FIA zpřísní procedury parc fermé, jeden tým je podezřelý z podvádění
Ve Formuli 1 existuje jen velmi tenká hranice mezi tím, co můžeme považovat za chytré řešení v rámci pravidel a tím, co je už za jejich hranicí. Kromě toho se občas objeví i komponenty, které byly navrženy a zkonstruovány výslovně proti pravidlům. Jedno takové téma se otevírá před víkendovou VC USA a týká se porušování parc fermé.
V současnosti platí poměrně přísná pravidla parc fermé. Mezi kvalifikací a závodem smí týmy měnit jen pár věcí na svých monopostech. Umožněno je například vyměnit poškozený komponent za kus stejné specifikace, provádět různé kontroly či měnit nastavení předního křídla. Seznam povolených úkonů přesně specifikuje článek 40 sportovních pravidel.
Inženýři tak před kvalifikací musí neustále volit kompromisy mezi tím, co jim pomůže dosáhnout nejlepšího času na jedno kolo, ale zároveň je příliš nezpomalí v závodě. Kompromisy se rodí v závislosti na povaze okruhu, ideálních místech k předjíždění, ale i silných a slabých stránkách auta.
Pokud by pro některý tým pravidla parc fermé neplatila, v kvalifikaci i v závodě by dokázal podat optimální výkon vzhledem k možnostem svého auta. Samozřejmě, pravidla platí pro všechny stejně. V padoku se však šíří podezření, že jeden z týmů pravidla parc fermé porušuje.
Portál motorsport.com přišel s informací, že v průběhu posledních týdnů mezi týmy a FIA probíhala komunikace o tom, že „jeden neidentifikovaný tým“ zřejmě našel způsob, jak (téměř) nepozorovaně měnit výšku přední části podlahy v oblasti tzv. tea tray (obrázek níže). V minulosti tento prostor připomínal „tác“, a podle toho dostal i své jméno.
Pokud by někdo během parc fermé mezi kvalifikací a závodem dokázal takto měnit výšku tohoto „tácu“, a tím pádem i světlou výšku monopostu, v obou disciplínách by si výrazně polepšil. V kvalifikaci je totiž monopost mnohem lehčí, zatímco v závodě těžší, takže jednotné nastavení světlé výšky neodpovídá optimálně požadavkům kvalifikace ani závodu.
Jak FIA kontroluje dodržování parc fermé?
Kdysi byly monoposty během parc fermé odloženy v prostoru určeném FIA, aby s nimi mechanici nemohli nepovoleně manipulovat, ale od roku 2010 už „přespávají“ přímo v garážích týmů. Na první pohled se tak může zdát, že nepozorovaně změnit nastavení některé komponenty nemůže být až tak obtížné. Opak je však pravdou.
FIA po kvalifikaci všechny nastavitelné komponenty zaplombuje a práci mechaniků v garáži kontroluje také pomocí svých kamer. Aby na autě nic nenápadně neměnili, do pravidel přidala následující doložku: „Z fyzické inspekce monopostu musí být zřejmé, že bez použití nástrojů nelze provádět žádné změny.“
Podle nejnovějších podezření však jeden tým našel způsob, jak upravovat světlou výšku v přední části přímo tlačítky z kokpitu. Takovou změnu by hravě mohl provést buď pilot, nebo s větší pravděpodobností jeden z mechaniků během rutinních kontrol jednotlivých systémů, které pravidla parc fermé povolují. Kamera FIA by nezachytila nic nekalého, kromě mechanika, který v kokpitu manipuluje s volantem.
Odhalení díky open source komponentům
Jak se tedy na něco takového přišlo? Podle zmíněného zdroje samotné týmy upozornily FIA na to, že taková možnost existuje. Odhalit to měly po prostudování výkresů tzv. open source komponentů, které je každý tým povinen nahrát na servery FIA a zpřístupnit tak i konkurenci. Mezi open source komponenty najdeme několik součástek včetně pedálů, mechanismu DRS, sloupku řízení, palivového systému či konstrukce inkriminované přední části podlahy.
FIA vzala hrozbu, na kterou ji upozornily týmy, tak vážně, že už od Austinu zpřísňuje procedury parc fermé. „Pravidla přísně zakazují jakékoli úpravy v nastavení výšky předního tácu během parc fermé,“ uvedl mluvčí FIA. „A přestože jsme nedostali žádné indicie, že by některý tým takový systém využíval, FIA zůstává obezřetná v jejích nepřetržitých snahách o zlepšování kontroly ve sportu.“
„V rámci toho zavádíme procedurální úpravy, aby bylo zajištěno, že světlou výšku tácu nelze snadno modifikovat. V některých případech to může zahrnovat i nasazení plomby, aby bylo zajištěno dodržování pravidel,“ prozradila federace.
Řídící orgán konstatuje, že „v některých případech“ to může vést i k nasazení nových plomb. Zajímavá otázka zní, které jsou to případy? Po přezkoumání open source dokumentů by se měl zúžit okruh podezřelých a vyloučit ty stáje, jejichž řešení něco takového rozhodně neumožňují.
V tuto chvíli však nelze spolehlivě říci, který tým je ten podezřelý. Pod mikroskop se však během následujících víkendů určitě dostane McLaren, který už letos stihl rozzlobit soupeře nejen flexibilním předním, ale i zadním křídlem.
Na druhé straně, i kdyby FIA identifikovala jeden tým, který by teoreticky takto uměl upravovat světlou výšku, v tuto chvíli už neumí dokázat, že v minulosti skutečně došlo k jeho využití — s tím nakonec zřejmě souvisí i poznámka o tom, že nedostala „žádné indicie“.
Více informací by nám během víkendu mohly poskytnout samotné týmy.