logo F1zpravy.czF1online.sk

Russell vysvětluje, proč se Mercedes po pátku vrátil ke staré podlaze

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala28. 7. 2024

Továrna Mercedesu nespí a nadále přináší vylepšení. Novou podlahu jsme však viděli v akci jen během pátečních tréninků. Před zbytkem programu v Belgii se oba jezdci vrátili ke starší specifikaci, což vyvolává otázky, zda upravená podlaha je skutečně lepší než předchozí verze.

Mercedes v pátek nepůsobil nejlépe, přestože nová podlaha měla generovat více přítlaku v přední části i v oblasti difuzéru. Šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin poznamenal, že celý balíček je „hlavně o přítlaku“ a ne o vylepšování charakteristik monopostu.

V pátek však Russell s Hamiltonem obsadili jen šesté a desáté místo. Vrátilo se přitom poskakování a jezdci měli potíže najít uspokojivé vyvážení auta. Na experimenty však s ohledem na předpověď už nebyl čas. V mokrém třetím tréninku nebyl prostor pro ladění nastavení, a tak se Mercedes musel rozhodnout, zda bude riskovat s neprobádaným balíčkem, nebo se vrátí ke staré klasice.

„Pátek jsme odjeli s novou podlahou, ale před nedělním závodem se vracíme k původní a uvidíme, jak závod dopadne. Ve Formuli 1 dochází k obrovským výkyvům ve výkonnosti z jednoho okruhu na druhý. Včera jsme neměli moc dobrý den, ale chtěli jsme zkontrolovat, že to nebylo vylepšeními. Jsem dost přesvědčen, že to jimi nebylo,“ říkal po kvalifikaci George Russell, který v ní obsadil sedmé místo. Trest pro Maxe Verstappena ho posune o pozici výše.

V sobotu však Mercedes nemohl pořádně prověřit, zda páteční problémy způsobila nová podlaha nebo ne. Na mokré trati jsou rychlosti v zatáčkách nižší a poskakování monopostů nepředstavuje problém. To je přesně důvod, proč Charles Leclerc skončil tak vysoko. Problémy s poskakováním se naplno neprojeví ani v závodě. Kritická je kvalifikace.

Russell však věří, že se tento vývojový krok povedl. „Během posledních dvanácti měsíců jsme se po nasazení novinek netrápili, obecně fungovali. Toto nám dá více času na zhodnocení nové podlahy.“

Dalším důvodem k návratu, který jsme již nastínili, bylo počasí. Mercedes chtěl vsadit na jistotu. „Důležité bylo vrátit se k něčemu ověřenému. Uvidíme, jestli Spa bude pro nás výzvou, což podle mě je bez ohledu na vylepšení. Novinky ani nebyly rozsáhlé, jen to je součást vývojového plánu na rok.“

George Russell se následně zamyslel nad tím, že na jistých tratích se týmům každý rok daří, a na jiných se trápí. Čekali bychom přitom, že s vývojem se bude měnit také škála okruhů, které danému autu vyhovují.

„V Silverstonu jsme byli rychlí už třetí rok po sobě,“ připomíná Russell. „V této sezóně jsme byli přímo výjimečně rychlí, a ve Spa jsme se trápili. Na papíře nejsme na stejném okruhu, ale jsou tu nějaké rychlé i pár pomalých pasáží přesně jako v Silverstonu. Musíme to pochopit.“

„Zdá se, jako by měla tato auta v sobě něco vrozeného, co funguje na jistých tratích. Například, Red Bull je tu vždy bleskově rychlý. Toto je pravděpodobně jejich nejsilnější okruh v sezóně společně s Rakouskem. Pro nás je to Silverstone a Barcelona, na tomto typu tratí se nám zvykne dost dařit. Musíme to pochopit,“ zopakoval britský závodník.

Související zprávy

Diskuze