logo F1zpravy.czF1online.sk

Vasseur: Po letní pauze přijdou okruhy, na kterých budeme silní

Carlos Sainz
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Ferrari ještě neskládá zbraně. V šampionátu ho sice před letní přestávkou předjel McLaren, ale před námi je ještě deset velkých cen. Frédéric Vasseur, šéf Ferrari, avizuje, že se ještě máme na co těšit. Hned po závodě v Zandvoortu by mohla přijít bodová sklizeň Scuderie.

Red Bull v pondělí potvrdil, že si v týmu ponechá Sergia Péreze. Vyvstává proto otázka, zda se červení býci dokáží udržet nejen v čele konstruktérského šampionátu, ale také na druhé příčce. V této chvíli se totiž zdá, že McLaren se svou vyrovnanou jezdeckou dvojicí nepřestane sbírat body k dobru. Bude se to dařit i Ferrari, které za McLarenem zaostává jen o 21 bodů?

Ze slov šéfa Ferrari vyplývá, že v Red Bullu by si měli dát pozor na své bodové konto. Doposud totiž Ferrari jen minimalizovalo škody, což se brzy změní, vysvětluje Frédéric Vasseur. „Mezi Monzou a Ázerbájdžánem je série okruhů s charakteristikami, které vyhovují našemu monopostu.“

„Nejdůležitější je však bodovat. Cílem pro Spa bylo neztratit body vůči Red Bullu a McLarenu. V tom jsme uspěli. Stejný cíl máme na Zandvoort, protože jsem přesvědčen, že další 3-4 závody budou mnohem lepší,“ avizuje francouzský inženýr.

Před letní přestávkou se Ferrari trápilo s poskakováním, ale továrna už usilovně pracuje na řešení. Povedené víkendy budou lepší, těžké víkendy nebudou bez poskakování tak špatné. „V tomto šampionátu není nejtěžší získat double, když máte nejlepší auto, ale sbírat body, když jej nemáte.“

„Jako tým jsme v tom selhali v Kanadě, Španělsku a Anglii. V té fázi sezóny jsme se trochu více trápili a trochu jsme to přehnali s reakcí, ztratili jsme příliš mnoho bodů. Vzhledem k naší páteční rychlosti si však myslím, že jsme to dnes dobře zachránili. Získali jsme více bodů než Red Bull a o tři-čtyři body méně než McLaren,“ vypočítal Vasseur po nedělním závodě.

„Celkově je to dobrý výsledek i proto, že loni před tímto závodem jsme na Red Bull ztráceli 339 bodů (Ferrari ztrácelo 339 bodů až po VC Nizozemska, pozn. red.). Letos zaostáváme jen o 67.“ Po diskvalifikaci George Russella je to dokonce 63 bodů.

Italský insider Giuliano Duchessa navíc ve svém článku avizuje, že Ferrari uvažuje o tom, že na VC Itálie nasadí čtvrtou pohonnou jednotku a zároveň si utratí jediný vývojový žeton na software managementu energie.

Vývoj pohonných jednotek a jejich hardwaru je zmražen, ale každý rok smí týmy představit jednu aktualizaci softwaru elektrické části motoru. Příliš často se to již nezmiňuje, protože způsobuje jen kosmetické změny ve výkonnosti.

To ovšem nemusí být případ Ferrari. Charlese Leclerce jsme už v Imole mohli slyšet říkat: „Z nějakého důvodu máme trochu jinou strategii [využití] výkonu ve srovnání s McLarenem a Red Bullem. Veškerou dobu jsme ztratili cestou do druhé zatáčky.“

Potvrzují to i data z první části ročníku. V kvalifikačních kolech mělo Ferrari téměř vždy na startovní čáře a v bodě měření maximálky ztrátu od 2-5 km/h. Je možné, že avizovaná aktualizace mapování pohonné jednotky by tento handicap mohla zmírnit nebo zcela odstranit.

I drobné zisky mohou v této sezóně způsobit obrovské posuny v rozložení sil. „Pokud se vám podaří odstranit drobný problém nebo uděláte malý krok vpřed s nastaveními, tak ve výsledcích to způsobí značné rozdíly. To je snad ten pozitivní aspekt šampionátu, ve kterém se šest jezdců na konci závodu vešlo do deseti vteřin.“

Maranello v první řadě potřebuje odstranit problémy s poskakováním, které se vrátily po španělském vylepšení. Italský tým však v tomto směru není sám. Také Mercedes byl nucen po pátečních trénincích ve Spa odložit novou podlahu a raději ji nahradil tou starou.

„Od startu této sezóny to nebylo snadné pro Mercedes ani pro nás a další týmy. S vývojem jsme příliš blízko limitu. Je stále obtížnější najít tu poslední desetinu vteřiny, což platí pro každého,“ zdůraznil Frédéric Vasseur. „Už tři roky máme stejná pravidla a blížíme se k výkonnostní asymptotě.“

„Musíme se přizpůsobit skutečnosti, že poskakování je klíčový faktor, protože není to čistě jen o výkonnosti, ale také o sebedůvěře jezdců. Pokud získáte jednu nebo dvě desetiny, ale tři desetiny ztratíte kvůli tomu, že pilot přijde o sebedůvěru, tak v celkovém zúčtování je výsledek negativní,“ poznamenal na závěr.

Související zprávy

Diskuze