Soupeři si prý dělí Red Bull: Wolff vítá Marka s Verstappenem, Ferrari volá lidi Neweyho
Ani konkurenci Red Bullu ve Formuli 1 neuniklo, že v táboře červených býků to vře. Nepokoj se snaží využít různými způsoby. Někteří jen pomalu přilévají olej do ohně, jiní se snaží zabít dvě mouchy jednou ranou: oslabit Red Bull a svůj tým posílit. V tomto směru začínají dělat první kroky zástupci Mercedesu a Ferrari, ozývá se z paddocku.
Co se to vlastně děje v Red Bullu? V centru dění je stížnost zaměstnankyně Red Bullu na Christiana Hornera, ale s největší pravděpodobností nejde jen o ni. V samotném týmu červených býků jsou zřejmě různé zájmové skupiny, které se snaží situaci využít k dosažení svých cílů, jakékoli už jsou.
“Ukazuje se, že se do toho jde s maximální razancí. Toto je bitva, ve které se bojuje s vystrčenými lokty. Rozšířil se zde totální boj o moc, je velmi velký a daleko přesahuje hranice paddocku,” vyjádřil se expert ORF a bývalý závodník Alex Wurz během přímého přenosu.
Wurz svými slovy pravděpodobně naráží na potenciální restrukturalizaci Red Bullu, o kterou se mají zajímat thajští majitelé rodiny Juvítjovců. Novinář Joe Saward ve svém blogu z Bahrajnu prozradil, že v paddocku se už nějakou dobu spekuluje o velké změně. Společnost Red Bull Technology Group by se měla osamostatnit od zbytku Red Bullu GmbH a stát se samostatnou automobilovou značkou s Hornerem jako akcionářem v čele.
Je pochopitelné, když se to jeho (bývalým) spojencům v týmu nelíbí, ale využili by situaci a stížnost jeho asistentky, aby se ho zbavili? Pokud ano, zatím se jim to nepodařilo. Vyšetřování skončilo s výsledkem “nevinný”. Christian Horner je najednou na koni a může se pokusit zbavit královrahů.
Mezi nimi by mohl být i Helmut Marko, kterému hrozí suspendace a jeho odchod z Red Bullu se už vůbec nedá vyloučit. Max Verstappen se postavil za otce akademie Red Bullu a naznačil, že pokud odejde nebo bude vyhozen, i on bude uvažovat o své budoucnosti.
Ford mezitím tlačí na to, aby Red Bull vyšel s pravdou ven a prozradil detaily vyšetřování Christiana Hornera. Toho se zatím nedočkal. Podle jedné ze spekulací prý uvažuje o všech svých možnostech včetně ukončení spolupráce s červenými býky.
Nejnověji se dokonce ozvala i Honda. Současný motorový partner Red Bullu také žádá o objasnění situace. Helmut Marko v rozhovoru pro ORF uvedl, že japonská automobilka “chce jasné prohlášení ohledně toho, co se skutečně stalo”.
Jakákoli žádost se však od Red Bullu a Hornera odráží jako od mantinelu. A podle všeho šéfa Red Bullu příliš nezastrašují ani hrozby jednotlivých osobností, že z týmu odejdou.
“On si skutečně myslí, že může vyhrát i bez Verstappena, Neweyho a Ford, protože podle něho on je architektem úspěchu,” cituje zdroj z prostředí Red Bullu německý Auto Motor und Sport.
Poděl a panuj!
Kde se dva bijí, třetí a čtvrtý vyhrávají. V pátek se v Saúdské Arábii už více-méně otevřeně mluvilo o tom, že si na Maxe Verstappena dělá zálusk Mercedes, ale svůj kus z koláče Red Bullu si už vyhlédli i ve Ferrari. Motto konkurence je jasné: Poděl (si Red Bull) a panuj!
Podle informací italského tisku, konkrétně La Gazzetta dello Sport, už Ferrari začalo volat lidem z technického oddělení Red Bullu. Vyhlédnuto má trojici důležitých inženýrů.
“Podle přetrvávajících a čím dál hlasitějších spekulací Scuderia zintenzivnila kontakt s některými členy technického oddělení mistrovského týmu,” píše La Gazzetta. “Konkrétně jde o ‘útok na magický kruh’ techniků, kteří pracují s technickým ředitelem Pierrem Wachém, pravou rukou Adriana Neweyho.”
I když se v únoru spekulovalo, že Pierre Waché by mohl přejít do Ferrari — Frédéric Vasseur je krajan a zároveň jeho dobrý přítel —, jeho jméno zatím italský zdroj nezmiňuje. “Jde o nejméně tři osoby, které zastávají důležité pozice z inženýrského hlediska a určují vývojový směr monopostu.”
Ferrari by údajně chtělo těžit z jejich znalostí již v sezóně 2025. To však vyžaduje, aby do Maranella přišli nejpozději na podzim tohoto roku, což však nebude jednoduché. Všichni klíčoví zaměstnanci musí před odchodem ke konkurenci strávit několik měsíců, obvykle šest, na nucené dovolené. Osobnosti Neweyho a Wachého kalibru určitě ještě o mnoho déle.
Scuderia právě z tohoto důvodu ještě nesahá přímo po Pierrovi Wachém či Adrianovi Neweym, vyplývá ze zpráv italských médií. Možný příchod nižších, ale stále důležitých inženýrů Red Bullu by mohl představovat jakýsi “předvoj” a připravit půdu před angažováním skutečně velkých jmen. Jedno z těchto jmen by mělo ve Ferrari začít pracovat již v létě: Frédéricovi Vasseurovi se podařilo přilákat Loïca Serru z Mercedesu.
Mercedes číhá na ještě větší jména
Toto Wolff obratně snaží využít zmatek v Red Bullu a Maxovi Verstappenovi prostřednictvím médií naznačuje, že by ho chtěl ve svém týmu. “Na roky 2025 a 2026 máme jeden volný kokpit,” připomněl v rozhovoru s reportéry ORF.
Šéf Mercedesu nesmí zapomenout, že v juniorském týmu má Andreu Kimiho Antonelliho, který se brzy bude hlásit do Formule 1. Podle portálu formel1.de se však tento problém dá vyřešit. Se svým bývalým kolegou Jamesem Vowlesem, dnes šéfem Williamsu, prý uzavřel dohodu: Pokud bude Max Verstappen jezdit v Mercedesu, Antonelli bude mít otevřené dveře ve Williamsu.
“Max bude jezdit tam, kde najde nejrychlejší auto, a to auto má dnes Red Bull,” připomněl Wolff. Dnes má nejrychlejší auto Red Bull, ale bude to platit i v roce 2026? A bude nejrychlejší auto Verstappenovi důležitější než Helmut Marko či Adrian Newey?
Za zmínku také stojí fakt, že Nizozemec v pátek několikrát označil Helmuta Marka za člověka, který spolu s Dietrichem Mateschitzem vybudoval Red Bull, ale Christiana Hornera v této souvislosti opomíjel.
Verstappen se pokusil o neutrální odpověď na otázku, zda jeho budoucnost v týmu závisí na setrvání nejen Helmuta Marka, ale i Christiana Hornera, ale je jasné, kdo má u něj prioritu. “Ano, ale nyní je samozřejmě nejdůležitější, aby zůstal na palubě Helmut.”
Šéf Mercedesu nezapírá, že se již bavil i s Jos Verstappenem, který takový vývoj v Red Bullu nepřímo naznačoval. “Bavíme se už deset let, odkdy Max přišel do Formule 1. S Jos a Maxem mám dobrý vztah. To však neznamená, že z profesionálního hlediska se v krátkodobém horizontu dočkáme nějaké změny,” zbrzdil Wolff.
Kromě Maxa Verstappena však Toto Wolff vítá i další důležitou osobnost z Red Bullu. S lišáckým úsměvem posílá nabídku sportovnímu poradci a svému odvěkému nepříteli, který by prý mohl v Mercedesu působit na stejné pozici, jako kdysi Niki Lauda.
“Chybí nám náš starý talisman. Tak bychom mohli využít Helmuta! Testem věku by prošel. Nemá sice červenou čepici, ale může přijít k nám,” s úšklebkem se obrací na Helmuta Marka, kterého během rozhovoru chválil, jak možná ještě nikdy; prý jde o nejlepšího rakouského jezdce všech dob, legendu Formule 1 a jeho oblíbeného nepřítele.
“Helmut byl — nebo je — naším oblíbeným soupeřem, ale je to skutečný závodník. Pokud by tým přišel o Helmuta, určitě by to byla velká ztráta pro celý Red Bull,” doplnil třetinový majitel Mercedesu.