logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA si byla prohlédnout kokpit Red Bullu. Brown zpochybnil vyjádření červených býků

Technici FIA skúmajú monopost Red Bullu RB20
© Sky Sports/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala18. 10. 2024

Zamotaná kauza porušování pravidel parc fermé se nám postupně začíná rozplétat. Ve čtvrtek bylo ještě všechno mlhavé a nejasné, ale po pátku už máme více informací o tom, jak Red Bull mohl měnit světlou výšku přední části podlahy. Zak Brown žádá důsledné prošetření případu, protože tuší „hrubé porušování“ pravidel.

Když se některý tým dopustí porušení pravidel nebo využije nějakou šedou zónu, po jejím odhalení zpravidla pár dní zapírá. Tento případ je však specifický. Red Bull už po pár hodinách přiznal, že v monopostu má zařízení, z jehož existence ho obviňovali soupeři.

Podle Zaka Browna v tomto případě nemělo smysl zapírat. „No, myslím si, že ani neměli na výběr, protože je to zveřejněno. Jmenuje se to open source komponent a všechny týmy mohou vidět, co dělají ostatní. Všechny nákresy musíte zaslat FIA a všechny týmy k nim mají přístup, pokud patří ke komponentům z veřejného zdroje. Každý tým se tedy může podívat a to i děláme.“

Zřejmě takto se inženýrům soupeřů podařilo odhalit trik Red Bullu. „Myslím si, že nikdo nezpochybňuje, že mají možnost přistoupit k nastavení předního tácu zevnitř auta. To nikdo nepopírá. Podle mě tak neměli na výběr, než přiznat, že to umí dělat. My to nevíme, nemáme k tomu přístup. Nemáme to tak navrženo a podle toho, co jsme viděli, ani ostatních osm týmů to neví. Neměli tedy na výběr.“

Christian Horner se v pátek na toto téma bavil s reportéry Sky Sports. Ukázalo se, že prvotní podezření o manipulaci se světlou výškou prostřednictvím tlačítek na volantu nekorespondovalo s realitou. Šéf Red Bullu upřesnil, že manipulovat s výškou „tácu“ není možné, aniž by byly vymontovány pedály. Nastavovací panel se nachází pod pedály.

Zdálo se tedy, že Red Bull toho skutečně při rutinních kontrolách systémů nemohl nijak využít. Ale toto platilo jen na první pohled. Zak Brown vysvětlil, že mechanici přece mohou s pedály jezdce během parc fermé svobodně manipulovat, a tedy čistě teoreticky mohli měnit i nastavení světlé výšky.

„Proč byste to navrhovali tak, aby to bylo přístupné zevnitř auta, když ostatních devět týmů to navrhlo tak, že je to zvenčí?“ ptá se Zak Brown. „Vynalézavost patří k Formuli 1, ale pak zde máme i černobílá pravidla. Nemůžete manipulovat se svým autem [během parc fermé], výjimkou je jen komfort jezdce.“

Generální ředitel McLarenu připomněl vyjádření mluvčího Red Bullu, který řekl, že „když je auto kompletně poskládané, tak k zařízení nemáme přístup“. „Oni velmi pozorně volili slova, když řekli, že ‘když je auto kompletně poskládané’. Ale v parc fermé máte povoleno nemít auto zcela poskládané, když pracujete na pohodlí jezdce.“

Pravidla skutečně povolují měnit nastavení pedálů. To samo o sobě však ještě není důkazem, že by během toho uměli měnit i světlou výšku. Brown to odvodil z něčeho jiného. „Ještě jedna věc docela nesedí, a to je poznámka, že to neumí upravovat. Tak proč pak FIA cítí potřebu dát na to plombu, pokud to během parc fermé není přístupné? Proč na to dávat plombu?“

FIA v pátek přišla prozkoumat kokpit Red Bullu

Po austinském tréninku měli mechanici Red Bullu návštěvu. Na kokpit se přijeli podívat dva technici FIA a mechanik jim ukazoval, jakým způsobem dokáže v oblasti pedálů měnit nastavení světlé výšky v přední části podlahy. Při těchto úkonech použil i nástrčný klíč, ale to je u pedálů přirozené – nějak je přece musí nastavit a upevnit. Otázka zní: Dokáže FIA ​​z kamer v garáži vůbec posoudit, zda mechanik s klíčem nastavuje pedály, nebo zda mění světlou výšku podlahy?

„Myslím si, že je třeba spustit velmi důsledné vyšetřování,“ naléhá Brown. „Pokud z hlediska výkonnosti manipulujete s autem během nebo po parc fermé, tak to je černobílá věc. Je to hrubé porušení, které má obrovské důsledky. Manipulovat s autem během parc fermé je nelegální, takže si myslím, že FIA ​​musí zjistit, zda to dělali nebo ne.“

Jedna věc americkému byznysmenovi stále vrtá hlavou: „Proč byste to navrhovali tak, aby to bylo uvnitř auta, když ostatních devět týmů to tak nemá? Z mé strany by však nebylo fér, kdybych řekl…“ odmlčel se na moment Brown. „Samozřejmě, že mám svůj názor na to, jestli to použili nebo ne. FIA však musí velmi podrobně prozkoumat, zda to podle ní bylo použito nebo ne.“

„Pak vidíte chytře formulovaná vyjádření jako ‘když je auto zcela poskládané’, ale já vím, že auto není vždy zcela poskládané. Kromě toho FIA cítí potřebu na to dát plombu. Proč by FIA dávala plombu na něco, co není přístupné?“ zopakoval. „V dnešní době je transparentnost kriticky důležitá. Pořád mám otázky a po rozhovorech s ostatními šéfy vím, že i oni mají otázky. Dokud tyto otázky nebudou zodpovězeny, tak stále bude probíhat vyšetřování.“

Technici FIA na konci své návštěvy v garáži Red Bullu zaplombovali vstup do nastavovacího panelu v kokpitu auta. Vše tedy nasvědčuje tomu, že ke změně výšky přední části podlahy stačilo využít tentýž nástrčný klíč, kterým mechanici nastavovali pedály jezdce.

Související zprávy

Diskuze