Rozhodnuto: George Russell je diskvalifikován z VC Belgie
Jméno vítěze Velké ceny Belgie se mění. George Russell přichází o své vítězství kvůli technickému přestupku týmu. Mezinárodní automobilová federace jej diskvalifikovala poté, co jeho monopost nesplnil hmotnostní limit.
„Monopost George Russella FIA odvážila na vnitřní i vnější váze, přičemž obě váhy ukazovaly shodný výsledek 796,5 kg. Kalibrace obou vah byla potvrzena a odsledována týmem,“ píše FIA ve verdiktu, kterým odsoudila závodníka Mercedesu.
Minimální hmotnost monopostu je 798 kg, tedy stříbrným šípům chybělo 1,5 kila. „Během výslechu zástupce týmu potvrdil, že vážení bylo správné a že všechny potřebné procedury proběhly správně. Tým také uznal, že v tomto případě neexistují žádné polehčující okolnosti a došlo k reálnému selhání stáje.“
„Komisaři rozhodli, že došlo k porušení článku 4.1 Technických pravidel Formule 1, a proto ukládají standardní penalizaci za takový přestupek,“ doplnili komisaři. Standardní penalizace za porušení technických pravidel je diskvalifikace.
K rozporu nemohlo dojít v důsledku paliva. V Belgii se sice tradiční dojezdové kolo nejezdí, a tedy v monopostu George Russella zůstalo o 1,8 litru paliva více, než je přikázáno k odebrání minimálního litrového vzorku paliva. Tento extra objem byl až dodatečně odčerpán z nádrže před druhým vážením a mohl by vysvětlovat, proč stříbrné šípy neprošly kontrolou. Pravidla však stanovují minimální hmotnost monopostu zcela bez paliva.
Kromě toho mechanici zkoušeli odvážit i pneumatiky na Russellově monopostu, které byly po dlouhém stintu značně opotřebovány. Pokud by se ukázal velký rozdíl mezi novými a použitými gumami, teoreticky by tím Mercedes mohl argumentovat u komisařů. Navíc není třeba zapomínat na to, že bez dojezdového kola George Russell nemohl na trati sbírat zbytky gumy, takzvané žmolky, které by hmotnost o něco zvýšily.
Hmotnost těchto kousků gumy se však nejspíš ani nepřibližuje k 1,5 kg, které Mercedes potřeboval najít. Kromě toho každý ví, že v Belgii se nejezdí dojezdové kolo, takže je na to třeba se připravit.
V neposlední řadě však pravidla neříkají nic o pneumatikových žmolkách. Pravidla jsou černobílá: monopost musí splňovat hmotnostní limit. I proto zřejmě Mercedes uznal, že došlo k pochybení týmu a diskvalifikaci akceptoval.
Mercedesu však belgický triumf zůstává. Monopost Lewise Hamiltona byl rovněž odvážen a jelikož všemi kontrolami prošel, vítězem VC Belgie se stává on.
Druhé místo získá Oscar Piastri a pódium i Charles Leclerc.
Závod - GP Belgie 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | +0,526 | 44 | 3. | 1:46,653 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | +1,173 | 44 | 5. | 1:45,840 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | +8,549 | 44 | 1. | 1:47,013 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +9,226 | 44 | 11. | 1:46,128 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | +9,850 | 44 | 4. | 1:45,563 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +19,795 | 44 | 7. | 1:46,364 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | +43,195 | 44 | 2. | 1:44,701 | 7 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +49,963 | 44 | 8. | 1:48,051 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | +52,552 | 44 | 9. | 1:46,957 | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | RB | +54,926 | 44 | 13. | 1:47,435 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | +1:03,011 | 44 | 15. | 1:48,105 | |
12. | Alex Albon | Williams | +1:03,651 | 44 | 10. | 1:47,996 | |
13. | Pierre Gasly | Alpine | +1:04,365 | 44 | 12. | 1:47,418 | |
14. | Kevin Magnussen | Haas | +1:06,631 | 44 | 17. | 1:47,848 | |
15. | Valtteri Bottas | Stake | +1:10,638 | 44 | 14. | 1:47,019 | |
16. | Júki Cunoda | RB | +1:16,737 | 44 | 20. | 1:47,969 | |
17. | Logan Sargeant | Williams | +1:26,057 | 44 | 18. | 1:47,490 | |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | +1:28,833 | 44 | 16. | 1:48,954 | |
- | Kuan-jü Čou | Stake | nedojel | 5 | 19. | 1:52,099 | |
- | George Russell | Mercedes | DSQ | 44 | 6. | 1:47,113 |