logo F1zpravy.czF1online.sk

Pro jezdce je 24 velkých cen příliš mnoho. Nemusíte tady jezdit, vzkázal Domenicali.

Lewis Hamilton, Lando Norris po štarte VC Číny 2024
© LAT Images/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 4. 2024

Formule 1 v posledních letech neustále navyšovala počet velkých cen. V současnosti se číslo stabilizovalo na 24, ale již se ozývají hlasy, že Liberty Media vidí ještě jedno nebo dvě místa v kalendáři. Stefano Domenicali však ujistil, že v nejbližší budoucnosti se číslo 24 nebude zvyšovat, i když podle jezdců je to již mnoho.

Piloti Formule 1 se málokdy shodnou, ale v této otázce působí anketa naprosto jednoznačně. Aktuální kalendář vystavuje ohromnému tlaku a přetížení zaměstnanců týmů, kteří se nemohou těšit z luxusu v podobě soukromých letů a vysokých výplat. Nespokojenost však pokaždé naráží na odmítnutí ze strany vedení sportu, které uvažuje jinak.

„Nejdůležitější je, jakou daň si to vyžádá na mechanicích a inženýrech,“ řekl o přeplněném kalendáři pilot McLarenu Lando Norris. „Nemyslím si, že pro nás jezdce je to tak hrozné. My si nemůžeme stěžovat. Jsou zde však stovky našich mechaniků a inženýrů, kteří musí hodně cestovat. Není to zdravé a není to udržitelné.“

„My nemáme problém. Neměli byste se na to ptát nás, ale spíše zbytku našich týmů. Limitujícím faktorem není, jestli můžeme do auta nasednout každý den, protože podle mě můžeme, ale prioritou by měly být samotné týmy,“ dodal Norris.

Přidávají se i další. V podstatě všichni jezdci se vyslovili naprosto jednohlasně. Dlouhodobým kritikem přeplněného kalendáře je i Max Verstappen. Ten se již několikrát vyjádřil, že nabitý program může být důvodem, proč z Formule 1 odejde předčasně. „Mám pocit, že už jsme daleko za hranou. Vím, že jsem stále mladý, ale také vím, že s 24 závody každý rok nebudu pokračovat v kariéře dalších deset let,“ prohlásil Holanďan.

„Jak řekl i Lewis, myslím, že jde o kvalitu, ne o kvantitu. Už jsem to řekl dříve a řeknu to i teď, taková situace není udržitelná. Miluji závodění a hodně závodím i mimo Formuli 1, ale v jednom okamžiku vám začne záležet na kvalitě vašeho života a množství času mimo domov. Přijde okamžik, kdy raději budete sedět doma a věnovat se jiným projektům, protože je šílené, kolik tomu musíte obětovat. Miluji to a momentálně s tím nemám problém, ale vím, že za pár let se to změní,“ varuje Verstappen.

Lewis Hamilton upozornil na další negativní stránku současné situace, kterou je ekologická udržitelnost. To je jeden z hlavních cílů Formule 1, ale vlastně jen do té doby, dokud to neohrozí ohromující zisky tohoto sportu.

„24 závodů je už možná za hranou. Musíme si dávat pozor na kvalitu, ne na kvantitu. Musíme také myslet na vliv, jaký máme na náš svět. Čím více závodů pořádáme, tím více musíme cestovat. Udržitelnost by měla být v centru pozornosti směrem do budoucna,“ upozorňuje Hamilton.

Na čtvrtou negativní stránku současného trendu poukázal Carlos Sainz. Ten je velkým fotbalovým fanouškem a jako příklad použil Ligu mistrů, ve které může tým za sezónu odehrát maximálně třináct zápasů. Tento formát je léty ověřený, prakticky se nezměnil a i když se zápasy hrají uprostřed týdne, právě exkluzivita pomohla ke globálnímu puncu celé soutěže.

„Mám velmi rád Ligu mistrů, kterou nemůžete sledovat příliš často. Zápas Ligy mistrů spojuje programy lidí v ten den. Formule 1 riskuje, že se jí fanoušci přesytí. Když budou závody každý víkend, lidé na nich ztratí chuť. Myslím si, že Formule 1 musí zůstat exkluzivitou, lidé se musí těšit na závod, ne si ji náhodou zapnout každý víkend jako nějaký ligový zápas,“ vzkázal Sainz.

Tvrdá odpověď Liberty Media

Tyto stížnosti a starosti se však nesetkaly s velkým pochopením ze strany Liberty Media. Ta na jedné straně slibuje, že počet závodů se v dohledné budoucności nebude zvyšovat, ale zároveň tvrdě odmítá snižování. Odpověď generálního ředitele Formule 1 Stefana Domenicaliho je více než výmluvná.

„Myslím si, že 24 je optimální číslo,“ prohlásil Ital pro televizi Sky. „V letošním roce jsme oznámili nový kalendář mnohem dříve, aby se každý mohl připravit. Byl to další krok ve snaze regionalizovat kalendář. Nemůžeme to udělat úplně, ale myslím si, že jsme učinili správný krok, takže jsem velmi spokojen.“

„S jezdci jsem mluvil. Když chcete jezdit, můžete jezdit každý den; když nechcete, tak to není povinné. Je to otázka respektu k fanouškům, kteří je chtějí vidět. Máme zodpovědnost vůči našim fanouškům, partnerům, promotérům, sponzorům či vysílatelům. Kouzlem našeho sportu jsou hrdinové, kteří se musí těšit z toho, co dělají,“ prohlásil Domenicali.

Související zprávy

Diskuze