logo F1zpravy.czF1online.sk

Co se stalo s Ferrari? Vasseur vysvětluje návrat ke starému autu i kvalifikační výpadek

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 7. 2024

Hrdiny kvalifikace na VC Velké Británie se stali tři domácí jezdci z Mercedesu a McLarenu. Ferrari na druhé straně počítalo škody. Italský tým, který měl být hlavním vyzyvatelem červených býků, zažívá další propad jako z minulých sezón. Frédéric Vasseur se pokusil vysvětlit, co se děje v Maranellu.

Podobný scénář se v případě Ferrari opakuje poměrně často. Vzpomeňme si na roky 2012, 2017, 2018 či 2022. Když italský tým byť jen trochu přičichne k mistrovskému titulu, tak mu v průběhu sezóny jaksi dojde dech.

Od posledního vítězství v Monaku uplynulo už šest týdnů, během kterých se Scuderia trápí. Velkou naději představovalo španělské vylepšení, ale s ním jsou spojeny i značné problémy. „V pátek jsme na našich autech nasadili obě specifikace. Pro poskakování jsme se rozhodli vrátit k té staré,“ vysvětluje páteční testy a sobotní rozhodnutí vrátit se k verzi z Imoly Frédéric Vasseur.

Ani toto rozhodnutí zcela neeliminovalo poskakování, ale alespoň trochu se jej podařilo dostat pod kontrolu. Kromě toho se zdá, že balíček ze Španělska bude spíše vyhovovat pomalejším okruhům. „Silverstone má rychlé zatáčky, ve kterých nám balík nepřinášel žádný užitek, ale nejsem si jistý, že to by byla odpověď na tento špatný výsledek.“

Charlesu Leclercovi jakoby „návrat do minulosti“ nevyhovoval tak jako Carlosu Sainzovi, který už začátkem týdne radil svému týmu zanechat španělské novinky. Přesvědčily ho o tom jízdy na simulátoru.

„Stoprocentně jsme se shodli na návratu k předchozí specifikaci. V pátek bylo zřejmé, proč se objevilo poskakování a vzhledem ke konfiguraci okruhu v Silverstonu to dávalo dokonalý smysl,“ zareagoval šéf stáje.

Pár chyb v kokpitu i na boxové zídce

Pod sedmé a jedenácté místo Scuderie se podepsalo několik faktorů, vysvětluje Vasseur. „V Q2 se devět monopostů vešlo do jedné desetiny. Celkově jsme to nedokázali poskládat dohromady. Nejsme v nejlepší kondici ani na kvalifikaci, ani na závod. Leclerc však udělal chybu ve třinácté zatáčce, která ho stála tři desetiny sekundy. Když se v jedné desetině ocitne tolik aut, je to těžké.“

„Jak jste také mohli vidět, výjezd z boxů v Q3 byl jeden chaos,“ připomněl napjatý závěr, ve kterém se o pozici natahovali Russell, Sainz, Piastri a Alonso. Scuderia si však stejně jako McLaren a Aston Martin může zpytovat svědomí za to, že svého jezdce tak pozdě vyslala na trať.

„Sainz bojoval s Alonsem a Piastrim a určitě neměl ideální výjezdové kolo. Až do čtvrté zatáčky byl v dobré pozici, ale pak ztratil půdu pod nohama a my jsme to nedokázali poskládat. Jde tu spíše o operativní stránku než o cokoliv jiného,“ poznamenal francouzský inženýr.

V Monaku jsme nebyli mistři a teď nejsme hlupáci

Při pohledu na postupný pád Ferrari se vysloveně nabízejí slova Fernanda Alonsa z Kanady, který si po kvalifikaci utahoval ze svého bývalého týmu: „Ocitli jsme se před dvěma auty Ferrari, které už v Monaku vyhrálo mistrovský titul,“ uštěpačně připomněl obrovské oslavy italské stáje, které se ukázaly jako velmi ukvapené. Pro tifosi je to další krutá rána, kterou zažívají rok co rok.

Co se stalo s Ferrari? Odpovídá Frédéric Vasseur: „Co se stalo od Monaka? Inu, v Q2 jsme se dostali do jedné desetiny za Russella a pak jsme měli k ničemu Q3,“ zdůraznil šéf Ferrari tento silverstonský „úspěch“. Až tak tragicky to tedy nevidí. „Po Monaku z nás nebyli mistři světa stejně, jako dnes z nás nejsou hlupáci. S klidem se musíme pokusit vše poskládat, dát dohromady dobrou kvalifikaci a nevyvozovat závěry o našem potenciálu nebo závodní rychlosti.“

Jedno se 56letému manažerovi musí nechat, a to je jeho optimistický pohled na věc. Ferrari ho určitě potřebuje, ačkoli někdy mohou taková vyjádření jako z příručky věčného pozitivisty působit až otravně. Zejména po takové kvalifikaci, ve které Ferrari neporazily jen Mercedesy a McLareny, ale dokonce i Nico Hülkenberg z Haasu.

„Já se těším s Hulkem i Haasem. Mně nezáleží na tom, kdo je před námi, protože my musíme být vpředu před všemi ostatními,“ prohlásil Vasseur. „Byl bych raději, kdyby byl před námi Nico a Haas než ostatní. Není to frustrace. Za těchto okolností jsme neodvedli dostatečně dobrou práci. Když je osm až deset aut tak blízko u sebe, musíte být perfektní.“

Ferrari perfektní nebylo. Pokusí se to napravit v neděli, ale rozhodnout může i počasí. „Nevím, jestli bych si vybral sucho nebo mokro. Myslím si, že to bude podobně chaotické jako v sobotu a to bude pro nás lepší. Pokud se naskytne příležitost, musíme být připraveni chopit se jí. Mezitím se jí pokusíme chopit bez toho, abychom bezhlavě riskovali.“

Související zprávy

Diskuze