Co s červenými vlajkami v Monaku? Piloti žádají FIA, aby mazala časy
Kvalifikace v Monaku zvykne být vysoce riziková, jelikož v zajetí bariér se téměř žádná nestandardní situace neobejde bez vyvěšení žluté a červené vlajky. Problém nastává, když na přerušení kvalifikace získá jezdec, který ji způsobil. Piloti si proto už déle pohrávají s myšlenkou mazání časů těch, kteří mají na svědomí přerušení.
Sami však takové rozhodnutí přijmout nemohou. Takovou pravomoc má jen Mezinárodní automobilová federace. Piloti proto na ni vyvíjejí tlak, aby přehodnotila svůj přístup k mazání časů po červených vlajkách.
„Na městských tratích jsme viděli očividné případy, kdy se mezi námi, jezdci, objevili lidé, kteří úmyslně způsobili červené vlajky,“ prohlásil Carlos Sainz, ale nikoho nejmenoval. Dokázat někomu úmysl je v takovém Monaku prakticky nemožné.
Proto by se měly mazat časy za způsobení přerušení všem potenciálním viníkům bez rozdílu. „FIA možná nebyla až tak přesvědčená o úmyslu. My jezdci však víme, co je schválně a co ne. Jsem zvědavý, jaký přístup zvolí tento víkend. V Monaku je to vždy velké téma. Doufám jen, že v zájmu nejlepší show a férového závodění v Q1 a Q3 vyrazíme na trať a předvedeme na ní vše bez zbytečného riskování.“
V minulosti jsme v Monaku byli svědky několika kontroverzních situací. Můžeme připomenout rok 2006 a kauzu Rascasse, když Michael Schumacher zaparkoval své Ferrari a ostatním zabránil se zlepšit, ale také sezónu 2014 a chtěné-nechtěné přebrzdění Nica Rosberga v Mirabeau, po kterém následovaly žluté vlajky. Ty připravily Lewise Hamiltona o šanci vylepšit svůj čas.
Ročník 2022 zase přinesl hodiny Sergia Péreze před tunelem, o kterých se však nejvíce mluvilo po VC Brazílie. Max Verstappen na ní odmítl pomoci Sergiovi Pérezovi. Údajně proto, že Pérez v Monaku zastavil úmyslně, aby neklesl v pořadí. V konečném důsledku díky tomu závod vyhrál.
Podle Estebana Ocona je třeba něco dělat. „Pokud se nemýlím, FIA to zkoumá. Nedávno jsme to probírali na některých jezdeckých briefinzích, že budou monitorovány situace, kdy pilot způsobí červenou vlajku. Myslím si, že dělat něco takového by bylo rozumné, protože v minulosti jsme viděli jezdce, kteří způsobili problémy a ostatní nemohli zajet svá kola.“
Ředitel Asociace jezdců velkých cen GPDA George Russell s Oconem souhlasí. Kromě toho připomněl, že překážkou nemůže být ani technické zabezpečení. „Souhlasím s Estebanem. V kvalifikaci nám neustále mažou časy za traťové limity, takže si myslím, že když způsobíte žlutou nebo červenou vlajku, pravděpodobně byste měli přijít o svůj čas.“
Max Verstappen konstatoval, že je to „dobrý nápad“ a Sergio Pérez přikývl. „Ano, to určitě. Tak by to mělo být. V posledních letech jsme se snažili na to tlačit, ale zatím k tomu nedošlo.“
Mazání kol po způsobení přerušení je běžnou praxí například v IndyCar. Pokud pilot zapříčiní vyvěšení žluté vlajky, přijde o nejlepší čas v daném segmentu, a pokud po jeho nehodě je nutné vyvěsit červenou vlajku, ředitelství závodu mu škrtne hned dvě nejrychlejší kola.
O červených vlajkách by se mělo diskutovat na pátečním jezdeckém briefingu.