Vasseura ohromila Bearmanova bezchybnost: Šel do toho krok za krokem
Samozřejmě, jak to už v těchto případech bývá, našli se lidé, jejichž výkon Olivera Bearmana nijak neohromil. Britský mladík prý skončil sedmý s autem, které mělo na čtvrté místo. Jde však o velmi krátkozraký pohled na věc. Poukázal na to i šéf Ferrari Frédéric Vasseur, který připomněl, že Ollie neudělal chybu, což o sobě po víkendu v Saudské Arábii nemohou říci ani mnohem zkušenější jezdci.
Lance Stroll trefil v Džiddě zeď dvakrát, Logan Sargeant jednou, Kuan-jü Čou dostal hodiny a skončil v bariéře, Daniel Ricciardo se dostal hodiny a neskončil ve zdi – jak poznamenal i Helmut Marko, tím mohl lehce připravit o druhé místo Sergia Péreze, na jehož sedačku Australan pomýšlí. Pro osmnáctiletého chlapce při úplně první velké ceně v kariéře, na jednom z nejnáročnějších okruhů a po jediném volném tréninku je to skutečně pozoruhodné.
Jak během víkendu řekl i sám Ollie, šéfové mu svěřili jednoduché úkoly: dovézt auto nepoškozené a žádné hrdinství. Bearman tuto úlohu splnil a jako bonus přivezl Ferrari šest bodů do Poháru konstruktérů.
„Myslím si, že je to situace – a už jsme párkrát měli dobré mladé jezdce v autě, nejen ve Ferrari, ale i v jiných týmech –, kdy pilot dokáže najít tempo, i když neříkám, že je to snadné. Pro mě je však nerealistické, že takový jezdec bez prvního a druhého tréninku dokázal odjet bezchybně,“ pochválil svého svěřence expert na mladé piloty Frédéric Vasseur.
„Upřímně, toto mě dost ohromilo právě tady v Džiddě, kde jsou všude zdi. Vynechal přitom dva tréninky a nastupoval téměř přímo do kvalifikace,“ dodal Vasseur.
Ten podobně jako většina fanoušků a odborníků hodnotil výkon mladého Angličana jen v superlativech. „Byl to z jeho strany mega závod. Zavolali jsme ho v pátek někdy ve dvě odpoledne, aby nastoupil do třetího tréninku. Toto však není Barcelona, toto je Džidda, která je obrovskou výzvou,“ říká francouzský manažer.
„Odjel velmi dobrý třetí trénink. Šel do toho krok za krokem. V kvalifikaci mu utekl postup do Q3 jen o pár tisícin. Před závodem jsem byl však trochu nervózní, protože ve Formuli 1 musíte zvládnout obrovské množství věcí při startovací proceduře, při zastávce v boxech, při práci s volantem. Nebylo to vůbec snadné,“ řekl Vasseur.
Ollie si přitom během 50 kol v Džiddě mohl vyzkoušet všechny možné „standardní situace“. Kromě 300 kilometrů za volantem monopostu F1 jsme měli i safety car, přeplněnou boxovou uličku, v úvodních kolech jel ofenzivně a postupoval vpřed, v závěrečných se zase musel bránit, kontrolovat zpětná zrcátka a manažovat rozestup na jezdce za ním. Všechno toto však zvládl na jedničku a pochvala je určitě na místě.
„Od začátku k tomu přistupoval velmi klidně. To mu podle mě velmi pomohlo, protože byl pod tlakem, každý mu připomínal celý ten příběh, například že je nejmladším pilotem Ferrari a bla, bla, bla. Určitě byl pod obrovským tlakem,“ přiznal Vasseur.
„Myslím si však, že to dokázal vymazat ze své mysli a soustředit se na to podstatné. Myslím si, že si stanovil jasný cíl. Pokud vím, tak nevěnoval příliš velkou pozornost detailům, soustředil se na to nejdůležitější a nakonec to skončilo velmi dobře. Bál jsem se, že by mohl udělat chybu při zastávce v boxech nebo při startovací proceduře a podobně, jak jsme to už párkrát v minulosti viděli u nováčků, ale on to zvládl velmi dobře,“ konstatoval Fred.