo smazat takové manko. Pokud bychom body přepočítali na dnešní systém, jedinou výjimkou by byl rok 1976. Zmíněná sezóna však byla specifická tím, že Niki Lauda po své nehodě vynechal dvě velké ceny a v Japonsku odmítl závodit.
Jedno však Norrisovi můžeme dát za pravdu: Na prvních velkých cenách vůbec nikdo nedokázal konkurovat Red Bullu, což je vidět i na výsledcích Sergia Péreze. Nicméně, když se konečně pozvedl McLaren, už nebojoval jen proti Red Bullu, ale také proti Mercedesu a Ferrari. Top týmy si střídaly přívlastky nejrychlejšího v závislosti na okruhu.
Norris by potřeboval podobnou pomoc jako James Hunt – aby Max Verstappen jednou či dvakrát vypadl a zcela nebodoval. To se ovšem nestalo i zásluhou samotného Verstappena, který už nejezdí jako před ziskem svého prvního titulu.
„Myslím si, že kdyby to byl kterýkoli jiný jezdec – no, ne kterýkoli jiný jezdec, ale kdyby to nebyl Max a Red Bull, tak by byly naše šance mnohem vyšší,“ uznal nakonec Norris.