Jak to Leclerc dokázal? Pneumatiky se zázračně uzdravily, říká Sainz
Strategie s jednou zastávkou jsou ve Formuli 1 velmi nepopulární, ale existuje důvod, proč jsou receptem na úspěch. Pirelli totiž vyrábí pneumatiky, které jsou téměř nezničitelné. Ferrari vsadilo v Monze vše na jednu kartu a podle Carlose Sainze týmu velmi pomohlo zvláštní chování italských pneumatik.
Stáje od pátku trápil nový asfalt v Monze, kvůli kterému byly mnozí velmi konzervativní při volbě strategie. Red Bull či Mercedes si netroufli na jednu zastávku, podle zástupců prvního jmenovaného týmu to bylo při jejich degradaci nereálné, podle druhých by zase nešlo o rychlejší cestu do cíle. Ferrari s Charlesem Leclercem a Carlosem Sainzem se však dostali do komfortní pozice.
Scuderia v Monze vlastně nečelila konkurentům za sebou. Red Bull a Mercedes nepředstavovaly v závěrečné fázi žádnou hrozbu a Ferrari mělo prakticky jisté alespoň třetí místo. Neměli co ztratit, a když nemáte co ztratit, vlastně neriskujete.
Proč však podobný husarský kousek nevyvedl Carlos Sainz? Španělský závodník byl na konci prvního stintu asi čtyři sekundy za Leclercem, ale zůstal na trati déle a jeho ztráta po přezutí narostla na přibližně osm sekund. Navzdory čerstvějším pneumatikám však nadále postupně narůstala a v cíli to bylo nakonec patnáct sekund.
„Z nějakého důvodu jsme si já i Charles prošli náročnou fází vysoké degradace tvrdých pneumatik,“ řekl po skončení závodu Sainz. „Pak se však zázračně uzdravily a právě to nám umožnilo jet až do cíle.“
„Přišel však okamžik, kdy ostatní začali mířit do boxů a pneumatiky procházely těžkou krizí. Deset kol před koncem se však uzdravily a my jsme si dokázali udržet slušné tempo až do cíle,“ vysvětlil španělský závodník.
Bylo cítit, že týmy váhají a nemají jasně stanovenou strategii, kterou chtějí zvolit. Mnozí si proto nechali otevřené možnosti, ale to není tak jednoduché. Práce s pneumatikami se totiž liší podle délky stintu. Chcete-li, aby vydržely, musíte zvolit rozumné tempo.
„Po asi deseti až patnácti kolech druhého stintu jsem si uvědomil, že degradace na tvrdých pneumatikách není tak obrovská. Právě v době, kdy ostatní zastavovali, si moje pneumatiky procházely onou krizí a byly téměř po smrti,“ přiznal Sainz.
Právě on zpočátku vypadal jako jediný jezdec, který by to mohl zvládnout na jednu zastávku. Po závodě však přiznal, že jeho úvodní stint byl příliš dlouhý. „První stint jsme příliš natáhli. Ztratil jsem tam šest nebo sedm sekund a také zákryt za čelem balíku. Ocitl jsem se v území nikoho,“ řekl rodák z Madridu.