logo F1zpravy.czF1online.sk

Jak FIA vysvětlila Norrisův trest a proč zapomíná na jednu důležitou věc?

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 09:40

Výsledky Velké ceny USA jsou v tuto chvíli vytesány do kamene, alespoň co se týče bitvy aspirantů na titul. To však neznamená, že bychom se k nedělnímu závodu a některým situacím neměli vrátit. Zajímavé je zejména rozhodnutí komisařů v případě souboje mezi Maxem Verstappenem a Landem Norrisem, které poukazuje na jeden podstatný problém.

Lando Norris to měl v závěru dobře rozjeté. Na čerstvějších pneumatikách se dotahoval na Maxe Verstappena a po pár kolech se mu několikrát ukázal v zrcátkách. Red Bull se dlouho úspěšně bránil. Poté se však Norrisovi vydařil první sektor a ocitl se dostatečně blízko, aby se s pomocí DRS na konci rovinky dostal na úroveň soupeře.

Co se stalo poté, už komisaři vysvětlili ve svém verdiktu, na jehož základě udělili pětisekundovou penalizaci. „Lando Norris předjížděl Maxe Verstappena z vnější strany, ale v apexu nebyl na stejné úrovni jako Max Verstappen. Podle Směrnice o jezdeckých standardech proto Lando Norris přišel o své ‘právo’ na zatáčku. Vzhledem k tomu, že Lando Norris opustil trať a vrátil se na ni před Maxem Verstappenem, se to považuje za opuštění trati a získání trvalé výhody.“

To je v rozporu s článkem s příhodným číslem 33.3. Komisaři však trestali o něco mírněji, než by měli. „Udělena je pětisekundová namísto desetisekundové penalizace, která je doporučená ve směrnici, protože tím, že se Lando Norris vložil do svého manévru z vnějšku, měl jen velmi málo jiných alternativ než opustit trať, a to kvůli přítomnosti Maxe Verstappena, který rovněž vyjel z trati.“

„Vzhledem k výše uvedenému jsme rozhodli, že tento případ se nebude počítat jako porušení traťových limitů Landa Norrise,“ uvedli komisaři, čímž vysvětlili, proč se Norris vyhnul dalšímu trestu za čtyřnásobné překročení bílé čáry.

FIA svou zprávu sice uzavírá formulací, že jednotlivé strany mají v jistých případech právo odvolat se proti rozhodnutí, ale ve skutečnosti se McLaren odvolat nemohl. Do verdiktů je tato formulace vkládána automaticky bez ohledu na to, zda se v konkrétním případě tým může odvolat nebo ne. Z tohoto pohledu je tedy celá věc uzavřena. Co by však uzavřeno být nemělo, jsou zmíněné směrnice, podle kterých komisaři rozhodovali.

Na co FIA zapomíná a neměla by?

Podle tzv. Směrnice o jezdeckých standardech, která byla na začátku sezóny znovu přepracována (a proto v jistých případech není možné srovnávat manévry z minulosti s těmi letošními), je apex klíčový pro posouzení toho, kdo má právo na prostor v zatáčce a kdo ne.

Pokud se pilot pokouší o útočný manévr na vnější straně, komisaři mají brát v úvahu, zda je útočník v apexu zatáčky alespoň na úrovni soupeře. Zároveň musí svůj manévr předvést bezpečným a kontrolovaným způsobem; nesmí přebrzdit a musí se udržet v mezích traťových limitů. Pokud to splní, má právo na místo.

Naopak, pokud je obránce v apexu jako první, jeho soupeř se dostává takříkajíc do jeho milosti a nemilosti. Je na něm, zda mu na vnějšku nechá místo. Všichni piloti o tom vědí a při soubojích na to musí myslet. Platí to i pro Landa Norrise, který by se pravděpodobně zachoval zcela jinak, kdyby byl ve výběhové zóně místo asfaltu štěrk. Toto pravidlo však platí bez ohledu na charakter výběhové zóny.

FOM/Screenshot

Tak či onak, FIA na jednu podstatnou věc zcela zapomněla. Při takovém posouzení může bránící se pilot na vnitřku jednoduše vletět, uvolnit brzdu a pokusit se co nejrychleji dostat k apexu zatáčky, jen aby měl „právo“. Přitom vůbec nebere ohled na to, zda zatáčku zvládne projet v mezích traťových limitů.

Tímto způsobem se dostává do přízně komisařů, kteří neřeší, zda na výjezdu ze zatáčky zůstane na trati, nebo ne.

Proč je to vůbec důležité? Verstappen byl přece v apexu první, ne?

Pokud by na to FIA brala ohled, Verstappen by musel brzdit o něco dříve a klidně by se mohlo stát, že by k apexu nedorazil před Norrisem, případně by byli na stejné úrovni. Koneckonců, bylo to velmi těsné.

V takovém případě by byl povinen Landovi nechat jednu šířku vozidla. Kdyby to neudělal, jako se to stalo v neděli, penalizaci by dostal – nebo měl dostat – on, protože nesplnil svou povinnost.

Není jasné, proč komisaři ignorovali skutečnost, že Verstappen nezvládl projet zatáčku v mezích traťových limitů. Jako by bránícího se jezdce na vnitřku chtěli motivovat, aby nebral ohled na limity trati a „pustil to s klapkami na očích“.

Nakonec podotkněme, že ve směrnici z roku 2022 byla výslovně uvedena podmínka, že bránící se pilot na vnitřní straně musí být schopen projet zatáčku, aniž by opustil trať. V tuto chvíli není jasné, zda ji FIA ze směrnice odstranila, nebo ji komisaři zcela ignorovali. Plné znění aktuální směrnice totiž není zveřejněno.

Verstappen mohl dostat trest po prvním kole

Po startu závodu měli Lando Norris a Max Verstappen vyměněné role, ale ne pozice. Norris se opět ocitl na vnějšku, ale tentokrát se bránil, zatímco Verstappen využil prostor na vnitřní straně a pokusil se dostat před McLaren.

I v tomto případě se souboje posuzují podle zmíněné směrnice, která má zvlášť rozebraný případ s útočníkem na vnitřku. Komisařům, pilotům a týmům vysvětluje, že útočícímu jezdci je nutné nechat prostor, má-li nejpozději v apexu zatáčky přední nápravu na úrovni zrcátek bránícího se jezdce a zároveň svůj manévr zvládne dokončit kontrolovaným a bezpečným způsobem od vjezdu až po výjezd ze zatáčky.

Zároveň je povinen dbát na to, aby soupeře nevytlačil z trati, a tedy mu musí ponechat dostatečnou šířku na úseku od apexu k výjezdu ze zatáčky. V neposlední řadě musí být schopen udržet se v mezích trati.

Pokud na sociálních sítích narazíte na dvě fotografie z dvanácté zatáčky, na kterých bude souboj Russella s Bottasem, a pod nimi Verstappena s Norrisem, vězte, že pointa je zavádějící. Tyto dva manévry se totiž liší v tom, ze které strany přišel útok, a proto se liší i to, kdo dostal trest.

George Russell útočil na Valtteriho Bottase na vnitřku. Jak vysvětlují komisaři a citují ze směrnice: „Když pilot předjíždí na vnitřní straně, nesmí druhé auto vytlačit z trati a musí mu nechat férový a akceptovatelný prostor. V tomto případě se to neudálo.“

Porovnávat Russellův a Norrisův trest proto není vhodné. Za zamyšlení však stojí ještě něco jiného.

V čem se souboj Russella a Bottase liší od souboje z první zatáčky, že Verstappen se penalizaci vyhnul a Russell ne? Verstappen také útočil na vnitřku a také nenechal Norrisovi jednu šířku auta, ba dokonce opět vyjel z trati.

Pohľad z palubnej kamery Carlosa Sainza. Max Verstappen sa nachádza za bielou čiarou. (FOM/Screenshot)

Bohužel odpověď se od komisařů nedozvíme, protože incident v první zatáčce, ve které Norris tahal za kratší konec, vůbec nevyšetřovali. Můžeme se jen domnívat, že na souboj přihlíželi s přimhouřeným okem, protože se odehrál v prvním kole závodu.

Související zprávy

Diskuze