Některým se vyplatí úplně odepsat rok 2025, varuje Vasseur
Pokud nepatříte ke čtyřem nejlepším týmům, o co vlastně v roce 2025 budete bojovat? Podobně jako v zámořských sportovních ligách, kde horší umístění znamená vyšší postavení na draftu mladých talentů, i ve Formuli 1 mohou týmy spekulovat, že obětování krátkodobého neúspěchu ve prospěch dlouhodobého úspěchu je lepší alternativa. Právě v letech 2024 a 2025 jsou pro některé horší výsledky v podstatě výhodnější. Upozorňuje na to také šéf Ferrari Frédéric Vasseur.
Čím jste níže, tím více času ve větrném tunelu dostanete. Výhodnější je proto skončit níže v celkovém hodnocení. Tuto skutečnost možná poněkud kompenzují finanční bonusy za umístění, ale ty zcela nevyváží dlouhodobý přínos z vyššího počtu hodin na vývoj.
Sezóny 2024 a 2025 přinesou ještě větší výhody těm níže postaveným, protože v roce 2026 přijdou zcela nová pravidla a čeká nás strmá vývojová křivka. V tomto období, na konci starého cyklu pravidel, je stále obtížnější najít výrazné zlepšení, ale to se s novými vozy změní – právě na tuto rovnici upozornil i šéf Ferrari Frédéric Vasseur.
„V tomto období vám více času a více pracovních změn ve větrném tunelu neposkytuje kritickou výhodu,“ prohlásil francouzský manažer. „Důvodem je, že dnes s každou návštěvou tunelu dosahujeme velmi malého pokroku.“
To se ovšem velmi rychle změní. V lednu mohou týmy přivézt do větrného tunelu nové monoposty pro rok 2026 a začít s testováním. Stáje si rozdělí alokovaný čas ve svých zařízeních podle výsledků sezóny 2024, takže už zde začnou těžit ze své výhody ti, kterým sezóna 2024 nevyšla.
„Rok 2026 může znamenat zásadní změnu, protože týmy, které nebudou v nové sezóně bojovat o titul, si mohou říci: ‚Dobře, nezajímá nás, zda v roce 2025 budeme někde hluboko v poli; nepotřebujeme se posunout o jednu nebo dvě příčky výše, zkrátka půjdeme naplno do projektu pro rok 2026‘,“ řekl Vasseur.
„Pokud o něco bojujete, budete cítit pokušení, že možná by bylo lepší obětovat něco více pro rok 2025. Tým na prvním místě rozdělí svůj program mezi sezóny 2025 a 2026, zatímco ti za ním se plně soustředí na rok 2026,“ dodal Fred.
Týmy s tím už v podstatě mají zkušenosti. Stejná pravidla platila i v roce 2021, ačkoli tehdy si na ně každý jen zvykal. Dnes se týmy plně přizpůsobily tzv. aerodynamickému hendikepu i rozpočtovému stropu a mohou z této situace vytěžit o něco více.
- Štítky
- Ferrari
- Frédéric Vasseur