logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari přiznává, že do „flexibilní bitvy“ vstoupilo pozdě

Frédéric Vasseur
© SF Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2024

Flexibilní křídla se v poslední době stala rozdílem mezi úspěchem a neúspěchem, nejen na trati, ale i mimo ni. O ohebnosti předních a zadních křídel se toho hodně napsalo a ve vyostřeném měření sil Red Bullu s McLarenem se tento souboj přenesl i za stoly řídícího orgánu. Z výhod této šedé zóny v pravidlech těží i Ferrari, ačkoli jak řekl Frédéric Vasseur, jeho tým v žádném případě neočekával, že FIA bude podobná řešení považovat za legální.

Čas je ve Formuli 1 nejvzácnější komoditou. Když ostatní týmy zkoumaly flexibilitu jako jednu z vývojových cest, v Maranellu si nevěděli rady a předpokládali, že Mezinárodní automobilová federace zasáhne. To se ovšem nestalo.

Při současné generaci monopostů je flexibilita mocný nástroj. Hodně se v minulosti mluvilo o ohebnosti zadních křídel, ale v současnosti se ty přední ukazují jako důležitý výkonnostní faktor. Flexibilní přední křídlo výrazně přispívá k lepšímu vyvážení, jelikož je řešením pro věčnou nemoc těchto aut – nedotáčivost v pomalých zatáčkách a přetáčivost v rychlých.

Zatímco McLaren a Mercedes představily novou generaci ohebných křídel již v létě, Ferrari zareagovalo až na Velké ceně Singapuru. To má podle šéfa stáje Frédérica Vasseura jednoduché vysvětlení. „Frustrovalo nás to, protože v jednu chvíli jsme čekali na rozhodnutí FIA, která na Velké ceně Belgie nainstalovala nové kamery. Byli jsme přesvědčeni, že tomu všemu vystaví stopku. Oni však dali všem zelenou, a proto jsme ztratili možná jeden nebo dva měsíce,“ prohlásil Francouz pro Motorsport.com.

Fred navíc upozornil, že v dnešní době prostě nemůžete vyvíjet více směry a pak si vybrat jeden. V éře rozpočtového stropu nesmíte hodit nic do koše a prostředky musí být vynakládány s náležitou péčí. Čekání na kroky FIA se však Ferrari nevyplatilo.

„Je to náročné, a s rozpočtovým stropem si musíte vybrat,“ prohlásil Vasseur. „Jste-li přesvědčeni, že FIA něčemu takovému zamezí a už jste začali s vývojem něčeho jiného, tak ztratíte čas ve větrném tunelu. V každém případě však šlo o naše rozhodnutí.“

Zdá se, že Ferrari letos nešlo několik věcí naproti. Musíte být perfektní a Ferrari, s nefunkčními vylepšeními na VC Španělska a podceněním důsledků kauzy flexibilních křídel, učinilo několik nesprávných rozhodnutí.

Související zprávy

Diskuze