logo F1zpravy.czF1online.sk

Vowles přemlouval Sainze také tím, že mu řekl o problémech s hmotností

Alex Albon, dym z pneumatík
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala5. 8. 2024

Někdy při vyjednávání funguje také taktika, která na první poslech nemá absolutně žádnou logiku. Něco takového se událo během jednání Carlose Sainze s Williamsem, uprostřed kterých se James Vowles pokoušel přemluvit španělského jezdce i tím, že mu mluvil o nadváze monopostu FW46.

Carlos Sainz musel při jednáních brát v úvahu několik faktorů. Kromě vyhlídek na rok 2026, investic do továrny, personálního obsazení a celkově příprav na novou éru samozřejmě také výkonnost týmu v sezóně 2025. Tři největší kandidáti Williams, Alpine a budoucí Audi si v tomto směru mohou podat ruce, protože uzavírají pořadí v Poháru konstruktérů.

Ve Williamsu ale věří, že mají na dosah značné zisky. Právě tyto zisky jsou jedním z taháků, které vytáhl šéf týmu James Vowles při jednání. Souvisí s hmotností auta.

„Myslím si, že šlo o pár věcí,“ vysvětloval v podcastu F1 Nation James Vowles, jak se mu vlastně podařilo přesvědčit Carlose Sainze, a že toho dosáhl i trochu paradoxně; mluvil o jedné slabině auta. „Dal jsem mu celkem přesná čísla hmotnosti, jakou nadváhu mělo naše auto na jednotlivých závodech, aby si mohl přepočítat, kde bychom se s naším monopostem ocitli.“

O nadváze Williamsu už máme pár informací. Vowles po víkendu v Monaku prozradil, že auto ztrácí necelou polovinu vteřiny na kolo, což představuje přibližně patnáct kilo. Alex Albon dokonce před Španělskem prohlásil, že kdyby byl monopost na předepsaném limitu 798 kg již na začátku roku, tak na jaře by Williams porážel dokonce i Mercedes.

Vowles i Sainzovi ozřejmil, jak by vypadal úvod roku. „Znamenalo by to, že v podstatě na každém závodě bychom sbírali body, v úvodu roku určitě. To mi přijde i trochu bolestivé, ale je to znak, že autu byl přidán výkon.“

„Nadbytečnou hmotnost lze odstranit a my ji odstraňujeme. Přidat hmatatelný aerodynamický výkon na monopostu je velmi obtížné, ale hmotnost je obyčejná funkce,“ pokračoval britský inženýr. „Během mé kariéry jsem to zažil stokrát: Přidejte deset kilo a bude vás to stát asi tři desetiny. Uberte deset kilo a jsou to asi tři desetiny. O tom není třeba debatovat, stane se to tak vždycky. On to ví a vidí to.“

„Takže v první řadě si to všechno dal dohromady a zjistil: OK, takhle to u vás vypadá z výkonnostního hlediska. To mu rozjasnilo obraz o skutečné výkonnosti, což je velmi povzbuzující,“ potěšil se Vowles.

Williams má potenciál se zlepšit už v krátkodobém horizontu, ale ty největší zisky by měly přijít později, když začnou naplno zařezávat desítky lidí, kteří po uplynutí nucených dovolených začnou pracovat v Grove. Vowles jen v červnu v jednom tiskovém prohlášení oznámil příchod 26 inženýrů.

„Zlehka jsme mu ukázali i to, kde do budoucna investujeme. Nemohl jsem mu však nabídnout žádnou hloubkovou analýzu,“ přesunul se k dlouhodobějšímu horizontu Vowles. „Řekl jsem mu však, kde investujeme, kolik investujeme, proč to děláme, v co věřím a jak dlouho to bude trvat.“

„Věděl i o lidech, které jsme podepsali — mimochodem, je jich ještě více, o kterých jsme ještě neinformovali. Prošel jsem s ním tohle všechno: Proč měníme, co měníme, proč to bude trvat, proč je rok 2024 takovým kompromisem. I sezóna 2025 bude kompromis, což je pro něj náročná situace, protože je velmi soutěživý a v roce 2025 nechce být vzadu. Rok 2026 však bude dost vzrušující a může se těšit na mnohé věci,“ hlásí 45letý rodák z Felbridgeu.

Bylo by však velmi troufalé Sainzovi slibovat, že z dlouhodobého hlediska si polepší. Ideálním scénářem by bylo udržet se ve Ferrari, ale tento vlak už dávno ujel. Jeho výpravcem se stal Lewis Hamilton.

„Porazíme Ferrari? Je to nepravděpodobné, pokud divoce nezačnu investovat. Můžeme však porazit ostatní? Myslím si, že máme šanci. Z toho mi vyšlo, že naším cílem by měl být právě on,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze