logo F1zpravy.czF1online.sk

Ve Ferrari považovali další vítězství v Le Mans za „nemožné“: Toyota měla převahu

Nicklas Nielsen, Miguel Molina, Antonio Fuoco
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 6. 2024

Letošní sezóna Mistrovství světa vytrvalostních závodů se pro Ferrari vyvíjela velmi nelichotivě. Jak už to však bývá, vítězství v Le Mans je prestižnější než titul v celkovém hodnocení. Mnozí Ferrari obviňují, že taktizují s pravidlem balance of performance a jejich slabé výkony v úvodu roku byly jen snahou nedostat příliš velký balast na nejdůležitější závod sezóny. Samotní šéfové stáje však tvrdí opak.

Porsche vypadalo na prvních třech závodech sezóny velmi dobře, na paty jim šlapala Toyota, zatímco Ferrari se dostalo na stupně vítězů jen jednou. Nejlepším výsledkem posádky s číslem 50 bylo třetí místo, posádky s číslem 51 dokonce čtvrté. První jmenovaná parta však v Le Mans zvítězila a druhá skončila na stupních vítězů.

Bylo to ohromující a nesmírně vyrovnané divadlo. Až devět posádek dojelo do cíle v jednom kole s vítězem. Vzhledem k předchozím výsledkům triumfovalo překvapivě Ferrari. Bylo to však tak překvapující? Vždyť speciál 499P zde vyhrál i loni. Podle šéfa programu sportovních automobilů Ferrari Antonella Coletty to však překvapení bylo.

„Nepřicházeli jsme sem jako favorité. Vzpomínám si, jak jsem si po sobotním testu i po volných trénincích říkal, že beze změn v počasí a dalších problémů je pro nás nemožné zvítězit,“ řekl Coletta.

„Po startu jsme byli konkurenceschopní, ale jak dobře víte, na 24 hodin Le Mans se to může změnit kdykoli během dne. Pokud jste konkurenceschopní na startu, nemůžete mít jistotu, že budete konkurenceschopní i před cílem,“ říká šéf Ferrari.

„Během závodu se vystřídalo na čele množství aut. Pro nás to bylo o to složitější, že posádky s číslem 51 a 83 startovaly s penalizacemi z kvalifikace. Nepamatuji si, kolik trestů jsme dostali v průběhu závodu, ale bylo jich mnoho. Kromě toho jsme měli problém se dveřmi. Vyhráli jsme však podruhé a za to jsem velmi šťastný,“ řekl spokojeně Coletta.

Cannizzo: Toyota byla na mokré trati rychlejší

Přidává se také technický ředitel projektu Ferrari ve sportovních automobilech Ferdinando Cannizzo, podle kterého nebylo jeho auto na Circuit de la Sarthe pokaždé nejrychlejší. Výsledky předchozích závodů určili favority, kteří svůj status potvrdili i v kvalifikaci. Ferrari však mělo skvělé závodní tempo a vyrovnalo se i s proměnlivými podmínkami.

„Před závodem jsem nebyl tak optimistický,“ říká Cannizzo. „Věděli jsme, že zejména na Toyotu něco ztrácíme. Zdůraznil jsem také, že známe naše silné stránky a naším úkolem bylo využít je a zároveň minimalizovat naše slabiny.“

„Velmi nám pomohlo, že jsme věděli, jaká je naše slabina, a celý týden jsme pracovali na jejím minimalizování. V prostřední fázi závodu dvakrát pršelo. Toyota měla v té době určitě nejrychlejší auto, o tom není pochyb. Měli spoustu přítlaku a odvedli vynikající práci. Na suchu byl náš balíček pravděpodobně lepší než Toyota, zejména na středně tvrdých pneumatikách,“ řekl Cannizzo.

Související zprávy

Diskuze