logo F1zpravy.czF1online.sk

Norris varuje, že po příchodu nových pravidel se pole vyrovná až kolem roku 2028

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala13. 6. 2024

Období před příchodem nových pravidel je vždy pro Formuli 1 velmi vzrušující. Nikdo totiž dopředu neumí říct, komu se podaří postavit mistrovský monopost a kdo se propadne. Jedno je však podle Landa Norrise jisté a v roce 2026 nás to může opět mrzet: Rozestupy mezi jednotlivými týmy se výrazně zvětší.

Kvalifikace na Velkou cenu Kanady patřila k nejtěsnějším v historii. Prvních sedm jezdců se vešlo do tří desetin vteřiny a v bitvě o pole position dokonce muselo rozhodovat to, který pilot dokončil své kolo dříve. George Russell a Max Verstappen totiž zajeli identický čas 1:12,000.

„Myslím si, že takové dny se už nezopakují,“ zamyslel se Lando Norris s výhledem na rok 2026. „Takové dny, jaké jsme zažili v uplynulých týdnech, pravděpodobně neuvidíme v roce 2026, 2027, 2028, nebo tedy spíše v sezónách 2028 a 2029. Takhle to vždy chodí.“

„Rozestupy jsou po každé změně pravidel velké. Dokonce i na konci předchozí éry v roce 2021 to opět začínalo být těsnější. Red Bull bojoval s Mercedesem a všichni si byli vyrovnanější. Inu a pak se to opět natáhlo,“ připomněl dominanci Red Bullu z posledních dvou let.

O to víc bychom si měli užít aktuální sezónu a zřejmě i tu následující. „Red Bull zažil své časy, ale teď se nám daří přiblížit. Už se tam dostáváme, takže příští rok by měl být vzrušující pro všechny od prvního až po posledního. Bude to napínavé, ale v roce 2026 se to všechno pomine.“

Liberty Media by se podle Landa Norrise měla rozhodnout, po čem vlastně touží. Na jedné straně může pokračovat v cyklech, které potrvají čtyři-pět let a opravdu napínavé to bude až v posledních dvou sezónách, nebo vsadí na větší stabilitu pravidel. Vzhledem k tomu, že v roce 2030 se čeká začátek dalšího cyklu, na to zřejmě máme odpověď.

„Nová pravidla možná přinesou jisté benefity v závodech, ale některé věci zase mohou být horší. Zřejmě uvidíme jiný typ závodění, takže je to komplikované a neexistuje na to jednoduchá odpověď. Já tu odpověď také neznám. Nemyslím si, že někdo ví, jak přesně to dopadne,“ pokračoval Norris.

Budoucnost nikdo nedokáže předpovědět, ale z minulosti se lze poučit. „Vždy ke konci pravidel uvidíme takové dny, jaký jsme viděli v sobotu. Už se sem nahoru dostal i Mercedes. O čelo tak bojují čtyři týmy, tedy osm aut. Uvidíme různé vítěze, což je vzrušující pro diváky.“

„Takové něco však určitě neuvidíme v roce 2026. Takže závisí to na tom, zda chcete udržet takovou úroveň napětí a zachovat výzvy, nebo to chcete pokaždé měnit a zažít pár let, kdy bude pole roztroušené,“ uzavřel pilot McLarenu.

Související zprávy

Diskuze