logo F1zpravy.czF1online.sk

Hotová jaderná fyzika. Pilotům se nelíbí zamotaná pravidla soubojů

Max Verstappen pred Landom Norrisom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala15. 7. 2024

Poslední závodní trojička opět otevřela téma toho, co by mělo být při vzájemných soubojích povoleno, co zakázáno a podle čeho by se to všechno mělo vyhodnocovat. Jezdci a komisaři se musí držet různých směrnic, které jsou však již tak komplikované, že piloti se při nich mohou cítit jako při studiu fyzikálních zákonů.

Adrian Newey se po své víkendové jízdě ve Ferrari 312, ve kterém Niki Lauda získal mistrovský titul, rozplýval nad tím, jak byla Formule 1 v minulosti jednoduchá. Přiznal také, že žasne nad tím, že si sport při konstruování šasi vystačil s technickými pravidly napsanými na dvou stranách. To si už dnes ani neumíme představit. Pro srovnání, pravidla pro rok 2024 mají téměř 180 stran.

Na délce a komplexnosti rovněž nabírá i sportovní část pravidel a v posledních letech k ní přibyly různé příručky a směrnice, jak smějí jezdci na trati předjíždět nebo se bránit, kdy smějí měnit směr, kdy mají právo na ponechání jedné šířky vozidla a kdy si může stopu svobodně volit bránící se jezdec.

„V průběhu let se to velmi zkomplikovalo,“ přikyvuje Lance Stroll, kterému se pravidla zdají být velmi zamotaná. „Když jsem začínal [v roce 2017], bylo to poměrně jednoduché: Máte-li vedle sebe monopost, na vnitřku nebo na vnějšku, tak mu musíte nechat jednu šířku.“

Tak prosté to už v dnešní době není. „Teď je to komplikované jako jaderná fyzika; kde musíte mít přední křídlo relativně k zrcadlu a také jste-li na vnějšku, právo na místo máte jen tehdy, když vaše přední křídlo je před jeho předním křídlem.“

„Je to extrémně komplikované. Formule 1 je asi dobrá v komplikování věcí,“ utrousil kanadský závodník. „Myslím si, že je-li vedle vás auto nebo nějaká jeho část, ať už napravo nebo nalevo, musíte mu nechat místo. Je to jednoduché a závodění je při tom čisté a férové. To je můj pohled na věc.“

„Tajná“ pravidla

Pro fanoušky jsou tato pravidla navíc zcela zmatečná. Neumí si totiž sami zkontrolovat, zda v tom nebo onom případě byly tyto směrnice dodrženy; ve Sportovních pravidlech F1 totiž chybí. Stejně jako například technické direktivy je mají k dispozici jen týmy, FIA a část z nich může proniknout na veřejnost. Běžný fanoušek se však k těmto informacím dostane takříkajíc jen „z druhé ruky“.

K vytvoření „pravidel závodění“ se FIA podujala po kontroverzních soubojích Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona v sezóně 2021. „Bylo to nejspíš zjednodušené a pak se to zase změnilo. Já jsem se tak nedíval na to, co dělají ostatní. Na trati mám zkrátka takovou zkušenost.“

„V minulosti platilo, že jste mohli udělat jeden pohyb. Následně při brzdění jste tam museli zůstat. Pokud jste se chtěli vrátit na závodní stopu a někdo byl na vnějšku, tak jste mu na výjezdu ze zatáčky museli nechat jednu šířku vozidla,“ připomněl Stroll.

Carlos Sainz souhlasí s tím, že pravidla jsou příliš složitá. „Podle mého názoru je jasné, že se při obraně můžete pohnout a pak vrátit. Vždy však musíte nechat šířku auta před bílou čarou, kam se druhé auto může vejít. Takové je pravidlo.“

„Mám však problém s tím, že po stránce závodění na to musíme nabalovat další pravidla. I bez toho jich už je mnoho. Kdybyste si přečetli pravidla a co máte podle nich dělat… Když jste na vnitřku, co máte dělat, abyste se na vnitřku ubránil; co máte udělat, když útočíte z vnějšku; co když útočíte, když se bráníte na vnějšku… Pravidla jsou strašně detailní a specifická.“

Hotová kombinatorika za jízdy. „Mám docela problém to všechno sledovat, když jezdím v rychlosti 300 km/h. V takových rychlostech nemůžete přemýšlet nad všemi těmi pravidly. Takže nechci už žádná další pravidla,“ vzkázal Sainz.

Podle Nica Hülkenberga to ale není všechno. Na různých podnicích komisaři přihlížejí k soubojům jinak přísně. „Myslím si, že minulý víkend [v Rakousku] se komisaři velmi angažovali. Byli velmi aktivní při rozdávání trestů. Myslím si, že v některých případech to s reakcí přeháněli.“

Související zprávy

Diskuze