Vowles o údajných výstupních klauzulích: Jen 10 lidí ví, co je v Carlosově smlouvě
Říká se, že z každé smlouvy ve Formuli 1 se dá za jistých okolností vyvléct. Jak vodotěsná je tedy smlouva Carlose Sainze? Šéf Williamsu James Vowles na margo zákulisních chýří o výstupních klauzulích jen poznamenal, že jsou to čiro-čiré spekulace.
Měsíce klepů o budoucnosti Carlose Sainze jsou minulostí. Nebo téměř minulostí. Mnoha lidem totiž vrtá hlavou, proč se Carlos Sainz upsal Williamsu, i když Mercedes ještě neobsadil sedačku pro rok 2025 a v době podpisu smlouvy nebyla ani známá budoucnost Sergia Péreze. Šance na zisk tohoto místa byly nízké, ale dokud nedosáhnou absolutní nuly, takovému jezdci jako Sainz se vyplatí vyčkat.
Objevily se proto zprávy o tom, že Sainza motivovala kromě 10 milionů eur ročně i garance, že pokud se pro rok 2025 uvolní sedačka v Mercedesu nebo Red Bullu, tak se díky dodatku ve smlouvě bude moci svobodně přestěhovat zpět do top týmu.
Šéf týmu James Vowles měl na tyto spekulace reagovat v úterý během videohovoru se zástupci médií. „Na světě je přesně deset lidí, kteří vědí, co je uvnitř této smlouvy. Je jich jen deset,“ zdůraznil 45letý Brit. „A garantuji vám, že na tomto hovoru není ani jeden z nich. Mezi nimi není ani nikdo ze společnosti.“
„Co je uvnitř, ví Carlosův tábor, a vím to já. Všechno, co si můžete přečíst na internetu, jsou jen spekulace. To je všechno,“ dává věci na pravou míru člověk, který má Williams opět vrátit na pódia. Pomůže mu v tom i Sainz.
Formulace v tiskovém prohlášení má být důkazem toho, že Sainz se nikam nechce přestěhovat. „Odkaz, že [kontrakt] platí ‚na rok 2025, 2026 a dále‘ ani nepřišel ode mě. Vymyslel ho Carlos. Chtěl, aby bylo nad slunce jasné vám všem, celému světu, že je zde zavázán a přesně tady chce být.“
Když top týmy neberou top jezdce
James Vowles však přiznává, že ho rozhodnutí Mercedesu a Red Bullu poněkud zaskočilo. Na trhu se objevil velmi silný jezdec, ale ani jeden top tým po něm nesáhl. Namísto toho ho dokázal získat Williams, což je velmi velký úlovek, zatímco Red Bull upřednostnil trápícího se platiče.
„Já ho považuji za jednoho ze čtyř nejlepších jezdců, ne-li z nejlepších dvou,“ vychvaluje Sainze jeho budoucí šéf. „Proč byste někoho takového nechtěli mít ve své stáji? Já se na to dívám takto: Konkurence je stále nabitější, takže pilot může být rozdílový prvek a nemyslím to jen z hlediska výkonnosti.“
„Podívejte se na Carlose a na týmy, ve kterých se objevil — výrazně se zlepšily. A já chápu proč. Posledních devět měsíců jsem strávil rozhovory s ním na týdenní, ne-li na denní bázi. Carlos je stroj na výkony. On udělá absolutní maximum, co je v jeho silách, aby nepřetvořil jen sebe, ale také celý tým kolem něj.“
„To má velkou moc. Má to větší hodnotu než to, jak umí jezdit. Má to hodnotu posunu týmu vpřed. Když jste v pozici Red Bullu a ve hře je konstruktérský šampionát, těžko se rozhoduje, ale ano, já bych Carlose posadil vedle Maxe,“ odkazuje Vowles.
A co Mercedes, ve kterém donedávna působil jako šéf stratégů? „Pro Mercedes je to těžké rozhodnutí. Nebyli konkurenceschopní, nuže dávalo smysl investovat do budoucnosti, ale teď konkurenceschopní jsou. Těžší se jim rozhoduje, zda investovat do známých pojmů nebo jít do neznáma. Mercedes se však rozhodl. Mají mnohem více informací než já a asi věří směru, kterým se vydali. Zda to bude Max nebo Kimi, tím si nejsem jistý. Chci však říci, že oni nejsou žádní hlupáci a své rozhodnutí přijímají s rozumem.“
„Pokud se Red Bull rozhodl proti tomu, má k tomu své důvody, o kterých nebudu vědět. Jsou vícenásobní mistři světa a rozhodnutí neberou na lehkou váhu. Byl jsem však překvapen,“ připustil nakonec.