Opravené směrnice mohly začít platit hned. Podle Russella to blokuje jeden pilot
Současné směrnice o jezdeckých standardech obsahují určité nedostatky, které je FIA ochotna ve spolupráci s jezdci odstranit. Kdy se tedy můžeme těšit na to, že souboje na trati budou o něco férovější? George Russell prozradil, že reálně to může být nejdříve v roce 2025. Dřívější implementaci změn blokuje jeden pilot.
George Russell, jako šéf Asociace jezdců velkých cen GPDA, je hlavním koordinátorem a spojkou mezi FIA a samotnými jezdci. Ti se po VC USA a kontroverzním posouzení souboje Maxe Verstappena s Landem Norrisem sešli k jednání. V Mexiku jsme se dozvěděli výsledek: FIA souhlasí s tím, že směrnice je třeba aktualizovat a doplnit určité podmínky, aby do vzájemných soubojů přinesly více férovosti a spravedlnosti.
FIA má za úkol představit upravené směrnice a předložit je jezdcům ke schválení. Jelikož směrnice nejsou součástí Sportovních pravidel F1, k jejich aktualizaci není nutný souhlas týmů, svolávání zasedání Komise F1 ani schválení Světovou motoristickou radou FIA. Celý proces by proto mohl být mnohem efektivnější, kdyby se nenašel jeden pilot, který se změnami nesouhlasí.
„Myslím si, že komisaři jsou s námi na jedné lodi v tom, že je nutné provést nějakou změnu,“ řekl o víkendu v Mexiku George Russell. „Nejdůležitějším bodem rozhovorů bylo, že chtěli počkat se změnami do roku 2025, aby byla pravidla v rámci jednoho roku konzistentní. Řekl bych, že devatenáct jezdců z dvaceti na to odpovědělo: Pokud jsou pravidla chybná, změňme je dnes.“
„Jsem rád, že tyto incidenty byly potrestány,“ uvedl na margo souboje Verstappena s Norrisem, „a očekávám, že do budoucna a v Brazílii už nebude možné tolerovat to, co jsme viděli dnes a před týdnem.“
Stále však bude platit například to, že pokud se na vnitřní straně zatáčky bráníte a vyhrajete sprint k apexu, můžete soupeře beztrestně nejen vytlačit za bílou čáru, ale sami přitom opustit trať. A zřejmě nebude jasné ani to, kdo je útočník a kdo obránce. „Čekali byste, že bude snadné to změnit, pokud všichni souhlasí, ale někdy je to složitější, než by muselo být. Některé věci je třeba schválit a musíme k tomu využít hlasovací aplikaci. Jak jsem však řekl, devatenáct jezdců z dvaceti se v této věci shodlo.“
Můžeme jen hádat, kdo je tím dvacátým pilotem v opozici, ale zřejmě má každý svého tajného favorita.
Russell se nakonec ještě zmínil o dvou incidentech, za které dostal Max Verstappen desetisekundové tresty. K jeho zběsilému manévru v osmé zatáčce prohlásil, že takové něco už dlouho neviděl; naposledy v roce 2021, kdy Nizozemec nedal nic zadarmo Lewisi Hamiltonovi.
„Je fajn mít takový souboj, protože když bojujete s Lewisem, vždy je to tvrdé a férové,“ zhodnotil interní bitvu z Mexika Russell, ale následně zaměřil pozornost na dva uchazeče o titul. „Sledujeme řadu manévrů, které už přesahují hranice zábavy a sportu, je to téměř neférové. V prvním případě byste mohli říct, že zodpovědnost byla snad 60:40. Nicméně, ten poslední manévr — něco takového jsem neviděl snad od Brazílie [2021].“