logo F1zpravy.czF1online.sk

Péreze a Verstappena překvapilo, že zadní křídlo McLarenu je legální

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala20. 9. 2024

Celý paddock po víkendu v Baku zaměřil svou pozornost na zadní křídlo McLarenu. Velmi pozorně ho zkoumají také v Red Bullu, který nemůže nad celou věcí jen mávnout rukou. V Milton Keynes si totiž uvědomují, že jejich hlavní soupeř získává čas k dobru díky spornému řešení.

Pojem mini-DRS před pár dny ještě neexistoval, ale přítomen je už minimálně od VC Belgie, na které McLaren představil nové zadní křídlo. Flexibilitu horní klapky zadního křídla si však paddock všiml až v Baku, nu a od té doby se prakticky o ničem jiném nemluví.

FIA vydala stanovisko, podle kterého McLaren prošel všemi kontrolami zadního křídla, a tak by jeho monopost měl být v pořádku. „Zní to tak. Je jasné, že to v pravidlech není, ale auto je legální. Jsem tedy velmi překvapen. Navíc s tímto zadním křídlem odjeli několik závodů a nic se nestalo,“ řekl ve čtvrtek Sergio Pérez.

Je tedy monopost McLarenu legální nebo ne? Co na to říkají v Red Bullu? „Opravdu jsem si myslel, že to není součástí pravidel. Jasně vidíte, že křídlo se ohýbá, ale prošli všechny kontroly a zdá se, že auto je legální. Jsem dost překvapen. Myslel jsem si, že to není povoleno, ale zdá se, že je. Jsem překvapen jako vy všichni.“

„Má to určitě obrovský přínos. Nejsem expert na technické věci, ale tým to určitě zkoumá, proč je to najednou povoleno. Jsem velmi, velmi překvapen,“ opakoval mexický závodník.

FIA na jedné straně kontroluje flexibilitu zadního křídla jako celku, ale dokáže zkontrolovat i velikost štěrbiny. Můžeme si vzpomenout na rok 2021 a VC Brazílie, kdy byl Lewis Hamilton diskvalifikován, protože velikost štěrbiny při otevřeném zadním křídle byla o 0,2 milimetru větší, než povolují pravidla.

Samotný test probíhá s testovacím válcem, jehož průměr je 85 milimetrů. Pokud tento válec nelze protlačit přes štěrbinu DRS při síle 10 N, která do jisté míry prověří i flexibilitu materiálu, pak je zadní křídlo v tomto směru v pořádku. Názornou ukázku můžeme vidět v následujícím videu:

V současných technických pravidlech se nenachází popis podobného testu pro zavřené zadní křídlo, ale je možné, že se jeho popis nachází v některé z technických direktiv — na základě testu z technické direktivy byl i v roce 2021 diskvalifikován Lewis Hamilton. Teprve později byl test s 85milimetrovým válcem vložen přímo do pravidel. Je možné, že brzy se v technických pravidlech objeví podobná sekce i pro zavřené křídlo. FIA totiž zvažuje další kroky.

O tomto tématu mluvil ve čtvrtek také Max Verstappen. Stejně jako ostatní, i on si prohlédl záběry z cílové rovinky a všiml si flexibility zadního křídla, jejímž důsledkem bylo zvětšení štěrbiny.

„Je jasné, že se to při vysoké rychlosti hýbe. Může to být chytré, nemusí to být chytré. V konečném důsledku je na FIA, aby rozhodla, zda je to legální,“ připomněl Max Verstappen. „V Baku toto křídlo nebylo použito poprvé, bylo i na jiných tratích. Myslím si tedy, že důležité bude dostat nějaké objasnění. Netýká se to však jen zadního křídla, ale i toho předního. Je to povoleno? Jaká flexibilita je povolena a podobné věci. Musíme si počkat a uvidíme.“

Pokud dá FIA tomuto řešení zelenou, v Red Bullu se ho budou muset pokusit napodobit. „Pokud je to povoleno, tak ano. Je však jasné, co se děje, můžete to vidět i jedním okem. Pokud je to povoleno, stane se to součástí balíčku. V tuto chvíli však není zřejmé, zda je to povoleno nebo ne — alespoň ne pro nás.“

Související zprávy

Diskuze