Vasseura zaujaly Verstappenovy testy v Imole: Jejich účelem byl vývoj
Testování je v moderní Formuli 1 výrazně omezeno až zakázáno. Max Verstappen přesto vyrazil na trať před Velkou cenou Španělska, což v padoku nevyvolalo žádný větší rozruch. Tyto testy však zaujaly Frédérica Vasseura, který uvažuje, zda by nebylo lepší pravidla upravit.
Red Bull stále hledá lék na hrbolaté tratě a obrubníky. Rozhodl se proto sáhnout po zajímavém řešení: Maxe Verstappena vyslal do Imoly, kde s monopostem RB18 strávil jeden celý den. Nizozemec si tak mohl přímo porovnat jízdu v autě z roku 2022 s tím současným, protože VC Emilia Romagna se uskutečnila jen před pár týdny.
Červeným býkům to může ukázat cestu ven z problémů, ve kterých se ocitli. Pokud zjistí, které komponenty na současném monopostu komplikují jízdu na nerovnostech, v následujících měsících se je budou moci pokusit zdokonalit. V neposlední řadě takové jízdy mohly Red Bullu napovědět, jak mezitím minimalizovat tento handicap s použitím nastavení.
Jak je možné, že Max Verstappen mohl vlastně takhle jezdit? Zakázán totiž není každý typ testování. Pravidla znají několik druhů a „testování současných vozidel“ je až na pár výjimek zakázáno. Regule jsou však o něco volnější při testech „předchozích“ aut, která mají dva až pět let, tedy byla vyvinuta pro sezóny 2020 až 2022. Letos je tedy první rok, kdy mohou týmy dosyta testovat monopost s přísavným efektem. Pro mladé jezdce je to velké plus, protože se dostanou do styku se současnou generací aut.
Na druhé straně se však dají použít i při vývoji, pokud se na testech nepředstaví mladík, ale hlavní pilot stáje, poukázal na potenciální problém Frédéric Vasseur. Šéf Ferrari naznačuje, že nejlepší by bylo pravidla upravit.
„V průběhu sezóny jich odjedeme asi méně než deset,“ zamyslel se nad tím, jak často Ferrari testuje s dvouletým autem, Frédéric Vasseur. „Při tomto tématu můžeme rozlišovat. Testování starších monopostů můžete provádět i s vašimi jezdci. Když to děláte týden před závodem, je to pro mě spíše o vývoji než o něčem jiném.“
Testování ve Formuli 1 je již nyní výrazně omezeno, takže v zájmu výchovy mladých talentů je důležité ponechat jim alespoň tuto možnost přípravy. To je také hlavní důvod, proč F1 povoluje v podstatě volné jízdy ve dvouletých autech. Účelem Verstappenova výjezdu do Imoly však bylo něco jiného.
„Nestěžuji si na to. Je to uvedeno v pravidlech a celkem OK,“ ujistil šéf Ferrari, ale nadhodil otázku, zda je takové testování v pořádku. „Je to spíše vývoj než cokoli jiného. Účelem nebylo dopřát Maxovi nějaké kilometry mezi Barcelonou a Rakouskem (Kanadou, pozn. red.), že v úterý nemáte nic na programu, tak si zajedete do Imoly. Je jasné, že se to týká vývoje.“
Ferrari podle Vasseura v průběhu roku absolvuje „dva až čtyři“ testovací dny se současnými jezdci, ale většinou na vlastním okruhu ve Fioranu. Na zbytek testovacího programu nasazuje rezervní a testovací jezdce jako například Ollieho Bearmana.
„Druhý způsob je odjet to s mladým jezdcem. V tom případě mu dáváte možnost nasbírat kilometry pro simulátor a pomoci mu s rozvojem. Je to jiný přístup k věci,“ rozlišuje Vasseur. Je tedy možné, že Ferrari se pokusí toto téma otevřít i oficiální cestou, omezit jízdy se současnými jezdci, ale zachovat tuto příležitost pro rezervní či mladé piloty. „Pokud to budeme kontrolovat, tak tyto dva přístupy rozdělíme na dny, kdy jezdíte s vašimi jezdci a dny, kdy jezdíte s piloty, kteří za vás nezávodí.“