Máme pachatele! Red Bull přiznal, že „po diskusi s FIA“ změnil svůj monopost
Neuběhlo ani 24 hodin od odhalení kauzy o údajném porušování pravidel parc fermé a už máme na stole jméno pachatele i přiznání. Nezdá se to tak dávno, co byl Red Bull v roce 2022 usvědčen z porušení rozpočtového stropu a o dva roky později má tento tým další problém. Austinská kauza vrcholí přiznáním Red Bullu, že sáhl do konstrukce svého monopostu.
Ještě před začátkem čtvrtečních tiskových konferencí přišel nizozemský novinář Erik van Haren – známý svými vazbami na Verstappenovy – s informací, že právě tým jeho krajana je pachatelem v nejnovější kauze porušení parc fermé. Obvykle existuje velmi tenká hranice mezi zkoumáním šedých zón v pravidlech a jejich otevřeným porušováním – stejně tak mezi vědomým a nedbalým překračováním předpisů –, ale v tomto případě se zdá být porušování pravidel naprosto jednoznačné.
O všem jsme informovali už ve čtvrtek ráno, kdy se v médiích objevila informace, že FIA mění procesy kontroly parc fermé kvůli podezření ostatních týmů, že neznámý pachatel mění mezi kvalifikací a závodem nastavení světlé výšky v přední části podlahy.
Netrvalo to dlouho a už za necelých 24 hodin informoval nizozemský novinář Erik van Haren, že podezřelým je Red Bull. Podle jeho článku však tento tým popírá, že by dělal cokoli nekalého. Inu, v tomto se nevyjádřil úplně přesně. Jen krátce po vydání nizozemského článku se objevili nové informace.
„Red Bull přiznal, že po diskusích s řídícím orgánem FIA provedl změny monopostu,“ hlásí článek britské BBC. Televize kontaktovala mluvčího týmu a ten potvrdil, že celá kauza stojí na pravdivých informacích. Je zde však jedno „ale“.
„Ano, toto zařízení existuje,“ přiznal mluvčí Red Bullu pro BBC. „Není však přístupné, když je auto smontováno a připraveno k jízdě. V naší horečné korespondenci s FIA na to přišla řeč a dohodli jsme se na dalších krocích.“
Vysvětlení je tedy jasné: Red Bull zařízení měl, ale nepoužíval jej. Určeno bylo zřejmě jen pro mechaniky při sestavování monopostu. Do jaké míry se rozhodnete věřit tomuto vysvětlení, je na každém z vás.
Nám to však připomnělo kauzu z roku 1994, kdy tým Benetton načapali, jak má v softwaru monopostu stále nainstalovanou kontrolu rozjezdu (tzv. launch control). Inženýři ji skryli za řadu kroků, ale systém se dal aktivovat z kokpitu. Jak to tehdy Benetton vysvětlil? Přiznal, že software pochází z předchozí sezóny a jelikož by jeho odinstalování prý poškodilo další systémy, rozhodli se jej znefunkčnit tím, že ho skryli za sérii kroků, aby se nedal náhodně aktivovat z kokpitu.
Této historce tehdy v podstatě nikdo neuvěřil, ale světe div se, Benetton z toho vyvázl bez trestu. Ironií osudu čeká stejný osud i Red Bull. FIA totiž tento tým nepřistihla při činu, nemá důkaz o používání systému a proto ve výsledku utrpí maximálně prestiž stáje z Milton Keynes.