Vowles začal lámat Sainze v prosinci. Jednali po nocích a sepsali nejdelší smlouvu
Zácpa na přestupním trhu se konečně uvolní. Postaral se o to Carlos Sainz, který se po dlouhých týdnech rozhodl přestoupit do Williamsu. Pro Jamese Vowlese to bylo období plné ponocování, nekonečných rozhovorů a pokusů přesvědčit Španěla, že tento projekt stojí za to.
Od roku 2018 to s Williamsem šlo dolů vodou. Po dobrém vstupu do hybridní turboéry Williams pravidelně získával pódia díky vynikající pohonné jednotce Mercedesu, ale když se ostatní výrobci motorů začali dotahovat, odrazilo se to na výsledcích. V následujících šesti sezónách se nejlepším umístěním Williamsu v Poháru konstruktérů stala sedmá příčka.
Do toho přišel odchod Williamsových a prodej týmu. Až v posledních měsících vedení rozjelo snahy s remorkérem obrátit obrovskou zaoceánskou loď. Restrukturalizace ve Formuli 1, navíc pod rozpočtovým stropem, je náročný a nákladný projekt na několik let. Málokomu se do něj chce jít, když se výsledků sám nemusí dočkat.
James Vowles v rozhovoru pro oficiální web F1 prozradil, že Carlose Sainze na to začal připravovat a lanářit už na konci minulé sezóny. „Poprvé jsem s jeho rodinou strávil nějaký čas v Abú Dhabí. Museli jsme je pustit zezadu, aby mohli přijít ke mně si popovídat [bez povšimnutí]. To bylo poprvé, co jsem si povídal s nimi všemi a poprvé jsem je začal poznávat.“
Boss britské stáje prozradil, že obě strany se ocitly na stejné vlně, protože „vyznávají rodinné hodnoty, které jsou velmi podobné těm mým“. Na Sainzových si váží upřímnosti, zájmu předat na trati vše „bez politikaření“. Cílem setkání bylo podle Vowlese poinformovat Carlose Sainze o ambicích Williamsu.
V té době ještě nikdo netušil, že Lewis Hamilton se stane pilotem Ferrari. „Pak přišly ty zprávy o Lewisovi, které mě zaskočily a zaskočily i Carlose. Začal jsem tedy normální jednání. Po celou dobu, co si můžete ověřit u Carlose a řekne vám totéž, jsem mu říkal jen pravdu o tomto projektu, tedy to dobré, ale i to špatné. Byli jsme v tom konzistentní od začátku do konce.“
Carlos Sainz se na jedné ze čtvrtečních tiskovek nechal slyšet, že se za poslední týdny naučil, že ve Formuli 1 se téměř nikomu nedá věřit. Snad tím narážel na jednání s Audi a Alpinem. Oba týmy mají očividné problémy, ale kdo ví, jak svůj projekt představili a zda jim to Sainz byl ochoten spolknout po zprávách, že Alpine chce škrtnout svůj motorový projekt a Audi muselo vyměnit vedení.
Španěl však před týdnem prohlásil, že Seidlův odchod a Binottův příchod do Audi nebude mít na jeho rozhodování žádný vliv. Zřejmě už byl rozhodnutý i bez této poslední „třešničky“.
„Já věřím tomuto projektu,“ říká Vowles. „Opustil jsem pohodlí Mercedesu a přišel jsem sem z dobrého důvodu. Máme historii, která z nás dělá druhý nejúspěšnější tým na roštu. Za tímto projektem máme reálné investory, kteří to myslí vážně. Chci dosáhnout úspěchu a takhle ten úspěch vypadá. Totéž se však do stejné míry nelze říci o všech na startovním roštu.“
Když rychlý pilot nestačí
Je sporné, zda Carlos Sainz skutečně tak věří plánům Williamsu, nebo si jen vybral tu nejméně špatnou možnost. V každém případě ve Williamsu jsou ze své volby nadšeni. „Nepotřeboval jsem jen člověka, který je v autě rychlý, potřeboval jsem lídra. Chtěl jsem, aby všechno kolem něj bylo správné, abychom se výkonnostně zlepšovali. Carlos to všechno má. Podívejte se na každý tým, ve kterém působil, jak na tom byli, když začínal, a když končil.“
Sainz měl při přestupech buď velmi šťastnou ruku, nebo zlepšení týmů s ním přímo souvisí. V Renaultu, McLarenu i ve Ferrari jsme mohli sledovat, že čím déle byl Španěl ve stáji, tím měla lepší formu – z dlouhodobého hlediska.
Vowles by chtěl něco podobného zažít i v případě Williamsu, a proto se nenechal jen tak odmítnout. „Ani se nechci zamýšlet nad tím, kolik nočních setkání jsme měli v mém hotelovém pokoji. Dlouho jsme byli vzhůru, mnohdy jsme telefonovali a dopřáli jsme mu prostor, aby o věcech pouvažoval.“
„Velmi otevřeně jsem se hlásil k tomu, že ho chci mít v týmu. Můžete vypadat jako hrdina, ale i jako nula. Věděl jsem to od začátku, ale chtěl jsem, aby viděl, jak je důležitou součástí mé vize Williamsu,“ pokračuje bývalý stratég Mercedesu, který Španělovi dvořil týden co týden. „Kdyby to dopadlo jinak, stejně bych ničeho nelitoval. Musíte udělat maximum pro to, abyste ve své organizaci měli ty správné lidi.“
Nejdelší kontrakt
Jednání byla dlouhá, ale kontrakt Carlose Sainze je prý ještě delší. Vowles naznačil, že počtem stran by mohl přepsat i rekord ve Formuli 1. „Řekl jsem mu, že je nejdelší, a to výrazně! A abychom měli jasno, Lewisovy kontrakty jsou komplikované!“
Ve smlouvě je určitě množství různých dodatků a výstupních klauzulí, ale v jedné věci Vowles nechtěl ustoupit. Je jí délka kontraktu. Sainz nakonec podepsal na dva roky s možností prodloužení.
„Párkrát za poslední měsíce jsem řekl, že pokud chce přijít jen pro peníze nebo krátkodobě, tak to nebude fungovat ani pro jednu stranu. Tohle je řádná pouť. Bude to těžké, ale zato neskutečně to bude stát za to,“ odkazuje Vowles.
Williams nezískal jezdce, který by po celou dobu hledal pootevřené dveře v top týmech a snažil se přes ně dostat. Dvouletý kontrakt i Sainza přinutí vložit celou svoji energii do příprav na rok 2026. Spolu s Alexem Albonem na palubě vytvoří silný pár. Nyní jsou na tahu inženýři a Williams, aby skvělé jezdecké dvojici poskytli stejně dobrý monopost.
„Tohle je velká věc a velmi důležitý odrazový bod do budoucna. Z emocionálního hlediska to všechno stálo za to. Je to obrovský milník. Pro mě a pro tým to hodně znamená,“ dodává 45letý Brit a prozrazuje, jak to vypadalo v továrně, když o novinkách informoval své lidi. „Pustili jsme video, ve kterém Carlos oznámil tyto zprávy a prvních 45 sekund jste pro ty ovace, výkřiky a potlesk neslyšeli ani slovo z toho, co řekl. Tato reakce mi říká vše, co potřebuji vědět – oni věří ve správnost tohoto rozhodnutí stejně jako já. Nyní však musíme ukázat jemu, týmu a světu, že jsme na správné cestě.“