logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA upozornila na zákaz předjíždění během VSC, ale čtveřici v čele s Verstappenem jen varovala

Štartové svetlá, virtuálne bezpečnostné vozidlo
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala15. 9. 2024

Max Verstappen měl v Ázerbájdžánu velkou šanci upevnit si pozici lídra jezdeckého šampionátu, ale nedokázal ji využít. Lando Norris ho porazil v přímém souboji na trati, a to se obhájce titulu musel po závodě ještě strachovat, zda mu komisaři neudělí penalizaci. Byl totiž vyšetřován za porušení pravidel během fáze VSC.

Závěr Velké ceny Ázerbájdžánu ovlivnila nehoda Sergia Péreze a Carlose Sainze. Do konce závodu však zbývala už jen dvě kola, a tak nemělo význam nasadit bezpečnostní vozidlo ani vyvěsit červenou vlajku. Ředitelství závodu udělalo snad nejrozumnější věc, kterou bylo možné udělat, a na trať poslalo virtuálního Bernda Mayländera.

Všichni jezdci tak museli organizovaně dokroužit až pod šachovnicovou vlajku, kterou však fáze VSC neskončila. Jak ve své vysílačce okamžitě upozornil Lando Norris, předjíždění mělo být stále zakázáno, jelikož na trati byli stále lékaři i dva havarované monoposty.

Max Verstappen, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly a Esteban Ocon však přesto po šachovnicové vlajce předjížděli své soupeře, jak je to povoleno po standardním ukončení velké ceny. FIA si tak všechny čtyři zavolala na kobereček.

Vážně to musel brát jen Verstappen, kterého by případná desetisekundová nebo přísnější penalizace odsunula až za Fernanda Alonsa. On by jako jediný ze jmenované čtveřice přišel o body. Možná se ptáte, jak je vlastně možné, že Fernando Alonso dorazil do cíle jen o osm sekund za Nizozemcem, když původně měl ztrátu přes 20 sekund. Režie přímého přenosu se pochopitelně věnovala souboji o čelo, když Max Verstappen nepozorovaně zamířil do boxů a obul čerstvé měkké pneumatiky s cílem zajet nejrychlejší kolo závodu. Právě tehdy však došlo k nehodě. Verstappen tak obětoval celý svůj náskok před Alonsem docela zbytečně.

Obhájce titulu však byl přesvědčen, že penalizaci nedostane. Bránil se tím, že v letošním roce už k podobné situaci došlo a ani tehdy se netrestalo. Inu, lídr průběžného pořadí měl pravdu. Komisaři časové tresty skutečně nerozdávali a udělili jen formální varování.

FIA konstatuje ve svém verdiktu v případě Maxe Verstappena, který se prakticky ničím neliší od zbývající trojice: „Pilot po šachovnicové vlajce předjel auta, zatímco byla stále zobrazena fáze VSC po nehodě ve druhé zatáčce. Pilotovi bylo připomenuto, že i když po šachovnicové vlajce není předjíždění ničím neobvyklým, v případě žlutých vlajek či procedur SC a VSC je zakázáno.“

Má to svůj dobrý důvod. „I když jezdci měli vědomost o tom, kde došlo k nehodě, nemohli vědět, jestli na trať nebylo vysláno vybavení nebo maršálové, a tak měli pokračovat obezřetně.“

„Komisaři jsou si vědomi toho, že takové něco se už stalo v dřívější fázi sezóny a v daném okamžiku se to přehlédlo,“ konstatují formuloví rozhodčí, kteří by možná i v tomto případě incidenty opomenuli, kdyby na to Lando Norris neupozornil ve vysílačce. „Proto jezdce spolu s ostatními závodníky varujeme. Další porušení může vést k přísnějším trestům.“

Související zprávy

Diskuze