logo F1zpravy.czF1online.sk

Sainz upozorňuje na navyšování minimální hmotnosti: Jedno kilo sem, jedno tam…

Júki Cunoda na váhe
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 8. 2024

Mezinárodní automobilová federace nedávno schválila další změnu minimálního hmotnostního limitu monopostů. Carlos Sainz na jedné straně toto rozhodnutí chápe, ale na druhé straně varuje regulační orgán, že takové navyšování může působit nenápadně, ale časem se kilogramy nasbírají.

Od sezóny 2025 bude minimální hmotnost monopostů na úrovni 800 kilogramů, což v porovnání s aktuálním ročníkem představuje navýšení o dva kilogramy. FIA má pro tento krok zdravotní důvody; vysocí jezdci musí intenzivněji trénovat a takříkajíc „hladovět“, aby si svou hmotnost drželi v předepsaném limitu 80 kilogramů, do kterého je však zahrnuto i sedadlo a vybavení jezdce v kokpitu. Od příští sezóny to tedy bude 82 kilogramů.

„Dvě kila nejsou tak velká změna,“ uznává Carlos Sainz, ale jedním dechem dodává: „Problém nastává, když začnete přidávat dvě kila sem, dvě kila tam, pak další dvě. To je trend, který se objevuje ve Formuli 1 v posledních deseti letech. Jednou přidáme dvě kila, pak tři, pět a najednou mají auta 800 kilo.“

Po změně pravidel v roce 2007 měly monoposty jen 605 kilogramů. Během necelých dvou desetiletí tak auta přibrala téměř dvě stě kilogramů. „V minulosti měly kolem 600 kilo,“ přikyvuje Španěl. „Myslím, že na rok 2026 se už na tom pracuje.“

F1 se skutečně snaží snížit hmotnost, ale problémem je stále elektrická část pohonné jednotky. FIA sice z pravidel vyškrtla jednotku MGU-H a různými opatřeními snížila hmotnost šasi, ale větší baterie a výkonnější MGU-K tuto snahu do velké míry negují. Na papíře mají být auta jen o 30 kilogramů lehčí, ale týmy už nyní avizují, že dostat se na tuto hodnotu bude tvrdý oříšek, který většina tak brzy nerozlouskne.

Jedno je však třeba uznat. „Na druhé straně tato hmotnost pomohla učinit auta bezpečnějšími, protože mají velké nárazové struktury. Po stránce bezpečnosti jezdců se toho dělá hodně. Nebudu popírat, že chci co nejvyšší bezpečnost.“

„Pokud však umíme něco udělat pro snížení hmotnosti, myslím si, že všichni jezdci to ocení. Doufáme, že týmy a FIA to berou v úvahu, když rozhodují o podobě budoucích pravidel, nejen těch pro rok 2026,“ pokračoval Sainz.

Pilot Ferrari konstatoval, že nízký hmotnostní limit jemu osobně nijak nekomplikoval život po zdravotní stránce. „Ale musel jsem být opatrný při tom, kolik svalstva jsem nabral a jaký mám jídelníček. Vždy jsem byl na limitu s hmotností, ale dovedu si představit, jak jsou na tom Nico [Hülkenberg], Esteban [Ocon] nebo George [Russell]. Kdybych měl více než 180 centimetrů, nebyl bych moc spokojený. Chápu tedy, že se to dělá pro těžší nebo vyšší jezdce, protože oni s tím obvykle mají více problémů než já s mými středními rozměry.“

Daniel Ricciardo dokonce prozradil, že vysocí piloti musí před soutěžními víkendy a závody přijímat i drastická opatření. Vzhledem k tomu je tato úprava pravidel rozhodně pozitivní.

„Nemohou za to, že jsou vysocí,“ konstatuje Daniel Ricciardo. „Není to férové, pokud se musí odvodňovat, jen aby se dostali s hmotností na limit. Nicméně i v případě nás, kteří nenarážíme na limit, je fajn mít tuto volnost. Nemusíme si dávat takový pozor, že bychom nemohli dělat i více silového tréninku. Mít na trénincích trochu více volnosti prospěje nám všem.“

Související zprávy

Diskuze