logo F1zpravy.czF1online.sk

Pokusil se Alonso vybrzdit Russella? Španěl si ho prý nevšímal, telemetrie naznačuje něco jiného

Nehoda Georgea Russella
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala25. 3. 2024

Závěr Velké ceny Austrálie poznamenal souboj Fernanda Alonsa s Georgem Russellem, z něhož vzešla i hrozivě vypadající nehoda. Na první pohled se zdálo, že George Russell si za vyřazení mohl sám, ale při podrobnějším zkoumání padá stín podezření i na samotného Alonsa. Komisaři budou zkoumat, zda se nepokusil svého soupeře vybrzdit.

K incidentu došlo v šesté zatáčce. Ta byla pro obranu Fernanda Alonsa klíčová, protože právě po ní následuje dlouhá DRS zóna. Španěl si musel v každém kole pečlivě připravit svou obranu, aby dal Mercedesu na čerstvějších pneumatikách co nejmenší šanci na předjížděcí manévr.

V osudném kole se však George Russell neudržel na trati. Při nájezdu do šesté zatáčky se dostal příliš blízko difuzoru Fernanda Alonsa, ztratil přítlak na přední nápravě a když mu monopost vystřelil, byl už jen pasážerem. Na první pohled nebylo jasné, proč se komisaři rozhodli právě tento incident vyšetřovat.

Dostupná data z telemetrie však ukazují na Fernanda Alonsa jako na hlavního podezřelého. Španěl měl v tomto úseku neobvykle brzdit hned dvakrát, což mohl být pokus o vybrzdění pilota Mercedesu. Jelikož nic takového nečekal, mohl v panice šlápnout na brzdu a tím způsobit nehodu. Je třeba poznamenat, že Alonso byl v zatáčce o 35 km/h pomalejší než v předchozím kole.

Fernando Alonso v zóně pro novináře obhajoval svou jízdu tím, že ani pořádně nesledoval, co se dělo za ním. „Samozřejmě, já jsem se soustředil na to, co se děje přede mnou, ne za mnou,“ poškrábal se po nose zkušený Španěl, kterému snad jen málokdo uvěří, že si Russella za sebou nevšímal.

Pilot Aston Martinu pokračoval ve své obraně: „Posledních patnáct kol jsem měl nějaké problémy, týkalo se to baterie. Na konci závodu jsem se trochu trápil. Nemohu se soustředit na monoposty za mnou. Podle všeho je však v pořádku. Když jsem uviděl jeho auto, dělal jsem si starosti.“

Reportérka Sky Sports se přesto ještě zastavila u George Russella a otázce, zda si ho všímal, nebo se skutečně soustředil jen na trať před sebou. „Věděl jsem, že se blíží. Už pět nebo šest kol byl v dosahu DRS,“ připustil. „Bylo to velmi těsné, ale jak jsem řekl, já jsem jel kvalifikační kola a snažil jsem se být co nejrychlejší.“

„Nebyl to snadný závod, celkově to nebyl jednoduchý víkend po stránce rychlosti. Dnes jsme měli štěstí se strategií, s Lewisovým vyřazením a safety carem, ale nemůžeme skrývat, že jsme měli problémy s tempem,“ odchýlil se od tématu Alonso.

Komisaři teď budou zkoumat, proč se Fernando Alonso zachoval na brzdách jinak, a ten bude muset vše vysvětlit. V tomto směru mu mohou pomoci případné důkazy o problémech s plynovým pedálem. Od nehody až po šachovnicovou vlajku se totiž v Alonsově vysílačce zmiňovaly i ty.

„Zkontrolujte plynový pedál,“ oznamoval svému inženýrovi a vysvětloval mu, že se pod ním zřejmě něco zaseklo a nedaří se mu ho naplno stisknout. „Musím tlačit celou svou silou.“ Tato slovní výměna ve vysílačce a ani potenciální problémy s plynovým pedálem nevysvětlují, proč Alonso v šesté zatáčce dvakrát zatlačil na pedál brzdový.

Na verdikt FIA čekáme.

Související zprávy

Diskuze