logo F1zpravy.czF1online.sk

Velký zvrat: Red Bull uspěl s protestem. FIA přikázala McLarenu upravit zadní křídlo

Lando Norris, McLaren zozadu
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:51

Red Bull pozvedl zbraně a namířil je na zadní křídlo McLarenu. A zdá se, že velmi úspěšně. Jeho žádost o přezkoumání potenciálně nelegálního řešení padla na úrodnou půdu. McLaren bude muset své zadní křídlo upravit.

V celé kauze nastává nečekaný zvrat. FIA jen ve čtvrtek ráno informovala padok o tom, že zadní křídlo McLarenu prošlo všemi kontrolami a testy, a tak je v souladu s pravidly. Neuplynulo však ani 24 hodin, a najednou je všechno jinak.

Magazín Auto Motor und Sport informuje, že ve čtvrtek večer FIA oznámila McLarenu, že bude muset své křídlo z Baku upravit „ve dvou přesně určených bodech“. Podle německého zdroje jde o oblast do deseti centimetrů na obou koncích vrchní klapky křídla, která se viditelně ohýbala.

McLaren tak přijde o svůj trik a může ho to stát dost. Red Bull tvrdí, že na základě jeho výpočtů nepředstavovala vychytávka McLarenu jen kosmetickou výhodu. McLaren mohl na jedné straně nasadit více přítlaku, tedy sbírat desetiny v zatáčkách, a zároveň neztrácet nic na rovinkách. Podle těchto výpočtů McLaren získával jednu až dvě desetiny na kolo jen díky flexibilní klapce.

V Milton Keynes také poukázali na „podezřele malý“ rozdíl v maximálních rychlostech s DRS a bez DRS. McLaren po aktivaci systému DRS získal 12 km/h k dobru oproti kolu bez otevřeného zadního křídla, což je však mnohem méně než u konkurence, kde to bylo až 20 km/h.

Na co nakonec McLaren narazil? Údajně na pravidlo, které jsme připomínali již v našem článku z pondělí: Štěrbina v zadním křídle musí být v rozsahu od 10 do 15 milimetrů. I když z palubních záběrů nedokážeme zjistit, jak široká byla mezera mezi klapkami zadního křídla, je-li v klidu na hranici 15 milimetrů a následně se zvětší, dochází tím k porušení tohoto pravidla.

„McLaren nemusí vyhodit celé zadní křídlo. Postačí, pokud klapku dostatečně vyztuží v předmětných bodech, aby si zachovala svoji pozici a tvar bez ohledu na rychlost,“ vysvětluje AMuS. „Na následující tři závody v Singapuru, Austinu a Mexiku to však stejně nebude mít žádný vliv, protože na těchto závodech se budou nasazovat křídla s větším přítlakem, která jsou zkonstruována úplně jinak.“

Ve Wokingu tak před VC Las Vegas budou muset vymyslet, jak vykompenzují tento výpadek. Šéf Red Bullu Christian Horner už totiž v rozhovoru se Sky Sports oznámil, že McLaren své ohebné křídlo nebude moci nasadit, když Formule 1 přijede do města hříchu.

McLaren prohrál jednu bitvu, ale stále může mít navrch. Tajemství jeho monopostu má totiž spočívat v podlaze a flexibilním předním křídle, které FIA zatím jen monitoruje.

Související zprávy

Diskuze