logo F1zpravy.czF1online.sk

Bearman ohromil Togninalliho už ve Fioranu: Tlačil na to hned od začátku

Matteo Togninalli
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 3. 2024

Formule 1 byla v Saúdské Arábii svědkem příběhu, který nebyl v žádném scénáři. Britský mladík Oliver Bearman absolvoval v osmnácti letech nečekanou premiéru v nejvyšší motoristické třídě, když zánět slepého střeva vyřadil z boje Carlose Sainze. Očekávání byla nulová, ale šéf traťových inženýrů Ferrari Matteo Togninalli tušil, že bychom mohli být svědky něčeho skvělého.

Italský inženýr zastává ve Ferrari stejnou funkci jako Andrew Shovlin v Mercedesu, ale na rozdíl od něj vystupuje na veřejnosti a v médiích mnohem sporadičtěji. Jde však o jednoho z nejdůležitějších mužů v červeném v paddocku a na boxové zídce má velmi důležité slovo. U něho se totiž scházejí informace z obou polovin garáže během závodního víkendu.

Byl proto důležitým mužem i pro Olivera Bearmana, kterého čekal v Saúdské Arábii nečekaný a náročný debut, ale zvládl ho na jedničku, i když o autě a o trati nevěděl dost. Za velmi krátkou dobu si však dokázal osvojit vše potřebné a výsledkem byl zisk šesti bodů.

„Oliverovi se v Saúdské Arábii podařilo za velmi krátký čas absorbovat všechny důležité informace před kvalifikací a závodem,“ řekl šéf traťových inženýrů Ferrari Matteo Togninalli pro Automoto.it. „Během závodního víkendu se potřebujete soustředit na věci, které musíte dělat. S Oliverem jsme se soustředili na to základní, optimalizaci kola v kvalifikaci a přípravu na závod.“

„Řekli jsme mu, ať se soustředí spíše na pneumatiky, ne na čas. Mluvili jsme o práci v závodě, startovací proceduře, zastávkách v boxech a bezpečném návratu na trať, což je v provozu velmi složité. Byly to jen nezbytné informace. Vyhnuli jsme se podrobnostem, abychom ho nezahltili,“ vysvětlil Togninalli.

I od nepřejících během saúdskoarabského víkendu zaznělo, že Bearman přece neseděl v kokpitu Formule 1 poprvé, ale i šéf traťových inženýrů vysvětlil, že to není vůbec tak jednoduché. Příprava na závodní víkend začíná dávno před volnými tréninky, přičemž Ollie vynechal první i druhý. Před jeho výjezdem na trať bylo tedy nezbytné soustředit se jen na to základní.

„Potřebovali jsme si vytvořit seznam nejdůležitějších věcí, které se má naučit, takže jsme toho museli zvládnout mnohem více a zároveň mít vše pod kontrolou. Nakonec všechno skončilo nejlépe, jak jen mohlo. Ollieho výsledek byl bezpochyby fantastický,“ pochválil svého svěřence Togninalli.

Ten ho na trati neviděl ani zdaleka poprvé. Ve skutečnosti absolvoval Bearman premiéru v říjnu minulého roku, když ve Fioranu jel s monopostem Ferrari staré generace z roku 2021. Už tehdy prý bylo zřejmé, že jde o výjimečného jezdce.

„Ollie mě poprvé překvapil na trati ve Fioranu v říjnu 2023, když zajel první měřené kolo v monopostu Formule 1. Jeho maminka a tatínek byli s námi v garáži a i když byl na pro něj úplně nové trati, dokázal na to tlačit. Od osmnáctiletého kluka bych něco takového nečekal,“ prohlásil Togninalli.

„Má velký talent. Zůstal velmi klidný a soustředěný, což je další aspekt. Nezpanikařit je opravdu velmi důležité. Myslím si, že ho čeká světlá budoucnost,“ dodal italský inženýr.

Související zprávy

Diskuze