logo F1zpravy.czF1online.sk

Nezměnili jsme směr vývoje monopostu, říká Clear

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 5. 2024

První velká vylepšení Ferrari jsou zde. Jak už to na začátku evropské části sezóny bývá, podoba několika monopostů se mění a došlo k nasazení prvních velkých balíků vylepšení. McLaren v Miami ukázal, jak důležité jsou první plody práce na letošním vývoji. Nyní je na řadě Ferrari, které provedlo na autě viditelné změny.

Nejde o žádnou změnu konceptu, ke kterému Ferrari muselo přistoupit loni. Jedná se o další přirozený krok při vývoji auta, které se v úvodní fázi sezóny ukázalo jako nejbližší pronásledovatel Red Bullu. McLaren však také tlačí na pilu a ve Ferrari se potřebují posouvat dopředu. Prvním ovocem jejich práce jsou nové přední a zadní křídlo, nové bočnice, nová podlaha, nový kryt motoru, difuzor a zadní zavěšení. To jsou více než zásadní změny a podle některých zpráv si Ferrari od novinek slibuje zlepšení minimálně o tři desetiny.

„Změny můžete vidět na první pohled,“ řekl výkonnostní inženýr Ferrari Jock Clear. „Provedli jsme je v klíčových oblastech – v okolí podlahy, v oblasti kolem zadních pneumatik, pod zadním křídlem a podobně.“

„Upřímně, jde o přirozená vylepšení. Nezměnili jsme směr vývoje monopostu. Tento upgrade přináší drobný posun v tom, čemu říkáme převažování auta. Při některých rychlostech totiž dodávalo více výkonnosti, v jiných však možná méně, takže, jak my říkáme, trochu to otočí s naší mapou,“ pokračoval Clear svými typicky anglickými jazykovými figurami.

Ve zkratce se však Ferrari snaží o vyváženější stroj v rychlých, středně rychlých a pomalých zatáčkách. V Číně například tým zjistil, že rozdíl mezi výkonností ve dvou různých typech zatáček se může velmi lišit. Potřebujete však vyvážený stroj na každé trati a za každých podmínek a přesně o to Ferrari usiluje.

„Snažíme se dosáhnout menšího posunu vyvážení při průjezdu zatáčkou – na vjezdu, na vrcholu a na výjezdu z ní. Díky tomu získáte konzistentnější auto, kterému pilot více důvěřuje a může s jistotou přenášet rychlost,“ vysvětlil Clear.

Při vnějším pohledu vidíme změnu důležitých aerodynamických prvků. Napříč celým startovním roštem sledujeme trendy v oblasti bočnic, karoserie, podlahy, difuzoru, zadního křídla a podobně. Úloha inženýrů je vždy stejná – dostat co nejvíce vzduchu do těch nejdůležitějších míst.

„Je to o vyčištění proudění vzduchu v oblasti zadních kol a difuzoru,“ říká Clear. „Pak samozřejmě chcete dostat co nejvíce energie na zadní křídlo. O to se snaží všichni. To vám přináší generický přítlak. Z estetického pohledu je to výsledek tohoto snažení. Z vnějšího pohledu vidíte výsledek vašeho soustředění na klíčové oblasti vývoje.“

Související zprávy

Diskuze