logo F1zpravy.czF1online.sk

Vasseur: Nepřijde den, kdy si řeknete, že jste pochopili Ferrari

Frédéric Vasseur
© SF Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 7. 2024

Scuderia Ferrari čeká na mistrovský úspěch už téměř dvě desetiletí. Ani letos to nevypadá na vytoužený návrat na čelo. Frédéric Vasseur byl před dvěma lety vybrán za muže, který to má konečně dokázat. Ve vedení legendárního týmu působí asi rok a půl a zaznamenal dílčí úspěchy, ale s bojem o titul to ani letos nevypadá růžově.

Sezóna začala dobře a vše se posouvalo správným směrem. Ferrari využilo vypadnutí Red Bullu v Austrálii a zvítězilo, bez pomoci vnějších vlivů vyhrálo i v Monaku. Scuderia dostávala v tomto období slova chvály, strategie vycházely, zastávky v boxech byly bezvadné, provozní stránka fungovala a piloti maximalizovali výsledky.

Ve druhé třetině sezóny se však s nasazením prvních vylepšení dobře namazaný stroj zadrhl. V případě jiných týmů by to možná nebyla taková tragédie, ale kultura a tlak ve Ferrari jsou jedinečné. „Jsme o něco emocionálnější než ostatní týmy. Mým úkolem však je dostat z lidí to nejlepší za všech okolností,“ řekl Frédéric Vasseur.

„Dokážete to jedině tehdy, když vyrovnaněji reagujete na dění venku. V anglických týmech to vnímají s větším klidem, ale emoce a vášeň jsou zároveň součástí naší energie. Nemůžeme to ztratit, protože to může být naše výhoda. Například po vítězství v Monaku musím týmu připomenout, že jsme nevyhráli titul; po porážce v Kanadě je zase třeba říci, že to nebyla katastrofa. Rychlost jsme měli, ale pro řadu nedostatků se to neprojevilo,“ dodal Vasseur.

Mnozí říkají, že energii a vášeň Ferrari nelze popsat, ale musíte ji zažít. Jaký je svět Ferrari? Tuto otázku si kladou mnozí nezasvěcení a učit se musel i Fred, který do týmu přišel poprvé v roce 2023 a hned jako šéf stáje.

„Chápání Ferrari je pokračující proces. Nepřijde den, kdy se ráno vzbudíte a řeknete si, že jste právě pochopili Ferrari. S více než tisícovkou zaměstnanců nejprve musíte pochopit lidi,“ řekl Vasseur, který připomněl, že nějaké zkušenosti měl už při svém příchodu.

„Nezačínal jsem od nuly. V době mého působení v týmu Sauber jsem šéfoval zákazníkovi Ferrari. Pokud mám být upřímný, tak integrace nebyla náročná. V tomto byznysu pracují všichni podobně a všichni mají podobnou vášeň a DNA,“ vysvětlil Fred.

I když ve Ferrari dříve nepracoval, francouzský manažer má ve světě automobilových závodů obrovské zkušenosti. Založil a vedl juniorský tým ART, poté šéfoval Renaultu a nakonec Sauberu. Podle jeho vlastních slov není přechod z malého týmu do velkého nijak problematický, dokonce říká, že vést malou stáj je náročnější.

„Velikost týmu pro mě nebyla problém. Největší rozdíl nespočívá ve velikosti, ale v kultuře,“ prohlásil Vasseur. „Pro mě bylo těžší řídit menší stáj. Museli jsme dát dohromady rozpočet a poradit si s omezenými zdroji. Ze začátku to byl boj o přežití. Devadesát procent času jsem vysvětloval lidem, že nejsme na mizině.“

„Zaměstnanci týmu se obávali o budoucnost. Představil jsem jim lepší zítřky, vyprávěl jim o silných akcionářích a Alfe Romeo jako titulním sponzorovi, který s námi setrvá i v budoucnosti. Ve velkém týmu takové problémy nemáte. V Mercedesu, Red Bullu, McLarenu nebo Ferrari nemá nikdo obavy o svou existenci,“ konstatoval Fred.

Související zprávy

Diskuze