logo F1zpravy.czF1online.sk

V Goodwoodu měl jezdit i Vettel, nakonec ho zastoupí „formulový stařík“ Horner

Monoposty Red Bullu, ilustračné
© Mark Thompson/X/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala14. 7. 2024

Víkendový Festival rychlosti v Goodwoodu je v plném proudu. V jižní Anglii jsme již viděli celou řadu skvostů ze světa čtyř a dvou kol, a mnohé se teprve představí. V neděli uvidíme také přehlídku monopostů Red Bullu, na které neměl chybět ani Sebastian Vettel. Nakonec ho však zastoupí šéf Red Bullu Christian Horner.

Red Bull letos slaví 20 sezón ve Formuli 1, a tak v Goodwoodu nesmí chybět. Hlavní oslavy Red Bullu se začnou rozhovory v neděli ve 12:40 našeho času, přičemž jeho monoposty uvidíme na trati v neděli od 15:10.

Na koho se můžeme těšit? V prvním monopostu Red Bullu RB1 se představí Christian Klien. Do mistrovských strojů z let 2010 až 2013 se posadí Mark Webber (RB6), Daniel Ricciardo (RB7), šéf týmu Christian Horner (RB8) a David Coulthard (RB9). Max Verstappen si zavzpomíná na rok 2021 v autě RB16B a Sergia Péreze můžeme vidět v prvním monopostu s přísavným efektem Red Bullu RB19 ze sezóny 2022.

To vše můžeme sledovat prostřednictvím streamu na oficiálním kanálu FOS v Goodwoodu na YouTube včetně jízdy Christiana Hornera, který tento víkend zaskakuje za Sebastiana Vettela. Němec má totiž na tento víkend jiný program.

Christian Horner před svou manažerskou kariérou naposledy závodil ve Formuli 3000 v sezóně 1998. Jak sám přiznal, od té doby v monopostu vůbec neseděl. Nejzkušenější šéf týmu v padoku se tak na akci musel patřičně připravit. Ve čtvrtek se představil v Red Bullu RB8 na silverstonském okruhu, kde Liam Lawson absolvoval filmovací den v letošním RB20.

„Byla to zábava. Poprvé jsem jezdil v autě Red Bullu a rozhodně poprvé jsem se ocitl v autě s ruční spojkou a dvěma pedály,“ zasmál se Christian Horner už přímo v Goodwoodu. „Sebastian Vettel měl jezdit v jednom z těchto monopostů, ale s rodinou je na dovolené a nemohl přijet do Goodwoodu, tak se mě kluci zeptali, proč se do něj neposadím já? Já jsem v monopostu neseděl od roku 1998 a v autě Formule 1 od roku 1993!“

Horner prozradil, že naposledy seděl v autě F1, když měl v roce 1993 testovat aerodynamiku Lotusu 102B na rovinkách okruhu Hethel. Tým zároveň připravoval tento monopost pro Lawrence Strolla, který jej odkoupil jako sponzor Lotusu v F1.

„Tak jsem si řekl, že ve čtvrtek budu mít příležitost zajezdit si v autě se spojkou na volantu a brzdovým pedálem vlevo. Byla to pro mě velká čest a pocta, že jsem mohl jezdit v jednom z těchto úžasných aut, v mistrovském monopostu. Takže tady v Goodwoodu budu o víkendu zaskakovat za Sebastiana,“ ozřejmil Horner.

Jaké měl dojmy z monopostu 30 let od jeho poslední zkušenosti s jízdou v autě F1? Horner potvrdil, co se mluví o nejrychlejších monopostech světa; že mají tolik přítlaku a takový aerodynamický odpor, že samotná aerodynamika má větší brzdný účinek než ty nejlepší brzdy z běžného provozu.

„Je ohromující, jak jsou tato auta rychlá a jak obrovský vliv má aerodynamika. Nejvíce mě zarazilo, že když jsem sundal nohu z plynu, tak jsem měl pocit, jako by někdo shodil kotvu,“ pobavil se Horner. „Je to jak tvrdě brzdit na cestovním autě. Když pak zatlačíte na brzdu, máte problém udržet bradu vzhůru. Tak mě to bavilo, že jsem prostřelil vstup do boxů a podařilo se mi z toho vyždímat extra kolo!“

Kromě Hornera a jezdců Red Bullu je v Goodwoodu také Adrian Newey, který v něm představil své hyperauto RB17. To ovšem není všechno. Posadil se i do mistrovského Ferrari 312 Nikiho Laudy.

„Jezdit v Nikiho starém autě, jeho mistrovském monopostu, je něco velmi výjimečného,“ řekl po své jízdě Newey. „Nikiho jsem dost dobře znal, takže je to něco výjimečného sedět v něm, v přesně téže sedačce a uvažovat, co asi zažíval a jak se na to všechno před startem připravoval.“

Související zprávy

Diskuze