logo F1zpravy.czF1online.sk

Co přesně měl Verstappen porušit během VSC?

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 16:57

Max Verstappen se má po sprintu opět dostavit do kanceláře komisařů. Tentokrát mu nehrozí trest za svou obranu či útok, ale za porušení pravidel VSC. Čeho se vlastně nizozemský závodník měl dopustit?

Pravidla pro virtuální bezpečnostní vozidlo jsou všem jezdcům dobře známa. Každý musí po spuštění fáze VSC dodržovat takzvanou časovou deltu, tedy udržovat se v každém úseku tratě na předepsaném čase, který má zobrazený i na svém volantu. Pokud jede pomaleji, na displeji přesně vidí, o kolik času zaostává, a pokud jede rychleji, zjistí také, o kolik desetin sekundy by měl zpomalit.

Čistě teoreticky by tedy měly být mezi jednotlivými vozy zachovány rozestupy po celou dobu až do konce VSC. Právě konec této fáze je však pro piloty klíčový. Existuje totiž trik, díky kterému mohou na konci virtuálního bezpečnostního vozidla něco získat.

O skončení neutrální fáze je ředitelství závodu informuje předem, takže každý tým přesně ví, že během několika následujících sekund znovu zasvítí zelené vlajky. Přesný okamžik ale není znám.

Pokud chce pilot zaútočit na svého soupeře, je pro něj výhodné, i když trochu riskantní, krátce před odhadovaným restartem zpomalit, dostat svou deltu do záporných hodnot a následně zrychlit. Jak mu to pomůže? Díky tomu se v okamžiku ukončení VSC dostane se svou deltou na nulu, ale s jednou výhodou: Na rozdíl od ostatních bude mít na tachometru o několik desítek kilometrů za hodinu víc a tuto extra rychlost si přenese do následujícího souboje.

Max Verstappen se přesně o to pokusil za třetí zatáčkou, když se začal dotahovat na Oscara Piastriho. FIA bude proto zkoumat, zda se po celou dobu fáze VSC dostatečně držel předepsané delty; na jeho palubních záběrech si totiž můžeme všimnout, že je v okamžiku ukončení VSC mnohem blíže Piastrimu než kdykoli předtím.

V tomto okamžiku však došlo ještě k druhému porušení pravidel. Mezinárodní automobilová federace v roce 2022 upravila pravidla VSC právě poté, co Max Verstappen často jezdil na úrovni svého soupeře. Od té doby se žádnou částí monopostu nesmí dostat na jeho úroveň. Ředitelství závodu to vysvětluje následujícím diagramem:

Na palubních záběrech Maxe Verstappena můžeme vidět, že ještě během VSC nastává druhý případ, který je podle FIA porušením nařízení ředitele závodu a za nějž hrozí postih.

Během večera budeme netrpělivě čekat na verdikt komisařů, který vám rovněž přineseme.

Související zprávy

Diskuze