logo F1zpravy.czF1online.sk

Russell už před závodem ve Spa věděl, že mu chybí kila: Bylo však už pozdě

George Russell
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 8. 2024

Nebyly to jen pneumatiky a opotřebovaná deska pod podlahou. Mercedes už před závodem v Belgii tušil, že mohou nastat problémy. Jak totiž tento týden v Nizozemsku přiznal i George Russell, jeho tělesná hmotnost byla ve Spa nižší než obvykle, což mohlo znamenat rozdíl mezi vítězstvím a diskvalifikací.

I když se dnes posuzuje hmotnost pilotů a monopostů zvlášť – v zájmu ochrany zdraví – jezdci stále představují (nebo mohou představovat) důležitý faktor v konečném součtu. V současnosti je maximální hmotnost jezdce stanovena pravidly na 80 kilogramů (patří k tomu i kombinéza, přilba či ochranný systém HANS), ale její překročení neznamená automaticky diskvalifikaci.

Ano, opotřebení pneumatik a desky pod podlahou byly pro celkovou hmotnost Mercedesu klíčové, ale Russell to mohl vykompenzovat, kdyby vážil víc. Dokonce i on byl však v Belgii lehčí než obvykle. S nabitým programem a velkým počtem závodů v červnu a červenci se tomu nemůžeme divit. Kromě toho závod v Belgii byl horký a fyzicky náročný. Kdyby George měl na váze o těch 1,5 kila víc, mohl ve finálním součtu zamezit diskvalifikaci doslova vlastním tělem, ale i jeho hmotnost byla příliš nízká, což zatlouklo pomyslný poslední hřebík do rakve Mercedesu.

„Nemyslím si, že jsme potřebovali větší rezervu; myslím si, že procesy nebyly nastaveny úplně správně a nepokrývaly všechny možné scénáře,“ vysvětlil Russell před startem nizozemského víkendu při vzpomínce na belgickou diskvalifikaci.

„Už před závodem jsem věděl, že jsem trochu lehký, ale na nějakou zásadní změnu bylo příliš pozdě, pokud jsem si nechtěl dát steak nebo něco podobného. To by asi nebyla nejlepší příprava na závod,“ konstatoval britský závodník. „S výhodou zpětného pohledu však vidíme věci, které můžeme zlepšit, a směrem do budoucna je i zlepšíme. Jako vždy, nejprve musíte udělat chybu, abyste odhalili problém.“

Po takovém hrdinském výkonu byla následná diskvalifikace pro Russella velkou ranou. Obecně byl z této chyby obviňován Mercedes, který si prostě nepohlídal jedno ze základních pravidel. Na druhé straně, při vyrovnaných rozestupech chcete ztratit co nejméně. Kilo navíc může ve Spa znamenat ztrátu až 0,05 vteřiny na kolo, což je při 44 kolech v součtu 2,2 vteřiny.

„Dlouho jsem tlačil na tým, abychom posouvali hranice,“ přiznal George. „Pokud si při každém vašem kroku necháte rezervu, tak vás nediskvalifikují, nikdy při jízdě neuděláte chybu, nikdy nedostanete hodiny, ale také nikdy neodhalíte váš skutečný potenciál.“

„Samozřejmě, je velmi frustrující, když nesplníte hmotnostní limit právě v závodě, který jste vyhráli. Nemám však těžké srdce na tým, protože nás to posílí směrem do budoucna. Ztratil jsem 25 bodů, ale nechal jsem si svou helmu, která směřovala přímo nad postel a zařadila se k mým dvěma vítězstvím. Pocit při oslavě s týmem se zařadil k tomu nejlepšímu v mém životě, takže si z toho všeho vezmu jen pozitiva,“ zakončil Russell odpověď na pozitivní notu.

Související zprávy

Diskuze