Vasseur varuje před zvyšováním rozpočtového stropu i jedenáctým týmem
Formula 1 se nachází na historické křižovatce. Jako jeden z mála sportů na světě povstala po COVID-u z popela a užívá si nebývalou jízdu. Po ekonomické i fanouškovské stránce jsou to zlaté časy, jaké si tento sport nepamatuje, ale budou trvat věčně? Šéf Ferrari Frédéric Vasseur si to nemyslí.
Formula 1 láká, ale co je nejdůležitější, neláká jen fanoušky, ale i automobilky. V posledních letech se do tohoto sportu všemožně snaží dostat Michael Andretti, který přišel s opravdu mocnou nabídkou. Nejenže slibuje vybudování čistě amerického týmu s americkou základnou, ale pro svůj projekt získal i koncern General Motors.
V Detroitu dokonce oznámili, že v roce 2028 vstoupí do Formule 1 s vlastní pohonnou jednotkou (tento závazek však není krevní přísaha a GM má možnost z ní ustoupit) a s Andrettim chtějí vytvořit čistě americký tovární tým. Ať to zní jakkoliv zajímavě, potenciální konkurenty to nijak neohromilo. I když ještě před měsíci tvrdili, že od General Motors chtějí, aby vstoupili do Formule 1 s vlastním motorem, teď od nich chtějí, aby to udělali bez Andrettiho.
„Nezáleží na formátu, organizaci a pravidlech. Nakonec, když máte jedenáct týmů, čelíte většímu riziku než s deseti. Když žijete v dobrých časech a byznys jde nahoru, všichni jsou pozitivně a optimisticky naladěni, ale nejsem si jistý, jestli to potrvá navěky,“ prohlásil před médii boss Ferrari Frédéric Vasseur.
„Musíme si opravdu dávat pozor. Na jedné straně zvyšujeme náklady na každém společném setkání, když se rozpočtový strop přizpůsobuje inflaci a zvyšují se kapitálové investice, ale zároveň chceme rozdělovat příjmy? Kromě toho není jednoduché, když musíte řídit podnik a dělat prognózy s tak častými a prudkými změnami. Upřímně řečeno, nemyslím si, že jsme se poučili z minulosti, což je velký problém,“ vyhlásil Vasseur.
Přidal se k němu i šéf Williamsu James Vowles, který je z pochopitelných důvodů velkým odpůrcem vstupu jedenáctého týmu. Podle některých neoficiálních informací se dokonce pokusil obejít Andrettiho a kontaktovat přímo General Motors, aby jim nabídl spolupráci. Jeho tým však v posledních několika letech čelil ztrátě asi deset milionů liber ročně a proto nechce riskovat, že by se mu ještě více zkrátily zdroje.
„Není to tak, že by tu nebyl prostor pro jedenáctý tým, jen na to musíme být finančně stabilní. Oceňuji, že všechna čísla jdou nahoru, ale poprvé v dějinách se dostáváme do finanční stability. Dosáhněme ji a uvidíme, jak na tom budeme. Nemám absolutně nic proti jedenáctému týmu. Podle mě však ještě nejsme v bodě, kdy nám to umožní dále růst,“ řekl Vowles.