Čandhok viní z nehody Sainze, Palmer zas Péreze
Nehoda v samém závěru Velké ceny Ázerbájdžánu vyvolala na sociálních sítích horečné diskuse. Komisaři nakonec rozpažili ruce a srážku označili za závodní incident. Existuje však v motoristickém sportu něco jako 50 na 50? Nebo mohla jedna ze stran udělat víc, aby incidentu zabránila?
Samozřejmě, po závodě dali všichni odborníci hlavy dohromady a každý z nich přišel s vlastním závěrem. Například fanoušci F1online se většinově přiklonili k názoru, že větší díl odpovědnosti za incident nese Pérez, ale s tímto závěrem ne každý souhlasí. Neshodli se dokonce ani dva z nejznámějších televizních expertů současnosti – Karun Čandhok z televize Sky a Jolyon Palmer z F1 TV.
„Můžete vidět, že Carlos je za bílou čárou. Pro závodního jezdce je přirozené, že se chce vzdálit od zdi. Můžete použít bílou čáru jako referenční bod a jasně vidíte, že Carlos se blíží a blíží. Posunul se od bílé čáry a přesouval se doleva, když došlo ke kolizi,“ řekl Karun Čandhok při své analýze opakovaných záběrů incidentu.
„Myslím si, že Carlos musí přijmout o trochu více viny za incident, protože křižoval trať na levou stranu. Byli u sebe velmi blízko a není to místo, kde byste očekávali srážku. Když se posouváte doleva, očekáváte od druhého jezdce, že se také posune. Bohužel pro Carlose, myslím si, že v tomto případě bude muset akceptovat vinu za incident,“ vyřkl Čandhok svůj ortel.
Na druhé straně, pokud se jezdec nachází vpředu a v ideální stopě, zcela běžně se uchyluje k vytlačování soupeře na špinavou část trati. Typickým příkladem je nájezd do druhé zatáčky v Baku. Když se podíváte na start, Carlos Sainz neměl tak dobrý výjezd z první zatáčky a v nájezdu do druhé trošku vystrčil Sergia Péreze na špinavou část trati.
Mexičan tehdy uhýbal, ale do druhé zatáčky si podržel vnitřní stopu a nakonec se dostal dopředu. Přesně to samé měl udělat v předposledním kole a pravděpodobně by tím dosáhl stejného výsledku.
Jolyon Palmer, další bývalý pilot a dnes komentátor, ve své analýze oponoval Čandhokovi a vyřkl ortel, který jsme si v podstatě vyslechli i od komisařů: Pérez měl na levé straně spoustu místa a mohl ho využít, přestože za nehodu, stejně jako Sainz, nenese převážný díl odpovědnosti.
„Můžete říct, že to bylo 50 na 50, ale pojďme se na to podívat z palubní kamery Sergia Péreze,“ začal svou analýzu opakovaných záběrů incidentu Palmer na F1 TV. „Dvě Ferrari jdou do druhé zatáčky bok po boku a zde vidíme nedotáčivost monopostu Carlose Sainze.“
„Checo v tuto chvíli drží vnitřní stopu a podle mého názoru – i když můžete argumentovat, že šlo o incident 50 na 50 a Sainz křižoval trať – Pérez musí využít všechen prostor na levé straně. Carlos je v tuto chvíli o dost vpředu a má právo překřížit trať, pokud nechá na opačné straně Checovi dostatek prostoru,“ míní bývalý pilot Renaultu.
„Podle mě bude trochu zklamaný, že Pérez si prostě držel stopu. Vidíte, že Checo drží volant úplně rovně s cílem zůstat v zákrytu za Charlesem Leclercem vpředu. Samozřejmě, Pérez bude argumentovat, že to byl Sainz, kdo překřížil trať a počínal si agresivně. Bude zajímavé vyslechnout komisaře, ale podle mě nese větší vinu Pérez, protože měl na levé straně obrovský prostor, ale nevyužil ho,“ konstatoval Palmer.