Newey představil hyperauto RB17: 1200 koní, 15 000 otáček a rychlost Formule 1
Red Bull oficiálně představil světu hyperauto RB17, na kterém Adrian Newey pracoval poslední dva roky. A máme se na co dívat. Dvoumístná bestie neuchvátí jen oko fanouška motorsportu či ladných křivek, ale také duši každého technologického nadšence. Newey avizuje, že hyperauto z jeho dílny dokáže konkurovat i monopostům Formule 1.
O úmyslu červených býků postavit hyperauto RB17 jsme se dozvěděli na tiskové konferenci v červnu 2022 s Christianem Hornerem a Adrianem Neweym. Byl to právě geniální konstruktér, kdo se měl stát otcem celého projektu. Newey je k tomu víc než ideální kandidát. V minulosti navrhl nejen fiktivní prototyp Red Bull X2010, ale pracoval také na Astonu Martin Valkyrie. Nyní dokončil své třetí veledílo a představil ho světu.
Top technologie ze světa Formule 1
Red Bull RB17 je však úplně jiná šelma. Bude ji pohánět desetiválcový atmosférický motor, který svým výkonem překročí hranici 1000 koňských sil. K dispozici bude dodatečný 200koňový elektrický motor a rekuperační jednotka, kterou se vyznačují i monoposty F1. Spolu se tak noví majitelé budou těšit z 1200 koní, 15 tisíc otáček a maximálky na úrovni 350 km/h.
Monokok a karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a podobně jako královna motorsportu generuje přítlak díky přísavnému efektu.
Hmotnost auta je překvapivě nízká. Vážit bude méně než 900 kilogramů, což je jen o přibližně 100 kilo více než minimální hmotnostní limit v efjednotce. Úctyhodné číslo vzhledem k tomu, že do RB17 se vejdou dva lidé.
Adrian Newey si s autem vyhrál a zapracoval do něj i několik top vychytávek, se kterými se setkal během své bohaté konstruktérské kariéry. Nechybí aktivní závěsy, které jsme na začátku 90. let viděli na monopostu Williamsu, či využití foukaného difuzoru, což byla zase Neweyho doména za zlaté éry Sebastiana Vettela. Přítlak bude generován také s pomocí aktivní aerodynamiky s využitím pohyblivých zástěrek.
„RB17 jede až na hranu. Do jednoho auta vtěsná vše, co jsem se naučil během mé kariéry,“ říká Adrian Newey. „Byl bych rád, kdyby se na něj hledělo jako na skvostné umělecké dílo, které ještě nikdy nikdo nevyrobil s takovým výkonem, krásou, zvukem a požitkem z toho, že jej vlastníte.“
Rychlý jako monopost F1
Newey na začátku roku prozradil, že RB17 bude konkurovat i monopostům Formule 1. „Pokud bude v autě jezdit profesionální závodník, dokáže zajet časy jako ve Formuli 1. Svým způsobem je to ohromující, že toto auto, které bude dvoumístné, dokáže podat takový výkon.“
Postará se o to již zmiňovaný atmosférický desetiválec s 1000 koňmi, elektrický motor, nízká hmotnost, aktivní závěsy a obrovské množství přítlaku. „Maximální množství generovaného přítlaku je zastropováno na hranici 1,7 tuny, takže strop přítlaku bude téměř dvojnásobný oproti jeho hmotnosti. Je to prostě proto, že jinak by auto přetížilo pneumatiky.“
Úkolem aktivních závěsů bude filtrovat nerovnosti na trati. „Nebude skákat na každém hrbolu, nebude ani zdaleka tak tuhé jako auto F1 nebo monopost Le Mans. Je poměrně poddajné, ale zároveň nabízí možnost doladit nastavení auta. Týká se to aerodynamiky nastavením světlé výšky, ale i změnami mechanického balancu, tedy vyvážením mezi přilnavostí na přední a zadní nápravě. Toto auto tedy můžete nastavit tak, aby pasovalo široké škále jezdeckých technik, stylů a schopností.“
Vyrobeno bude jen 50 kusů
Máte-li zájem o koupi monopostu RB17, připravte si bez daně alespoň šest milionů eur. Měli byste však spěchat, protože vyrobených bude jen 50 kusů. Potenciální zájemci se mohou hlásit v samotném Red Bullu, ale většina aut se rozprodala už před spuštěním výroby.
Spolu s monopostem dostanete i kompletní servis: Přístup na simulátory Red Bullu, tréninky s profesionálním závodním instruktorem, ale také údržbu a přípravu auta „šitou na míru každému majiteli“ podle toho, jak často bude RB17 využívat.
První si Red Bull RB17 budou moci ohlédnout diváci na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde má hyperauto premiéru. Rakouská stáj chce na akci zároveň oslavit svých 20 sezón ve Formuli 1.